הסיבוב השני של קרן פימי בתדיר-גן ותאת הרבה פחות מוצלח

בסיכום הרבעון השני והמחצית הראשונה של 2018 המשיכה חברת תדיר-גן את המגמה השלילית המאפיינת אותה כבר תקופה ארוכה, ומנייתה צנחה בכ-80% מתחילת השנה • תאת טכנולוגיות הציגה אף היא הפסדים ברבעון ובמחצית, ואילו חברת הפרויקטים ח. מר עברה גם היא להפסד

ישי דוידי, מנכ"ל קרן פימי / צילום: תמר מצפי
ישי דוידי, מנכ"ל קרן פימי / צילום: תמר מצפי

למרות הרקורד המרשים של קרן פימי ביצירת תשואות למשקיעיה כתוצאה מהשבחת חברות תעשייתיות, מתברר כי גם לקרן המצליחה, שמוביל ישי דוידי, יש פה ושם השקעות מוצלחות פחות.

דוחותיה הכספיים האחרונים של חברת התעשייה תדיר-גן , שפורסמו במקביל לעדכון בנוגע להליך הקפאת הליכים של אחת מהפעילויות המרכזיות שלה, סיפקו הוכחה נוספת לכך שמדובר ב"כבשה השחורה" של פימי. בסיכום הרבעון השני והמחצית הראשונה של 2018, המשיכה תדיר-גן להציג חולשה בפעילות, ובכך המשיכה את המגמה השלילית המאפיינת את החברה כבר תקופה ארוכה.

לצד החולשה בפעילות, מככבת מניית תדיר-גן, שלא בטובתה, בצמרת המניות בעלות הביצועים הגרועים של השנה עד כה, עם צלילה של כ-80% בערכה, והיא נסחרת ברמות שפל המשקפות לחברה שווי נוכחי של פחות מ-40 מיליון שקל.

בסיכום הרבעון נשחקו הכנסותיה של תדיר-גן ב-24% ל-14 מיליון דולר, והפסדיה הצטברו ל-3 מיליון דולר, אחרי שורה תחתונה מאוזנת ברבעון המקביל. בסיכום מחצית השנה הכיוון דומה, עם ירידה דומה (22%) בהכנסות, שהגיעו ל-29 מיליון דולר, לצד הפסד של כ-4.5 מיליון דולר - דומה לסך הפסדיה בשנת 2017 כולה.

תדיר-גן (Tadir-gan) עוסקת בייצור, בעיבוד ובשיווק של מכלולים מכניים עשויים אלומיניום ומגנזיום, רובם הגדול מיועד לתעשיית הרכב, והיא עובדת מול יצרנים עולמיים בתעשייה, דוגמת ג'נרל מוטורס, אופל, קבוצת פולקסווגן ודיימלר, ומוצריה כוללים חלקי מנוע דוגמת אגני שמן, מכסי שסתומים, מכסי אטימה, גיר, חלקי מוטות היגוי ועוד.

רואי החשבון של תדיר-גן מפנים בדוחות את תשומת לב המשקיעים להפסדים תפעוליים, שהצטברו בחברה ליותר מ-20 מיליון דולר תוך שנתיים וחצי (2016 עד מחצית 2018), ומציינים כי עיקר ההרעה מקורה ב"עלויות תפעול חריגות בחברה הנכדה ADB".

מדובר בשותפות מוגבלת גרמנית, העוסקת בייצור ובמכירה של מוצרים עשויים מאלומיניום, בעיקר לתעשיות הרכב, שאת רכישת מלוא הבעלות עליה השלימה תדיר-גן בתחילת שנת 2013.

בתדיר-גן, כאמור, עדכנו על הליכי הקפאת הליכים לחברה זו, בשל חוסר הצלחה של הליך הבראה שהוטמע בה ועלויות תפעול חריגות. הדבר הוביל לכך שללא איתור מקורות מימון חדשים, אין ביכולתה של החברה הזרה לעמוד בהתחייבויותיה השוטפת בשנה הקרובה, בעיקר כלפי ספקים, עובדים ובנקים בגרמניה הממנים את הפעילות.

