האוצר: לא נשב עם ארגוני מעונות היום עד שאיום השביתה יוסר

(עדכון) - ארגוני מעונות היום ומשרד האוצר לא הגיעו להסכמות במהלך הלילה, כך שהיום מתקיימת שביתה במעונות היום • שר העבודה והרווחה חיים כץ תומך בשביתה ולכן המדינה לא ביקשה מבית הדין לעבודה להוציא צווי מניעה לשביתה • פגישה בין סגן השר האוצר לארגונים היום בוטלה

חיים כץ / צילום: שלומי יוסף
חיים כץ / צילום: שלומי יוסף

פגישה בין סגן שר האוצר יצחק כהן לארגוני מעונות היום המפוקחים בוטלה. הסיבה לביטול היא החלטה שהתקבלה במשרד האוצר שלא לשבת עם הארגונים עד שיוסר איום השביתה. היום (א') שבתו רוב הארגונים במחאה על מצבם של המעונות ושכר המטפלות, וכ-100-80 אלף פעוטות נשארו בבית.

ארגוני מעונות היום המפוקחים שבתו לאור דרישה שלהם להעלאת שכר המטפלות ושיפור מצבם של המעונות. בין הארגונים השובתים נכללים בין השאר נעמ"ת ו-ויצ"ו, אך החברה למתנ"סים, למשל, לא שובתת. במשרד הרווחה והעבודה, שאחראים על מעונות היום, הביעו תמיכה בדרישות הארגונים.

יור נעמת גליה וולוך קוראת לשר האוצר כחלון להתערב ולהביא לפתרון המשבר בעקבות המשך ההתנהלות המבזה של האוצר: ״ההתנהלות המבזה של האוצר נמשכת - ביטול פגישה מתוכננת רגע לפני קיומה. מדובר בהוכחה נוספת לכך שאין בכוונת האוצר לפתור את המשבר אלא רק להתעסק בכיפופי ידיים ובהוצאת צווי מניעה על חשבון ההורים, הפעוטות והמטפלות. הגיע הזמן שהאוצר יתפנה לעסוק במהות ויביא לסוף המשבר לאלתר. שר האוצר, אני מבקשת את התערבותך האישית״. 

שלשום התקיימה פגישה בין הארגונים לנציגי האוצר, שהסתיימה ללא הסכמות. במשרד האוצר טוענים כי בהסכם שנחתם לפני כשנתיים, ובו הועלה שכר המטפלות ב-400 שקל בחודש, הסכימו ארגוני מעונות היום לשקט תעשייתי. מנגד, בארגונים טוענים כי כי המציאות השתנתה - עליית שכר המינימום וקיצור שעות העבודה הגדילו את הוצאותיהם, והם אף לא קיבלו פיצוי על החודשים שעברו מאז שזה השינוי. באוצר מתכננים לבקש צווי מניעה, אך בדרך הם עלולים להיתקל בקשיים, שכן מי שצריך להגיש את הבקשה בפועל הוא שר העבודה והרווחה חיים כץ, שתומך בשיפור שכר המטפלות, ולא בטוח שימהר להגיש את הבקשה.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "האוצר פועל בכל דרך למניעת פגיעה בהורים תוך מאמצים כנים לשיפור מצב המטפלות, ובכלל זה ההצעות שהוצעו לארגונים שמשפרים משמעותית את שכרן. אנו קוראים לשר הרווחה, חיים כץ, להצטרף לבקשה לצווי מניעה שגובשה על ידי משרדי המשפטים והאוצר בכדי למנוע את השביתה הכוחנית, ולאפשר את הגשת צווי המניעה כדי להבטיח שעשרות אלפי הורים יוכלו לשלוח את ילדיהם מחר למעונות היום ולפתוח את שנת הלימודים כסדרה".

ביום שישי דנו בארגוני ובאוצר ב-110 מיליון שקל שהארגונים אמורים לקבל. כשליש ממנו מיועד לתשלום בעבור העלאת שכר המטפלות, ושאר הכסף אמור להגיע לארגונים כדי לכסות על הגירעונות שלהם, בעיקר בגלל הצמדה של התעריף שהם מקבלים למדד השכר במגזר הציבורי. אוצר מעכבים את העברת הכסף, והם הציעו שחלק מהכסף יוקצה להעלאת השכר. בתמורה, הם יתנו 20 מיליון שקל נוספים שיחולקו למי שאכן ישתמשו בכסף למטרה הזאת. בארגונים ציינו כי "אי אפשר לפתור את בעיית הגיל הרך בתוספת של כמה עשרות שקלים למטפלת". החישוב מתייחס לסכום של 20 מיליון שקל. באוצר הציעו גם להקים ועדה שתבחן את הנושא.

ו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס עם צאת השבת לשביתה במעונות היום: "מדינת ישראל מפקירה את ילדי הגיל הרך. חוסר התקינה ואי העמדת המשאבים הראויים מעמידים את מערכת החינוך במעונות במצב שבו אין אפשרות למערכת לטפל בילדים כראוי. על משרדי הממשלה להתעשת ולטפל בשורש הבעיה ולפתור אותה תוך הקצאת משאבים באופן מיידי. אין שביתה צודקת מזו ואני תומך בה באופן מלא. על מקבלי ההחלטות האחריות לשביתה ערב פתיחת שנת הלימודים".