הכי חלש: מטבע השווקים המפותחים שאיבד השנה 10% מערכו

הקרונה השבדית, בין 10 המטבעות הנסחרים בעולם, ירדה לעומת הדולר יותר מהיואן הסיני והליש"ט • היחלשות הקרונה הייתה בבחינת חדשות טובות למשקיעים המקומיים בשוק המניות, שקפץ מתחילת השנה ב-6%

מנהיג המפלגה הימנית קיצונית השבדית/ צילום: רויטרס
מנהיג המפלגה הימנית קיצונית השבדית/ צילום: רויטרס

הריבית השלילית והסדקים באחת מהמערכות הפוליטיות היציבות ביותר בעולם הפכו את 2018 לשנה רעה למטבע השבדי.

הקרונה, שנפלה ב-10% לעומת הדולר, רשמה את הירידה החדה ביותר מבין מטבעות השווקים המפותחים.

המטבע השבדי, שנמנה עם עשרת המטבעות הנסחרים ביותר בעולם, רשם ירידה תלולה יותר אפילו מזו של היואן הסיני - שנמצא בלחץ על רקע סכסוך הסחר עם ארה"ב - ושל הליש"ט החבוטה בעקבות הצבעת הברקזיט.

"קרוב לוודאי שהקרונה הייתה אחת העסקאות המכאיבות ביותר למשקיעים ב-18 החודשים האחרונים", אמר קמאל שרמה, אסטרטג מט"ח בכיר בבנק אוף אמריקה מריל לינץ'. "על פניו, היו לה כל התכונות שאפשר היה לבקש שיהיו למטבע".

כאבים של מטבעות
 כאבים של מטבעות

הבנק המרכזי לא העלה ריבית

משקיעים רבים הופתעו מהחלטת הבנק המרכזי של שבדיה, ריקסבנק, שלא להעלות השנה את הריבית לפני שהבנק האירופי המרכזי יבצע העלאת ריבית משלו.

בפברואר 2015 הוריד הבנק המרכזי של שבדיה את הריבית לפחות מאפס אחוזים, מכיוון שהירידה במחירים עוררה חששות שהכלכלות האירופיות עלולות להיכנס לדפלציה. על אף ששיעור האינפלציה הנוכחית גבוה מיעד של 2%, אותת הריקסבנק כי לא יעלה את הריבית לפני סוף השנה, וחלק מהמשקיפים מעריכים שהעלאת הריבית תתבצע רק ב-2019.

אחת הסיבות לזהירות שנוקט הריקסבנק היא שבניכוי תנודתיות המחירים, האינפלציה ממשיכה להיות צנועה. הבנק חושש גם מהמתח ביחסי הסחר הבינלאומיים. שבדיה, ש-45% מהתמ"ג שלה מגיעים מיבוא, נתפסת כפגיעה במיוחד להתקוטטויותיו של הנשיא טראמפ עם סין והאיחוד האירופי.

9 בספטמבר - בחירות כלליות

מקור נוסף של לחץ משמעותי על הקרונה הוא הבחירות שייערכו ב-9 בספטמבר, ושעלולות לסכן את עשרות שנות שלטונן של מפלגות המרכז אם מפלגת השבדים הדמוקרטים תזכה ב-20% מהקולות, כפי שצופים סקרי דעת הקהל. מפלגה ימנית קיצונית זו מתנגדת להגירה, ודורשת ששבדיה, בדומה לבריטניה, תערוך משאל עם על פרישה מהאיחוד האירופי.

גם אם תזכה מפלגת השבדים הדמוקרטים במרבית הקולות, קרוב לוודאי שהיא לא תצליח להקים ממשלה מכיוון ששתי מפלגות המרכז שחלשו עד כה על הזירה הפוליטית נשבעו כי לא יכוננו קואליציה עם השבדים הדמוקרטים. משקיעים מעטים בלבד מהמרים על צלילה של הקרונה בדומה לצלילת הליש"ט ב-2016 בעקבות תוצאות משאל העם בבריטניה על פרישה מהאיחוד האירופי.

אך נראה כי צפויה תקופה ממושכת של מו"מ קואליציוני שעלולה להוביל לסבב בחירות נוסף, וכל זה עלול להנחית מהלומה נוספת על הקרונה.

מאטס היידרן, אנליסט ריבית ב-Nordea Markets, אמר כי "מה שחשוב מבחינת השוק הוא שעדיין יהיה קשה לכונן ממשלה בגלל שמועטים הסיכויים שאחת מהבריתות המפלגתיות המסורתיות תזכה ברוב".

המחירים בשוק האופציות מאותתים שתנודתיות הקרונה צפויה לגבור גם לפני הבחירות וגם לאחריהן. קרל האמר, מנהל סיקור המאקרו והאג"ח ב-SEB , מעריך שהקרונה עלולה לאבד 1% מערכה אם השבדים הדמוקרטים יזכו במספר הקולות הרב ביותר בבחירות.

היחלשות הקרונה הייתה בבחינת חדשות טובות למשקיעים המקומיים בשוק המניות, שקפץ מתחילת השנה ב-6%, לעומת ירידה של 1% במדד סטוקס אירופה 600.

איבאר סטרומפדל מ-Arctic Fund Management, חברת ניהול נכסים שבדית שמנהלת נכסים בשווי של קרוב ל-2 מיליארד דולר, אינו מודאג מחולשת הקרונה, ומציין שלחלק מהחברות הגדולות ביותר בשבדיה, כמו יצרנית המשאיות והציוד הכבד וולבו, יש הכנסות גדולות מחו"ל, ולפיכך הן מרוויחות מהירידה בשווי המטבע הלאומי.