שלום יום א'

איך לשרוד את התקופה הראשונית בעבודה החדשה

עובד חדש / צילום: Shutterstock
עובד חדש / צילום: Shutterstock

הימים הראשונים בעבודה נזכרים בדרך כלל על ידי עובדים כחוויה מבלבלת ומרגשת המלווה בלחץ ובתחושת דיס-אוריינטציה. כדי לצלוח את התקופה הראשונית ולא להיכנס לסטטיסטיקת עזיבת מקום העבודה אחרי כמה חודשים בלבד, הנה כמה עקרונות לכניסה ברגל ימין.

נטוורקינג בפול-גז

יצירת קשרים בארגון הם יעד חשוב ביותר של כל עובד חדש. רק בזכות קשרים עם עמיתים יוכל העובד ללמוד את המפה הפוליטית בארגון, ולהבינה. אינטרסים, שיקולים פוליטיים, מאבקי כוח, העדפות או יריבויות, תחרויות סמויות וגלויות ועוד - אם העובד לא יפעל כדי להכיר ולהבין את חוקי המשחק, לעולם לא יצליח להשיג את מטרותיו, כוונותיו לא יתפרשו נכונה, ויתכן אף שיצור לעצמו מתנגדים עם הזמן.

לכן חשוב לחפש דרכים ליצירת קשר, ולהכין מראש הצגה עצמית קצרה למפגש עם אנשים חדשים. אותה, כמובן, כדאי להכין מבעוד מועד, תחת כללי הכנתו של "נאום מעלית" טוב. שיחות חולין, הצעת עזרה, וכל אינטראקציה שתסייע לעובד להתחיל להבין את התרבות הארגונית שאליה הוא נכנס - תהיינה מבורכות בשלב זה.

להיות חדש בטוב

קית' רולג, פרופסור לניהול במכללת בוסטון ומחבר הספר "What to do when you're new" מסכים שלהיות חדש בעבודה זה מלחיץ, אבל לטענתו יש לכך גם יתרונות שאין להתעלם מהם. למשל, במהלך הימים הראשונים בעבודתו יש לעובד החדש הפריווילגיה להציג את עצמו לאחרים ולשאול שאלות מקצועיות. זאת לעומת עובדים ותיקים, ואפילו עובדים חדשים שכבר חלפה "תקופת החסד" שלהם, שאולי יכולים לעשות זאת גם כן, אך סביר להניח שהדבר יעורר תגובה פחות מסייעת מהאחרים.

ואכן, אחד הדברים החשובים ביותר בימים הראשונים הוא לא להתבייש. אחרי ההצגה העצמית הגיע הזמן להפגין סקרנות ורצון ללמוד, ולהתחיל לשאול שאלות רלוונטיות.

גם פה תועיל הכנה מוקדמת, כדי שהשאלות תהיינה אכן רלוונטיות, ויש להקדים ללמוד על החברה וליצור רשימת שאלות פרקטיות אפשריות. אפשר אף לחלק את השאלות ברשימה לתחומים, ולבעלי התפקידים השונים שאותם מתאים לשאול את השאלות הספציפיות לעיסוקם (בקשה לחומרים מקצועיים - מהקולגות, שאלות בנוגע לסגנון התקשורת המועדף - מהמנהל הישיר, שאלות בנוגע להסכם העבודה - את איש משאבי האנוש, וכד').

עשו ואל תעשו בימים הראשונים

עשו:

● הגדירו הצלחה בתפקידכם: בררו מה מצפים מכם, על פי מה תימדדו, ומה לוחות הזמנים המצופים מכם. אל תסיקו לגבי זהות הכרחית בין מה שאתם חושבים שמצופה ממכם לבין מה שהמעסיק מצפה מכם זהים, ואם המעסיק לא יוזם שיחה בנושא - בקשו אתם שיחה כזו.

● הקשיבו. הקשיבו לתוכן הדברים סביבכם, וכן לסגנון שבו אנשים מדברים ביניהם ועמכם. תוכלו ללמוד מכך רבות על התרבות הארגונית ועל הדרך שבה מתקשרים היטב בתוכה (מי מתנגד למי, מי תלוי במי, מי מעריך מה וכדומה).

●הגיעו בזמן, ועמדו בזמנים. לא רק בתחילת הדרך. מלבד יצירת הרושם הרצוי (אחריות, הבעת כבוד לאחר, רצינות) ומניעת התנצלויות מביכות, הדבר מונע מתח מיותר ומאפשר למידה ועשייה שלוות ומדויקות יותר.

אל תעשו:

● אל תתמקדו בבעיות. הגעתם, חכו קצת עם הצבעה על בעיות והצעת פתרונות. אין מעצבן מעובד חדש שאינו מכיר את המערכת לעומקה, וכבר מתיימר לפתור בעיות שאחרים התמחו בהם לאורך זמן.

● אל תרבו לדבר על עצמכם. עליכם להציג את עצמכם ולהותיר רושם חיובי, אבל הקפידו שמיקוד שיחותיכם יהיה על הסובבים אתכם ולא על עצמכם, כדי לא להצטייר כחסרי ביטחון או כנרקיסיסטיים.

● אל תצטרפו לשיחות רכילות. גם אם אתם רוצים להתחבר ולמצוא חן - אתם עדיין אינכם בקיאים ברזי הסביבה החברתית החדשה, ועלולים לשרוף לעצמכם גשרים חשובים. ואם אין בררה ואתם נוכחים בשיחה כזו - השתדלו להישאר ניטרליים ולא ליטול צד.

■ יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר "המועמד הנבחר" והספר בערבית "העתיד הנבחר". אפשר ליצור קשר עם יעל בפייסבוק או באתר.