בתדיר-גן מונים כמה סיבות שהובילו למצב זה, שנוסף על חוסר ההצלחה בהליך ההבראה קשורות לירידה בהזמנות חדשות ולהרעה בתנאי הסחר עם לקוחות מהותיים, חילוקי דעות מול פולקסווגן וחולשה בשוק הרכב בגרמניה.

בהתאם להוראות הדין הגרמני, במסגרת הליך הקפאת ההליכים, הדורש את אישור בית המשפט הגרמני, פעילות ADB והליכי חדלות הפירעון ינוהלו על ידי מנהל מיוחד, תחת פיקוח בית המשפט, וייבחנו אפשרויות ליישום הסדר נושים.

השקעתה הנוכחית של פימי בתדיר-גן היא סיבוב שני שמבצעת הקרן בראשות דוידי ביצרנית המכלולים למכוניות. בשנת 2006 היא מימשה את השקעתה בחברה ברווח, שהוערך אז בכ-30 מיליון דולר. הסיבוב השני, שהתחיל ב-2011, בעת שתדיר-גן עמדה בפני קריסה, מסתמן כמוצלח פחות.

בסיכום שבע שנות ההחזקה האחרונות של פימי, תדיר-גן רשמה רק שנתיים עם שורה תחתונה חיובית (2011 ו-2013), וגם אז רווחיה היו מצומקים יחסית, והצטברו יחד לפחות מ-2 מיליון דולר. בסך הכול, בשבע שנים אלה (2011 עד מחצית 2018), הפסדיה מתקרבים ל-30 מיליון דולר. 

תדיר גן - תעודת זהות
 תדיר גן - תעודת זהות

תאת טכנולוגיות עברה להפסד

עוד חברה שבה חזרה קרן פימי להשקיע לאחר סיבוב ראשון מוצלח היא תאת טכנולוגיות, המספקת מוצרים ושירותים לתעשיית התעופה. פימי רכשה מחדש את מניות השליטה בתאת בשנת 2013 מידי כונסי הנכסים של קמן תעשיות במחיר של 125 מיליון שקל, ששיקף לתאת שווי של 233 מיליון שקל, לעומת 223 מיליון שקל כיום. מחיר העסקה היווה שליש מהמחיר שבו פימי מכרה את תאת שש שנים קודם. פימי מחזיקה ב-59.2% מהחברה, שנסחרת במקביל גם בנאסד"ק.

ירידה בהכנסות ועלייה מסוימת בהוצאות התפעוליות העבירו את תאת טכנולוגיות מרווח להפסד נקי ברבעון השני ובמחצית הראשונה של 2018. ברבעון השני של השנה הסתכמו הכנסות החברה ב-24.8 מיליון דולר, ירידה של 6.5% ביחס לרבעון המקביל. במחצית הסתכמו ההכנסות ב-49.2 מיליון דולר, ירידה של 8.3% לעומת התקופה המקבילה ב-2017.

בשני המקרים, הכנסות החברה ממכירת מוצרים התכווצו משמעותית - קיטון של מעל 30%, ל-6.2 מיליון דולר ברבעון ו-13 מיליון דולר במחצית. לעומת זאת, ההכנסות משירותים צמחו ב-8.6% ברבעון, ל-18.7 מיליון דולר, ובמחצית הם גדלו ב-4.2% ל-36.2 מיליון דולר.

ההוצאות התפעוליות גדלו ב-8.2% ברבעון ל-4 מיליון דולר, וכתוצאה מכך ההפסד התפעולי הסתכם ב-1.4 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 1.3 מיליון דולר ברבעון המקביל. במחצית נרשם הפסד תפעולי של 2.1 מיליון דולר.

בשורה התחתונה רשמה תאת הפסד נקי של 1.4 מיליון דולר ברבעון, ו-2.1 מיליון דולר במחצית, לעומת רווח נקי בתקופות המקבילות ב-2017. על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים, ההפסד הנקי ברבעון הסתכם ב-1.2 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של 755 אלף דולר ברבעון המקביל.

