משלמים הרבה על ביטוח הרכב? תשקיעו בחברת הביטוח

לא פעם נקרית בשוק ההון הזדמנות להשקעה סולידית המעניקה תשואה סבירה בסיכון נמוך • התנהלותה של פרוגרסיב מאז הקמתה ב-1937 לא מעידה על חשש לחדלות פירעון, ולכן איגרת החוב הנחותה של חברת הביטוח מסתמנת כהשקעה העונה בדיוק על ההגדרה הזו

דירוג אג"ח/ צילום: שאטרסטוק
דירוג אג"ח/ צילום: שאטרסטוק

"אם אתה יכול להזיז את זה, אם אתה יכול לבנות את זה או אם אתה יכול לתבוע את זה - אנחנו יכולים לבטח את זה" - הסלוגן הזה הוא הסלוגן של חברת הביטוח האמריקאית פרוגרסיב, הנסחרת לפי שווי שוק של כ-39 מיליארד דולר.

חברת פרוגרסיב היא חברת ביטוח אלמנטרי אמריקאית אשר נוסדה בשנת 1937. החברה עוסקת בביטוחים כלליים, ומבטחת נדל"ן, רכב, אופנועים, סירות, רכבי גולף ואפילו ביטול חתונות. החברה החלה כחברה משפחתית, ועם השנים נהפכה לענקית ביטוח המבטחת כ-14 מיליון רכבים בארה"ב.

מרבית הביטוחים של החברה נמכרים באמצעות האינטרנט, או באמצעות אחד מ-30 אלף סוכנים וסוכנויות ביטוח, הפרושים ברחבי ארה"ב.

החברה פועלת בשלושה תחומי פעילות עיקריים: ביטוח ללקוחות פרטיים באופן ישיר/באמצעות סוכן, ולרוב מדובר בביטוחי רכב/דירה; ביטוח הנערך מול חברות, ובו מבוטחים משרדים/ציי רכב; תחום הפעילות השלישי הוא ביטוח אחריות מקצועית המוצע לדירקטורים ובעלי מקצוע (דוגמת רואי חשבון, עורכי דין וכיו"ב).

החברה הפכה מפרטית לציבורית בשנת 1971. ב-30 השנים האחרונות הציגה החברה גידול שנתי ממוצע בשווי, בשיעור של 17.3% - עם מניה שנסחרת היום בשער של פי 100 מזה שהיה ב-1988.

שער מניית PGR
 שער מניית PGR

נכון לסוף הרבעון השני של שנת 2018 שמרה החברה על רזרבות ביטוחיות בהיקף של כ-14 מיליארד דולר, והחוב הנטו עמד על כ-3.7 מיליארד דולר. נכון לסוף שנת 2017 העסיקה החברה כ-34 אלף עובדים, ורוב מכריע של הפעילות התקיים בארה"ב, תוך ניסיון חדירה ראשוני לשוק האוסטרלי. ב-12 החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני השנה ייצרה החברה רווח נקי של כ-1.4 מיליארד דולר, המהווה כ-9% מהפרמיות נטו שנגבו בתקופה המקבילה.

קצת נתונים פיננסיים

חברת פרוגרסיב רשמה בשנת 2017 פרמיות נטו בשיעור של 25.7 מיליארד דולר, נתון המציב את החברה כחברת הביטוח השלישית בגודלה בארה"ב בתחום הרכב, עם נתח שוק של כ-10%. חברת FarmState נמצאת במקום הראשון, עם נתח שוק של כ-18%, וחברת הביטוח GEICO (בבעלות ברקשייר האת'וואי של וורן באפט) שנייה, עם נתח שוק של כ-13%.

נתוני האיגרת הנחותה של פרוגרסיב
 נתוני האיגרת הנחותה של פרוגרסיב

בשוק ביטוח הרכב האמריקאי, עשר החברות הגדולות מחזיקות בנתח שוק של 70%. נכון לסוף הרבעון השני של שנת 2018 לפרוגרסיב שיעור הון עצמי למאזן של 27%. היחס המשוקלל עמד על 90.9% נכון לסוף הרבעון השני של שנת 2018, ומשמעות הנתון היא שהחברה מייצרת רווח של כ-9% בממוצע מכל פוליסת ביטוח. לשם השוואה, לחברת הביטוח הישראלית מגדל יחס הון עצמי למאזן של פחות מ-4%, והפעם האחרונה שהיחס המשוקלל היה מתחת ל-1 (100%) הייתה בשנת 2010.

