בדרך לשביתה: האוצר וארגוני מעונות היום לא הגיעו להסכמות

המדינה רוצה להוציא צווי מניעה, שתמנע מ-110 אלף ילדים להישאר בבית, אך תלויה בהסכמתו של שר העבודה והרווחה חיים כץ, שהביע תמיכה במאבק ארגוני מעונות היום • הצעת האוצר: 20 מיליון שקל נוספים והקמת ועדה שתבחן את הנושא

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

איום השביתה במעונות היום המפוקחים עדיין קיים, ו-110 אלף ילדים בגילאי 3-0 עלולים להישאר בביתם ביום ראשון בבוקר. ארגוני מעונות היום, ובראשם נעמ"ת ו-ויצ"ו, מאיימים בשבועיים האחרונים על שביתה בניסיון לשפר את התנאים במעונות, ובהם הגדלת שכר המטפלות. בארגונים טוענים כי קיימת תחלופה גבוהה של מטפלות.

במשרד האוצר טוענים כי בהסכם שנחתם לפני כשנתיים, ובו הועלה שכר המטפלות ב-400 שקל בחודש, הסכימו ארגוני מעונות היום לשקט תעשייתי. מנגד, בארגונים טוענים כי כי המציאות השתנתה - עליית שכר המינימום וקיצור שעות העבודה הגדילו את הוצאותיהם, והם אף לא קיבלו פיצוי על החודשים שעברו מאז שזה השינוי. באוצר מתכננים לבקש צווי מניעה, אך בדרך הם עלולים להיתקל בקשיים, שכן מי שצריך להגיש את הבקשה בפועל הוא שר העבודה והרווחה חיים כץ, שתומך בשיפור שכר המטפלות, ולא בטוח שימהר להגיש את הבקשה.

ארגוני מעונות היום אמורים לקבל 110 מיליון שקל, כשליש ממנו מיועד לתשלום בעבור העלאת שכר המטפלות. שאר הכסף אמור להגיע לארגונים כדי לכסות על הגירעונות שלהם, בעיקר בגלל הצמדה של התעריף שהם מקבלים למדד השכר במגזר הציבורי. באוצר מעכבים את העברת הכסף, והם הציעו שחלק מהכסף יוקצה להעלאת השכר. בתמורה, הם יתנו 20 מיליון שקל נוספים שיחולקו למי שאכן ישתמשו בכסף למטרה הזאת. בארגונים ציינו כי "אי אפשר לפתור את בעיית הגיל הרך בתוספת של כמה עשרות שקלים למטפלת". החישוב מתייחס לסכום של 20 מיליון שקל. באוצר הציעו גם להקים ועדה שתבחן את הנושא.

בישראל יש כ-500 אלף תינוקות בגילאי 0-3 (לא כולל גיל 3) ומתוכם רק כרבע מהילדים נמצאים במסגרות מסובסדות. המעונות נמצאים תחת משרד העבודה בגלל תפישה לפיה הם נועדו לעודד תעסוקת נשים. עלות המעונות מסובסדת ב-50% והיקף הסבסוד מגיע לכ-1 מיליארד שקל בשנה.

"התחלה חכמה", רשת מעונות היום של החברה למתנ"סים, שבה יש כ-10% מהפעוטות, הודיעה כבר קודם לכן כי לעת עתה היא לא מצטרפת לשביתה, למרות שהיא שותפה לדרישת שאר הארגונים. "מדובר בשנים החשובות ביותר להתפתחות הילד ולפיכך על הממשלה לאפשר תוספת מטפלת בכל כיתה, הכשרות מקצועיות, אופק תעסוקתי לצוותים, תיקון עיוות תעריפי המעונות והקמה ועדה ציבורית לרפורמה נחוצה ודרושה במעונות היום, וזאת בשותפות נציגי מפעילי מעונות היום וההורים. נשקול שימוש בנשק השביתה ככל שנושאים אלו לא יטופלו במהרה ואנו קוראים לשר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ ולשר האוצר משה כחלון להקשיב לדרישות הארגונים המפעילים", נמסר מהחברה למתנ"סים.