שנתיים לקריסת חניון הברזל: מה קרה לחקירה ולאחראים?

כמעט שנתיים חלפו מאז קרס ברעש חניון הברזל ברמת החייל בתל-אביב, שבנתה חברת דניה סיבוס, אבל רק לאחרונה הועברו ממצאי המשטרה לפרקליטות, והדרך להחלטה עוד ארוכה • הפיצויים לנפגעים יצטרכו לחכות

קריסת החניון ברחוב הברזל / צילום: שלומי יוסף
קריסת החניון ברחוב הברזל / צילום: שלומי יוסף

ביקורת חריפה נמתחת זה חודשים על היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בטענה כי חקירת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החשוד במתן שוחד ובמרמה והפרת אמונים בתיקים 1000, 2000, ו-4000, נמשכת זמן רב מדי. הביקורת של חלקים מהציבור על התמשכות חקירת נתניהו שהחלה לפני כשנה וחצי, באה לידי ביטוי, בין היתר, בשורה של הפגנות שנערכו ועדיין נערכות בסמוך לביתו של היועמ"ש.

אבל בזמן שתשומת-הלב הציבורית מתמקדת בחקירת נתניהו, חקירות בתיקים פליליים אחרים, "סקסיים" פחות, אבל חשובים לא פחות, נמתחות על פני שנים באין-מפריע, הרחק מאור הזרקורים, וכמעט בלי ביקורת ציבורית.

אחת מהחקירות הללו בוחנת את שאלת קיומה או היעדר קיומה של אחריות פלילית של בכירים בחברת הבנייה דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל לקריסת חניון הברזל ברמת החייל בתל-אביב, קריסה שבה מצאו את מותם 6 בני אדם. ובזמן שעדיין לא ברור מה יעלה בגורל האחראים לכשלים שהובילו לאסון הנורא, דניה סיבוס - אותה החברה שהייתה אחראית על בניית החניון שקרס - בונה במקום חניון חדש.

עיכובים רבים ומיותרים בחקירה

בשעות לפני הצהריים של ה-5 בספטמבר 2016 קרס החניון, שהיה לקראת השלמת הבנייה, מסיבה שלא הייתה ברורה. החניון שקרס אמור היה לכלול ארבע קומות ו-540 מקומות חניה.

מכבי האש ופיקוד העורף מיהרו להעביר כלי הנדסה כבדים לאזור קריסת החניון ברמת, והכוחות עבדו כל הלילה וגם בימים שלאחר מכן כדי לאתר את הלכודים ולחלצם. אחרי זמן לא רב התבררו ממדי האסון - אולג מישאלוב, רוסלן איסקוב, אולג יעקובוב, בן 60 מתל-אביב, עאהד רימאווי, בן 34 מבית רימא, דניס דיאנצ'נקו, בן 28 מאוקראינה ומוחמד דוואבשה, בן 29 מהכפר דומא, נהרגו. פועלים נוספים נפצעו.

מיד לאחר המקרה פתחה המשטרה בחקירה בניסיון לברר מי אחראי למחדלים שהובילו למותם של ששת הפועלים ולפציעתם של רבים נוספים. לחקירה זומנו כל מי שהיו קשורים או אחראים לבניית החניון, בהם המהנדסים המפקחים, מנכ"ל חברת דניה סיבוס רונן גינזבורג (שנחקר בחשד למתן שוחד גם בפרשת דוד ביטן והשחיתות בעיריית ראשון-לציון. ח',מ') וגורמים נוספים.

ואולם, כאמור, החקירה נמשכה כמעט שנתיים. במהלך החקירה נמתחה ביקורת על המשטרה על כך שהעבירה את התיק במהלך החקירה ממומחה חיצוני שנקבע מטעמה אל הטכניון, דבר שהביא לעיכובים רבים ומיותרים בחקירה. רק לאחרונה העבירה המשטרה את חומרי החקירה לפרקליטות לצורך קבלת החלטות את מי מהאחראים לחניון שקרס להעמיד לדין פלילי, אם בכלל.

לפי פרסומים ב"ידיעות אחרונות" ממצאי החקירה העלו, בין היתר, כי כשל תכנוני בחניון גרם לקריסתו כמגדל קלפים. עם זאת, הרשויות לא מאשרות את הפרסום הזה. מה עוד שהפרקליטות, כאמור, טרם קיבלה החלטה בתיק.

מהפרקליטות נמסר בתגובה כי "מדובר בתיק מורכב ראייתית ורחב היקף. התיק מצוי בבחינה וטרם התקבלה בו החלטה."

מהמשטרה נמסר כי חומרי החקירה הועברו לפרקליטות לצורך קבלת החלטות.

השלכות על התביעות הנזיקיות

ובינתיים, לעיכוב בקבלת ההחלטות בהליך הפלילי יש השלכות חמורות על ניהול תביעות הפיצויים הנזיקיות שהגישו הפועלים שנפצעו באירוע ומשפחות הפועלים שמתו באסון.