החברה רשמה תזרים שלילי מפעילות בגובה 230 אלף דולר במחצית הראשונה, ובסיום התקופה היו לה בקופה כ-15.7 מיליון דולר.

מנכ"ל החברה, יגאל זמיר, ציין עם פרסום הדוחות, כי "ששת החודשים הראשונים של 2018 היו מאתגרים. סבלנו מעיכוב בהזמנות, ובנוסף, כהכנה ל-2018, השקענו בעובדים ובמיכון, דבר שגרם לנו להגדלת היקף ההוצאות. החל מהרבעון השני התחלנו בתוכנית להגדלת המכירות וייעול התפעול, ואני מצפה שהתוכנית תשפר את התוצאות במחצית השנייה של 2018".

זמיר הוסיף שבמחצית הראשונה זכתה תאת בכמה חוזים אסטרטגיים, שההכנסות מהם, בהיקף כ-60 מיליון דולר, יוכרו בשנים הבאות. 

תאת - תעודת זהות
 תאת - תעודת זהות

ח. מר הגדילה מכירות, אבל הרווח נשחק

מניית חברת הפרויקטים ח. מר איבדה מתחילת השנה 30% מערכה, והיא נסחרת כיום בשווי של כ-207 מיליון שקל. קרן פימי רכשה את השליטה בחברה (וחתמה על הסכם שליטה עם חיים מר) בסוף 2013. הקרן רכשה אז 29.7% ממניות החברה תמורת 95 מיליון שקל, כלומר לפי שווי של כ-320 מיליון שקל לחברת ח. מר. היום נסחרת החברה בשווי של 207 מיליון שקל.

הדוחות הכספיים שפרסמה ח. מר, בניהולו של ניר למפרט, בשבוע שעבר, הצביעו על עלייה במכירות, אך שחיקה ברווחים. ברבעון השני של השנה הסתכמו הכנסות החברה ב-160 מיליון שקל, עלייה של 2.7% ביחס לרבעון המקביל, ומתחילת השנה הצמיחה הייתה בשיעור של 6.2% וההכנסות הגיעו לכ-306 מיליון שקל.

עם זאת, שיעור הרווח הגולמי ירד ברמת הרבעון מ-20.1% ל-18.3% וברמת המחצית - מ-19.7% ל-17.9%. הרווח התפעולי של ח. מר התכווץ ב-73.6% ביחס לרבעון המקביל והסתכם ב-4.2 מיליון שקל, ובמחצית הראשונה נרשם רווח תפעולי של 2.7 מיליון שקל, ירידה של 82.5% בהשוואה למחצית הראשונה של שנת 2017.

בשורה התחתונה עברה החברה מרווח להפסד. ההפסד הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם ברבעון השני ב-2.8 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 9.9 מיליון שקל ברבעון המקביל. מתחילת השנה הסתכם ההפסד המיוחס לבעלי המניות ב-7.7 מיליון שקל, לעומת רווח נקי צנוע של 1.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

החברה פעילה בארבעה מגזרי פעילות: גלובל - פרויקטי תשתית תקשורת וביטחון המולדת בחו"ל; ישראל - פרויקטי תשתית אופטית בישראל; ביטחון וטכנולוגיות (D&T) - פיתוח וייצור מערכות תקשורת טקטיות ופתרונות עבור כוחות הצלה; ואתנה - מוצרי תוכנה בתחום מערכות איסוף הנתונים.

במגזרי גלובל ואתנה נרשמה ירידה ברווח התפעולי בתקופת הדוח, שהוסברה בתמהיל פרויקטים שונה במגזר גלובל ובעיכובים בפרויקטים במגזר אתנה. בשני המגזרים האחרים עלה הרווח התפעולי לעומת התקופה המקבילה אשתקד. 

ח. מר - תעודת זהות
 ח. מר - תעודת זהות