קופון של 5.3% לחמש שנים

חברת פרוגרסיב מדורגת בדירוג אשראי של A/A2/A פלוס, על-ידי חברות הדירוג הבינלאומיות פיץ', מודי'ס ו-S&P. לחברה תשע איגרות חוב בהיקף כולל של 4.4 מיליארד דולר, ששמונה מהן הן איגרות חוב בכירות, המדורגות A/A פלוס, ואיגרת אחת היא איגרת נחותה, המדורגת BBB פלוס.

המשמעות של איגרת נחותה היא שניתן לדחות קופונים, אך אלו נצברים ומשולמים ברגע שהאיגרת חוזרת לחלק קופונים, וכן שניתן לפגוע בקרן החוב במקרה שהרגולטור מאמין שהחברה ניצבת בפני איום קיומי.

התנהלותה של החברה מאז שנת 1937, בדגש על העשור החולף, לא מעידה על חשש לחדלות פירעון בעתיד הנראה לעין. מבנה איגרת החוב הוא שהאיגרת היא צמיתה, ללא מועד פדיון מוגדר, ולחברה עומדת הזכות לבצע פירעון מוקדם ב-15 במארס 2023. הקופון של האיגרת עומד על 5.375%, ואם יבוצע פדיון מוקדם, הקופון משתנה לריבית הליבור (כיום עומדת על 2.32%) ועוד מרווח של 2.539%.

כדי לחשב אם מדובר במרווח גבוה או נמוך, צריך להבין מהן אלטרנטיבות גיוס החוב של החברה היום. לחברה איגרת חוב בכירה, הנושאת קופון קבוע של 4.2%, נפדית בשנת 2048 ונסחרת בתשואה של כ-4.1%. מדובר על מקבילה לאיגרת חוב הנסחרת במרווח של כ-1.1% מעל הליבור (חישוב מקורב באמצעות עקומי הריבית).

בענף הביטוח האלמנטרי, המרווח של איגרת נחותה הוא כ-1% מעל התשואה של איגרת חוב בכירה. ומכאן שהמרווח הכלכלי מעל ריבית הליבור אמור לעמוד על כ-2.1%, ולכן מנגנון הריבית שמשתנה ל-2.539% הוא סביר.

קל להבנה ופשוט להשקעה

לא כל השקעה צריכה להיות אקזוטית ומורכבת. לא פעם בשוק ההון ישנן השקעות סולידיות המעניקות תשואה סבירה בסיכון נמוך. איגרת החוב הנחותה של חברת הביטוח פרוגרסיב מסתמנת כאיגרת העונה בדיוק על ההגדרה הזו, עם דירוג אשראי של BBB פלוס, ותשואה דולרית של כ-5.4% לפדיון מוקדם במארס 2023.

בתרחיש שבו האיגרת לא תיקרא במועד הקריאה המוקדמת, סביר להניח שהמרווח של האיגרת מעל ריבית הליבור יעלה לסביבת ה-3%, מה שיוביל לירידת מחיר האיגרת לאזור ה-95, משמע בתרחיש של היעדר פדיון מוקדם, ההחזקה עד מארס 2023 תוביל לתשואה שנתית של כ-4.4% (5.4% לשנה בתשואה הנוכחית, פחות 5% חלקי 4.5 השנים עד לקריאה המוקדמת).

כל עוד אנשים ימשיכו לעשות ביטוח לרכב ולבית שלהם, האיגרת של חברת פרוגרסיב תמשיך להשיא תשואות נאות למשקיעים. אם קראתם את הטור ויש לכם ביטוח רכב, אין סיבה שלא להרוויח 5.4% בשנה מחברת ביטוח שמבטחת רכב. 

■ הכותב הוא מנכ"ל OXTP INVESTMENTS ומשמש כמנהל תחום החוב בחברת Oscar Gruss&Son. הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם