צניחת הביטקוין שחקה את רווחיות ביטפארמס במחצית השנה

הרווח הנקי של החברה, שפעילותה העיקרית היא כריית ביטקוין, הסתכם במחצית השנה ב-4.9 מיליון דולר, בדומה לרווח שרשמה בתוך פחות מחודשיים בסוף 2017 • המניה זינקה בשבוע שעבר ב-44%, כשהחברה שינתה את שמה מ"בלוקצ׳יין כריה" ל"ביטפארמס", אבל היא עדיין נמוכה ב-92% מהשיא שרשמה בדצמבר

תמונה של מעבדת ביטפארמס (בלוקצ'יין כריה) בקוויבק / צילום: Bitfarms
תמונה של מעבדת ביטפארמס (בלוקצ'יין כריה) בקוויבק / צילום: Bitfarms

מחירו של הביטקוין, רמת הקושי של כריית המטבע הדיגיטלי ועלות האנרגיה הנדרשת לכרייתו הם הגורמים העיקריים המשפיעים על הרווחיות של כורי הביטקוין (ראו הסבר למושג כריית ביטקוין למטה). התוצאות הכספיות של חברת ביטפארמס טכנולוגיות (לשעבר בלוקצ'יין כריה ), שפרסמה ביום חמישי את דוחותיה למחצית הראשונה של 2018, מספקות אישור נוסף למסקנה הזאת.

זוהי הפעם הראשונה שבה החברה מדווחת על תוצאותיה מהפעילות של כריית מטבעות דיגיטליים, שבה היא משקיעה באמצעות החזקה בחברת בקבון הוסטינג הקנדית, לאחר שבאפריל האחרון רכשה כ-60% ממניותיה במסגרת עסקת מיזוג. קודם להשלמת העסקה, בקבון פעלה כחברה פרטית ולא הייתה חייבת בדיווח על תוצאותיה הכספיות. ביטפארמס מבהירה כי פרסמה הפעם ״דוחות כספיים מאוחדים, המשקפים את המשך המצב הכספי, תוצאות הפעולות ותזרימי המזומנים של החברה הבת המשפטית, קרי, בקבון״.

בשבוע שעבר שינתה בלוקצ׳יין כריה את שמה לביטפארמס, כשמן של חוות כריית הביטקוין שבקבון מפעילה בקוויבק, בניסיון למתג מחדש את פעילותה. ייתכן כי השינוי הזה עורר עניין בקרב המשקיעים במניית החברה, שזינקה בשבוע שעבר בכ-44% והעלתה את שווי השוק של החברה לקרוב ל-200 מיליון שקל. עם זאת, מחיר המניה עדיין נמוך ב-85% מאשר בתחילת השנה, וב-92% מהשיא שבו נסחרה לפני כמעט 9 חודשים, ב-11 בדצמבר 2017.

התוצאות הכספיות של ביטפארמס
 התוצאות הכספיות של ביטפארמס

גידול חד בהוצאות האנרגיה

מחירו של הביטקוין, התופס כיום נתח עיקרי של כ-53% מכלל שוק המטבעות הדיגיטליים, צנח ב-54% במחצית הראשונה של 2018 (ובתוכה ירידה של 11% ברבעון השני) - התקופה שעליה דיווחה ביטפארמס. מסיכום תוצאותיה הכספיות של החברה עולה כי הרווחיות של פעילותה, שעיקרה חוות הכרייה של בקבון, המתמקדות בכריית ביטקוין, פחתה באופן ניכר בתקופה זו בהשוואה לרווחיותה בסוף 2017. ההשוואה, כפי שהחברה מציינת בדוחות, מתייחסת לתקופת פעילות של פחות מחודשיים (56 ימים בלבד) בסוף 2017, מכיוון שפעילותה העסקית של בקבון הוסטינג התחילה רק ב-6 בנובמבר 2017.

הכנסותיה של ביטפארמס בששת החודשים הראשונים של 2018 הסתכמו ב-22.2 מיליון דולר, לעומת 8.6 מיליון דולר ב-56 הימים האחרונים של 2017. הרווח הנקי של החברה במחצית השנה אינו גדול מהרווח הנקי שרשמה בתוך פחות מחודשיים בסוף 2017, המסתכם ב-4.9 מיליון דולר. הרווח התפעולי של החברה במחצית השנה הסתכם ב-6.84 מיליון דולר - נמוך מהרווח התפעולי של 6.89 מיליון דולר שרשמה בתוך פחות מחודשיים בסוף 2017. שולי הרווח התפעולי של ביטפארמס צנחו מ-80% בסוף 2017 ל-31% במחצית הראשונה של 2018.

מקור הכנסותיה העיקרי של ביטפארמס הוא ממכירת המטבעות הדיגיטליים לאחר כרייתם - כלומר, המרתם לדולרים. ביטפארמס מדווחת, בין השאר, כי במחצית הראשונה של 2018 מכרה 1,923 יחידות של ביטקוין, כשעלות הכרייה הממוצעת של מטבע בודד הסתכמה ב-1,567 דולר. מחיר המכירה הממוצע שהשיגה החברה לכל ביטקוין היה 9,400 דולר, לעומת מחיר מכירה של 13,700 דולר ב-56 ימי פעילותה ב-2017. נוסף על כך, מכרה החברה במחצית הראשונה מטבעות דיגיטליים אחרים שהניבה לה פעילות הכרייה: 2,222 מטבעות ביטקוין קאש, 3,324 לייטקוין, 567 את׳ריום ו-220 מטבעות דאש.

