דלק מוכרת עוד 4.9% מהפניקס ב-256 מיליון שקל בעסקת SWAP

לאחר שבשבוע שעבר מכרה 4.9% מחברת הביטוח הפניקס בעסקה מול בנק מזרחי טפחות, היום מכרה דלק אותו היקף מניות לבנק הפועלים • דלק, שנפגשה בימים האחרונים עם 509 מיליון שקל הודות למכירת המניות, יכולה למכור עוד 6.3% ממניותיה ועדיין לחפש רוכש לשליטה בקבוצת הביטוח

רגע קט לאחר שמכרה 4.9% ממניות חברת הפניקס  שבידה, שוב מוכרת קבוצת דלק, שנמצאת בשליטת יצחק תשובה, 4.9% ממניות קבוצת הביטוח והפיננסים שבשליטתה, במקביל לעסקת SWAP.

המכירה, שעליה דיווחה היום דלק, הכניסה לה 256 מיליון שקל, וזאת בהמשך למכירה דומה שביצעה בסוף השבוע האחרון, ושבה קיבלה 253 מיליון שקל עבור שיעור מניות זהה.

בסך הכל מקבלת דלק 509 מיליון שקל עבור מכירת 9.8% ממניות הפניקס, במסגרת עסקאות SWAP, שייאפשרו לה להגדיל את התמורה בחלוף המועד שנקבע בעסקאות מול הבנק המבצע, אם וככל שערך הפניקס יטפס; או לחילופין, היא תשלם חלק מהתמורה, אם מניית הפניקס תרד בתקופה זו. מדובר בעסקאות דומות לאלה שביצע אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי ודרכה בכלל ביטוח, ובדסק"ש.

בכעצם העסקה השנייה, שעליה דיווחה היום דלק, מנצלת קבוצת ההחזקות את העובדה שרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון שינתה את ההתייחסות לדרישות ההון מהפניקס מ"חברת ביטוח בינונית", שנדרשת לגרעין שליטה מינימלי של 40%, ל"חברת ביטוח גדולה", שגרעין השליטה המינימלי בה עומד על 30% מהון המניות.

לפיכך, דלק, שירדה בשבוע שעבר להחזקה של 41.3%, תרד עתה להחזקה של 36.4%, שעדיין מאפשרת לה למכור שליטה בהפניקס, ולכן גם ליהנות מפרמיית שליטה. לפיכך, דלק יכולה להמשיך ולממש עוד כ-6.3% ממניות הפניקס, ועדיין למצוא קונה אסטרטגי לשליטה בקבוצת הביטוח.

כך או כך, מבנה העסקאות האלה הינו מכירת המניות כאמור, ובמקביל ביצוע עסקת החלף (SWAP) מול בנק, כך שבעוד 24 חודש (בעסקה הראשונה) ובעוד 21 חודשים (בעסקה החדשה עליה דווח היום), היא תתחשבן עם הבנק לגבי שווי הפניקס, מותאם דיבידנדים, כך שאם הפניקס תטפס, דלק תקבל תמורה נוספת, ואם ערכה של קבוצת הביטוח יירד, דלק תשלם, כאמור.

ל"גלובס" נודע כי בעוד שהעסקה משבוע שעבר נעשתה מול בנק מזרחי טפחות, הרי שהעסקה מהיום נעשתה למול בנק הפועלים.

נזכיר כי לפני כחודשיים פקעה עוד עסקה שקידמה דלק למכירת כל החזקותיה בהפניקס, לסיריוס האמריקאית-סינית, שככל הידוע, עדיין מחזיקה ב-4.9% ממניות הפניקס, שהמתנה לממונה הבא או הבאה על רשות שוק ההון, ובתקווה שמי שזה לא יהיה, הוא או היא יפעלו אחרת מהממונה היוצאת, דורית סלינגר.

בכל אופן, לפני כשנה דלק קיבלה כ-208 מיליון שקל ממכירת כ-4.9% ממניות הפניקס לסיריוס. נזכיר כי דלק מעוניינת למכור את הפניקס בגלל שינוי עסקי והתמקדות בעסקי האנרגיה, והן בשל ההכרח למכור אותה בגלל השלכות חוק הריכוזיות.