עו"ד יוליה שנקר מייצגת את הוריו של דניס דיאנצ'נקו, אזרח אוקראינה שנקבר תחת הריסות החניון ונהרג, וכן מייצגת אדם נוסף שנפצע בתאונה. בספטמבר 2017 הגישה שנקר תביעת נזיקין ופיצויים נגד חברת דניה סיבוס, נגד מהנדסי המבנה וחברות הביטוח בגין אחריותם למחדל. כל הנתבעים הגישו כתבי הגנה וכן הודעות צד שלישי נגד הנתבעים האחרים בטענה כי הם האחראים לאסון.

השבוע אמרה שנקר ל"גלובס" כי "מאז שהגשנו את התביעה שום דבר לא קרה למרות שאין מחלוקת שצריך לפצות את המשפחות והפצועים. הרי הפועלים בסך הכול באו לעבודה בבוקר ולא חזרו ממנה ללא כל אשם שלהם, או תרומה שלהם לאסון כפי שקורה לעתים בתאונות עבודה. יש כאן אחריות של100% של מי הם מהנתבעים או של כולם ביחד".

אז למה תשלומי הפיצויים מתעכבים?

עו"ד שנקר: "הבעיה בתיקים האזרחיים הללו היא שהתיק הפלילי תקוע. לשופטים בבתי משפט השלום שדנים בתביעות הפיצויים יש בעיה להכריע בשאלת האחריות או חלוקת האחריות בין הנתבעים, ולכן הם מעכבים את הדיון בתביעות הפיצויים כדי לשמוע מה יהיה גורל החקירה ומי הם האשמים באירוע".

שנקר מעדכנת כי הדיון האחרון בתביעה התקיים לפני כחודש והשופט יובל גזית אמר שהוא חושב ש"יש להמתין להכרעה של המשטרה והפרקליטות בחקירה הפלילית".

ומה את אומרת על זה?

"אני חושבת שזה לא ראוי. המשפחות איבדו את היקר להן, הן כועסות ונושאות איתן נטל מאוד כבד. כל זמן שההליך בביהמ"ש מתנהל הם חווים את זה כל פעם מחדש. הסבל שלהם נמשך. זה לא שהוא ייפסק אבל לפחות תהיה להם נקודת אור כשהם לא יצטרכו להתעסק בהליך האזרחי. דיאנצ'נקו ז"ל הגיע לכאן כדי לפרנס את הוריו באוקראינה והם נשארו בלי הילד וגם בלי הפרנסה. מאוד קשה להסביר להם שההליכים הפלילי והאזרחי נמשכים ולא קרה עדיין כלום. שנתיים עברו".

"כשל תכנוני ולא כשל ביצועי"

באשר למה שנעשה באתר, חודשיים בלבד לאחר הקריסה הודיעה עיריית תל-אביב כי תבנה מחדש את החניון. ומי החברה שמשקמת את החניון שקרס? לא אחרת מאשר דניה סיבוס, אותה חברה שעדיין נמצאת בסטטוס של חשודה באחריות למחדלים שהובילו לקריסה.

עו"ד איתן מעוז, סנגורם של גינזבורג ודניה סיבוס, מסר בתגובה: "להבנתנו, ממצאי החקירה מתמקדים בכשל התכנוני ולא בכשל ביצועי. לכן אין לדניה סיבוס או לגינזבורג אחריות לאירוע הזה. דניה מבצעת תוכניות כפי שהן מוגשות לה על-ידי המתכננים החיצוניים, ובמקרה הזה מהלכי התכנון נבדקו על-ידי שורה של מתכננים חיצוניים שאינם קשורים לדניה סיבוס". עו"ד מעוז הוסיף ומסר כי "אחרי שעיריית תל-אביב בדקה את האירוע היא החליטה לתת לדניה סיבוס לבנות מחדש את החניון, וגם זה מוכיח כי דניה לא הייתה אחראית למחדלים".

דוברת דניה סיבוס, דליה עזר, מסרה בתגובה: "כידוע, האירוע נמצא עדיין בחקירת רשויות החוק המוסמכות לכך, וכל עוד לא פורסמו המסקנות בקשר עם סיבת הכשל, מנועה החברה מלהתייחס להיבטים השונים של האירוע. זאת, על אף שמרבית הסימנים מצביעים על כך שאין מדובר בכשל ביצועי אלא תכנוני". לכן, לדברי דניה סיבוס, "מן הראוי כי גופים המבקשים ללמוד על הנושא לרבות אמצעי התקשורת, ימתינו עד למיצוי החקירה המתנהלת על-ידי הרשויות. זאת, בטרם יסיקו מסקנות כאלה או אחרות".

מעיריית תל-אביב נמסר בתגובה: "ההיתר לבניית החניון נמצא בשלבי סיום לקראת הוצאתו. מיד לאחר קבלת ההיתר יחלו העבודות".