במקביל, ההוצאות של ביטפארמס על אנרגיה ותשתיות גדלו מ-700 אלף דולר בחודשיים של פעילותה בסוף 2017 ל-4.2 מיליון דולר בששת החודשים הראשונים השנה. זאת, לדבריה, ״עקב מספר גדול יותר של ימי תפעול והוספת כ-6,500 מחשבים לכריית מטבעות דיגיטליים, במקביל להרחבת פעולות הכרייה של החברה״. ביטפארמס מציינת בדוחות כי בינואר האחרון רכשה בכ-200 אלף דולר את חברת Volta, המספקת שירותי חשמל בקוויבק.

לפי הדוחות, מספר העובדים בביטפארמס גדל מ-36 עובדים בסוף 2017 ל-61 עובדים בסוף יוני, וכפי שמסרה החברה ל"גלובס" באוגוסט, כיום מספרם של העובדים קרוב ל-100. מהדוחות עולה גם כי תשלומי השכר למנהלים הבכירים בביטפארמס הסתכמו ב-419 אלף דולר במחצית הראשונה של 2018. עלות שכרו של המנכ"ל, ווס פולפורד, מסתכמת ב-235 אלף דולר בשנה, נוסף על אופציות לשנתיים על 0.7% מהון המניות של בקבון. היו"ר ניקולאס בונטה וכל אחד מהדירקטורים בבקבון זכאים לשכר בעלות שנתית של 215 אלף דולר, למעט מתיו ואשון, מנהל התוכנה בחברה, הזכאי לשכר בעלות של 185 אלף דולר בשנה.

בעלי המניות העיקריים בביטפארמס הם שני אנשי עסקים ארגנטינאים - ניקולאס בונטה, יו״ר החברה, ואמיליאנו גרוצקי - המחזיקים ב-30% ו-28%, בהתאמה, בהון מניות החברה. בעל המניות הגדול הנוסף הוא רועי סבג (22%), שבסוף השנה שעברה שינה את שם החברה מ״משאבי טבע״ לבלוקצ׳יין כריה, והמיר את פעילותה מהשקעות במכרות ברזל וזהב להשקעה בפעילות בתחום המטבעות הדיגיטליים. המהלך של סבג הזניק בין אוקטובר לדצמבר 2017 את מניית החברה באלפי אחוזים והעלה את שווי השוק שלה לשיא של כמעט מיליארד שקל ב-11 בדצמבר. ואולם כיום, לאחר שהמניה צנחה ביותר מ-90% מהשיא בדצמבר, סבג כבר אינו נושא כל תפקיד בחברה. 19% המניות הנותרות של בלוקצ׳יין כריה מוחזקות על ידי הציבור.

המנכ"ל פולפורד מסר עם פרסום הדוחות: ״בניגוד למגמה בתעשייה, הצגנו הכנסות מרשימות ושולי רווח נאים לאורך כל המחצית הראשונה של 2018. מבנה העלויות המרשים שלנו, המתאפשר הודות לחוזי שכירות ואספקת חשמל בעלויות נמוכות לטווח הארוך, מסייע לנו לשמור על רווחיות גם אל מול התנודתיות בשערי המטבעות הדיגיטליים״.

בשבוע שעבר פרסמנו ב״גלובס״ כתבה בעקבות ביקור בחוות של ביטפארמס בקוויבק, שניתחה בהרחבה את פעילותה בתחום כריית הביטקוין, גם בהשוואה לחברות מתחרות כמו HUT 8 Mining הקנדית, שמניותיה נסחרות בבורסת טורונטו, או Riot Blockchain האמריקאית, שמניותיה נסחרות בנאסד״ק.

השקעה בביטקוין, או בכל מטבע דיגיטלי אחר, נחשבת להשקעה מסוכנת, בגלל התנודתיות הגבוהה בשוק הזה. כיום נסחר הביטקוין במחיר הקרוב ל-7,000 דולר ליחידה, המשקף לו שווי שוק של כ-122 מיליארד דולר, אחרי שירד בכ-8% באוגוסט, לפי נתוני אתר CoinMarketCap . מחיר הביטקוין נמוך כיום ב-65% ממחיר השיא של כ-20 אלף דולר שאליו הגיע בדצמבר האחרון.

יש לי מושג: כריית ביטקוין

כריית ביטקוין היא תהליך חישובי מבוזר, המתבצע על ידי רשת של כורים (מחשבים או מכונות המצוידות בשבבים ייעודים לכרייה), שמשרת שתי מטרות עיקריות: אישור עסקאות בביטקוין בדרך אמינה ויצירת מטבעות ביטקוין חדשים. הכרייה היא חלק חיוני ובלתי נפרד מהבלוקצ׳יין - המערכת שבה מתועדות כל העסקאות בביטקוין - שמסייע לשמור על ביטחונה, אמינותה ויציבותה. התגמול עבור השקעת המשאבים בכרייה מתקבל באמצעות הנפקת מטבעות ביטקוין חדשים לכורים - כיום 12.5 ביטקוין לכל בלוק חדש בבלוקצ׳יין, כשכל ארבע שנים המספר קטן בחצי. המועד הקרוב שבו המספר ייחצה, ויקטן ל-6.25 ביטקוין לבלוק, צפוי ביוני 2020.