רפי רותם זוכה מ-25 הרשעות של הטרדה והעלבת עובדי ציבור

עם זאת, נותרה על כנה הרשעתו של רותם ב-3 סעיפים של "הפרת הוראה חוקית" • רותם: "הזיכוי הוא עוד הוכחה לרדיפה ולציד של המשטרה נגדי"

רפי רותם. גם העונש צומצם צילום: איל יצהר
רפי רותם. גם העונש צומצם צילום: איל יצהר

בית המשפט המחוזי בתל-אביב זיכה בשבוע שעבר את רפי רותם, חושף השחיתות ברשות המסים, מ-10 עבירות של "הטרדה באמצעות מתקן בזק". העונש שהוטל בבית משפט השלום יצומצם מ-9 חודשי מאסר על-תנאי לעונש מאסר מותנה של חודשיים למשך 3 שנים.

ההחלטה ניתנה בפסק דין משלים, במסגרת ערעור על הרשעתו של רותם על-ידי השופט דן בארי בבית משפט השלום ב-28 עבירות. ביוני נתנו שופטי הערעור פסק דין חלקי, שבו זוכה רותם מ-15 סעיפים של "העלבת עובד ציבור", וכעת הוא זוכה מהעבירות של הטרדה באמצעות מתקן בזק. עם זאת, נותרה על כנה הרשעתו של רותם ב-3 סעיפים של "הפרת הוראה חוקית".

השופט גרשון גונטובניק, שכתב את עיקר פסק הדין החלקי והמשלים - בהסכמת השופטים רענן בן-יוסף ואירית קלמן - ניתח את עקרונות חופש הביטוי והמלחמה בשחיתות מול זכויות עובדי ציבור לפרטיות וכבוד. הוא ראה את ההתבטאויות של רותם כביטוי פוליטי, ועל כן קבע כי יש להותיר "פתח צר" לביטויים כאלה, גם כאשר הם מוטחים נגד עובדי ציבור.

בית המשפט הציע: בלי הרשעה

ההרשעות בבית משפט השלום היו בגין מסרונים ופקסים שרותם שלח לבכירים במשטרה, בפרקליטות, ברשות המסים ובנציבות שירות המדינה, שאותם האשים בטיוח תלונות וחקירות על שחיתות ברשות המסים, במילים כמו "מושחת" ו"מטייח תיקים". בין השאר מדובר בשופט השלום מנחם מזרחי, שהיה סגנה של פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, עו"ד רות דוד, כאשר השניים החליטו לסגור את תיק החקירה בתלונותיהם של רותם וחבריו ל"קבוצת ה-15" (15 חוקרים ואנשי ביקורת ברשות המסים) על שחיתות בצמרת רשות המסים; מי שהיה מנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקופף; בכירה בפרקליטות המדינה, עו"ד נחמה זוסמן; וניצב משנה דוד אוסמו.

כאשר ניתן ביוני האחרון פסק הדין החלקי בערעור, שבו זוכה רותם מ-15 הסעיפים של "העלבת עובד ציבור", הציעו שופטי הערעור למדינה לשקול חזרה מ-10 האישומים של הטרדה באמצעות מתקן בזק, "בשל עיקרון האחריות הפלילית השיורית". כמו כן הציעו השופטים למדינה לוותר על הרשעתו של רותם ב-3 הסעיפים של "הפרת הוראה חוקית". מדובר ב-3 מקרים, שבהם רותם הובא בפני שופטים בסדרת המעצרים על-ידי המשטרה, והשופטים הורו לו להימנע מפניות נוספות למתלוננים רוטקופף ואוסמו.

השופטים הציעו כי אם הפרקליטות תסכים להצעתם, התיק כולו יסתיים ללא הרשעה, ורותם יבצע עבודות שירות לתועלת הציבור. המדינה לא קיבלה את הצעת שופטי הערעור, ואילו רותם הסכים וביקש לבצע עבודות שירות במסגרת התנועה לאיכות השלטון. שופטי הערעור החליטו בסופו של דבר כי רותם יזוכה מ-25 אישומים של "העלבת עובד ציבור" ו"הטרדה באמצעות מתקן בזק", ותיוותר על כנה ההרשעה ב-3 עבירות של הפרת הוראה חוקית. 

רותם מסר בתגובה: "נעצרתי 15 פעמים בטענה להעלבה והטרדה של גורמים מושחתים בממסד, והזיכוי הוא עוד הוכחה לרדיפה ולציד של המשטרה נגדי, לאחר - ואני מדגיש - שחשפתי שחיתויות ברשות המסים, שטויחו על-ידי רות דוד ושוטרי מחוז תל-אביב. אני ממשיך להילחם בשחיתות ובמושחתים".