ההסתבכות בשדה התעופה רמון הסבה לאחים יעקובי הפסד כבד

קבוצת האחים יעקובי, שהצטרפה לבורסה בתל אביב בנובמבר 2017, סגרה את הרבעון השני של השנה עם הפסד של 14 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד • הנפקת המניות של החברה מסתמנת כאחת הגרועות של השנה שעברה

אמיר ופיני יעקובי / צילום: אריק סולטן
אמיר ופיני יעקובי / צילום: אריק סולטן

קבוצת האחים יעקובי , שהצטרפה לבורסה בתל אביב בנובמבר 2017, סגרה את הרבעון השני של השנה עם הפסד נקי של כ-14 מיליון שקל - לעומת רווח נקי של כ-6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

מתחת לרדאר: מה ניסו להסתיר החברות שחיכו לרגע האחרון עם פרסום הדוחות

הכנסותיה של האחים יעקובי גדלו בכ-1.2% ועמדו על כ-148 מיליון שקל ברבעון, אבל החברה עברה להפסד גולמי של כ-11 מיליון שקל, לעומת רווח גולמי של 19.5 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בחברה, הפועלת בתחומי התשתיות, מסבירים את התוצאות הגרועות בעיקר בעלייה בהוצאות הקשורות בהקמת מבנה בית הנתיבות והתמך בפרויקט הקמת שדה התעופה החדש "רמון" בתמנע. על פי החברה, "ברבעון השני של 2018 פרויקט תמנע צרך תשומות מעבר לאומדני החברה. עיקר הסטייה באומדן עלויות הפרויקט נבע מהתמשכות לוחות הזמנים של הפרויקט מעבר לתחזיות החברה על רקע עבודות נוספות שלא נכללו בתכולת העבודה החוזית המקורית וכן מהצורך בכמות עובדי כפיים גדולה יותר ולתקופה ארוכה יותר".

כעת מעריכים בחברה כי נמל התעופה החדש, שפתיחתו נדחתה מספר פעמים, צפוי להיפתח בדצמבר השנה, אם כי גם הערכות אלה "עשויות להשתנות באופן מהותי". באחים יעקובי מתכננים "לדרוש מהקבלן הראשי ומרשות שדות התעופה (מזמינת הפרויקט) תמורה כספית בגין העלויות הנוספות שנגרמו לה".

על פי הדוחות הכספיים שפרסמה האחים יעקובי, את המחצית הראשונה של השנה סיימה החברה עם הפסד של כ-10 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 8.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה. זאת, על רקע הפסד של כ-23 מיליון שקל (18 מיליון שקל לאחר הטבת מס) מהפעילות בפרויקט שדה התעופה בתמנע.

עוד מציינים בחברה כי "קיימת אי ודאות באשר לעמידתה של החברה המאוחדת בחלק מאמות המידה הפיננסיות כלפי הבנקים, שייבחנו על פי נתוני סוף שנת 2018".

בתגובה לדוחות, שפורסמו ביום חמישי לאחר סיום המסחר בבורסה, צנחה היום מניית קבוצת יעקובי בכ-10% והשלימה נפילה של כ-50% מאז ההנפקה. שוויה של החברה הצטמק לכ-180 מיליון שקל.

קבוצת יעקובי, הנמצאת בשליטת האחים פיני (יו"ר) ואמיר (מנכ"ל) יעקובי, היא אחת החברות הבולטות בענף התשתיות בישראל, וכיום פועלת בשלושה מגזרים עיקריים: הקמת וביצוע פרויקטים - מגזר המהווה את פעילותה העיקרית, עם 60%-70% מההכנסות; מתן שירותי אחזקה ותפעול למבנים ומערכות; וכן ייזום והפעלת מתקני טיפול בפסולת (מגזר סביבה ירוקה).

החברה גייסה כאמור בסוף חודש נובמבר אשתקד כ-85 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-360 מיליון שקל "אחרי הכסף", זאת לאחר ששוויה של החברה בהנפקה הופחת משמעותית בכ-30%. במקביל, גייסה אחים יעקובי כ-70 מיליון שקל באמצעות אג"ח , הנסחרות כיום בתשואה של כ-4.8%.