הדילמה של כחלון: בעד או נגד העלאת הריבית

קשה להעריך האם כחלון תומך כרגע בהעלאת ריבית, לאור העובדה שפעולה זו צפויה לפגוע בנוטלי המשכנתאות, שרבים מהם משתייכים למה שכחלון רואה כ"בייס" שלו • פגיעה קשה במיוחד עלולה להיות אצל רוכשי דירות במסגרת מחיר למשתכן • למדריך ומחשבון משכנתא

שר האוצר, משה כחלון / צילום: איל יצהר
שר האוצר, משה כחלון / צילום: איל יצהר

שר האוצר משה כחלון כמעט ולא התבטא במהלך הקדנציה שלו בפומבי על העלאת ריבית, למעט הזדמנות אחת. בדצמבר 2015 אמר כחלון כי בנק ישראל צריך ללכת בעקבות הפד האמריקאי ולהתחיל בהעלאות ריבית.

עוד בנושא העלאת הריבית: 

עידן הכסף הזול מתקרב לסיום, משכנתאות הציבור על הכוונת

העלאת ריבית בשוק הדיור: ירידת מחירים וקושי ליטול משכנתא

"לא יהיה מנוס מהעלאת ריבית, בגלל מה שנקרא 'סביבת ריבית'", אמר אז כחלון בראיון ל'ידיעות אחרונות' והוסיף כי "סביבת הריבית הכי משמעותית עבורנו היא ארה"ב. פרופ' ילן (נגידת הפד - ע"ב) כבר הודיעה שלא יהיה מנוס מעליית הריבית. אין ספק שהעלאת הריבית אצלנו תצנן את שוק הדיור. אני רואה את טובת המשק. בגדול, לא יהיה מנוס מעליית ריבית, אבל זה לא כל כך תלוי בנו, ההחלטה היא של נגידת בנק ישראל, לא שלי".

קשה להעריך האם כחלון תומך כרגע בהעלאת ריבית לאור העובדה שהעלאת ריבית צפויה לפגוע בנוטלי המשכנתאות שרבים מהם משתייכים למה שכחלון רואה כ"בייס" שלו. הפגיעה עלולה להיות קשה במיוחד דווקא אצל רוכשי דירות במסגרת מחיר למשתכן כיון שבדירות אלה ניתן להגיע למינוף גבוה יותר של עד 90%.מצד שני הפגיעה לא תורגש מיידית בעוד שהאפקט הפסיכולוגי שתהיה להעלאת הריבית על המחירים בשוק הדירות - שוק שמושפע מאוד מציפיות - תהיה בעיקר בטווח הקצר.

השיקולים האלה עמדו בוודאי גם לנגד עיניו של כחלון כשנשאל ב-2015 בנושא, ותשובתו נשמעת רלוונטית גם היום: "עליית הריבית היא סכנה גדולה עבור המשקיעים בדירות, כי הם יכולים למצוא את עצמם עם ריבית יותר גדולה על החזר השקעתם, מול התשואה שהם מקבלים, אבל זה כבר סוג של הימור שהמשקיעים צריכים לקחת. זוגות צעירים ימשיכו לגור בדירה, גם אם יהיה להם יותר קשה עם החזר המשכנתאות. יש הרבה התקפות עליי מצד גורמים אינטרסנטיים מאוד חזקים, שתוקפים בכוח את מי שרוצה להוריד מחירים, אבל אני רואה לנגד עיניי רק דבר אחד, הזוגות הצעירים".