הדולר בשפל של חודשיים: נחלש בכ-1% לרמה של 3.61 שקלים

ההסבר שצורף להחלטת הריבית של בנק ישראל אמש גרם למשקיעים רבים להעריך כי העלאת הריבית מתקרבת • לפי הערכות, בהחלטת הריבית הבאה, והאחרונה שלה, תיקח על עצמה הנגידה קרנית פלוג את ההכרעה הקשה ותתווה את הדרך ליורשה בתפקיד

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג / צילום: אפולבי סוטונד, רויטרס
נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג / צילום: אפולבי סוטונד, רויטרס

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל השאירה אתמול (ד') את הריבית במשק ללא שינוי, ברמה של 0.1%. עם זאת, הודעת ההסבר שצורפה להחלטה גרמה למשקיעים רבים להעריך כי העלאת הריבית מתקרבת והולכת. בתגובה, מיהר היום השקל להתחזק מול הדולר, כששער החליפין היציג בין שני המטבעות ירד ב-0.9% לרמה של כ-3.61 שקלים, המשקפת שפל של חודשיים.

בהודעת ההסבר כתב בנק ישראל כי "סביבת האינפלציה ממשיכה לעלות בתמיכת המדיניות המוניטרית המרחיבה, ומסתמן שהיא מתחילה להתבסס בתחום יעד יציבות המחירים (1%-3% , ע"כ)". בנוסף, ציין בנק ישראל כי המשק צפוי לחזור ולהציג צמיחה גבוהה ברבעון השלישי וכי בנוסף שוק העבודה מוסיף להיות הדוק, והשכר ממשיך לעלות בקצב נאה, במיוחד במגזר העסקי. עם זאת, בבנק ישראל הבהירו כי הסיכון העיקרי להתבססות האינפלציה, שתאפשר למעשה את תחילתן של העלאות הריבית במשק, טמון באפשרות לייסוף חד בשקל.

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, שמשמשת כיו"ר הוועדה המוניטרית, עתידה לסיים את תפקידה ב-12 בנובמבר. עד סיום תפקידה תשפיע פלוג על החלטת ריבית אחת נוספת, זו שתתקבל ב-8 באוקטובר.

לדעת שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי לשוק המקומי בפיוניר ניהול הון, עניין זה צפוי להוביל לכך שכבר בישיבת הוועדה הבאה יוחלט על העלאת הריבית לרמה של 0.25%. הסיבה לכך היא ההשפעה הגדולה שיש כיום לגישת הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) על בנק ישראל.

כל אחד משני הנגידים האמריקאים הקודמים בחר בשלהי כהונתו לקחת על עצמו הכרעות קשות בנוגע למדיניות המוניטרית ולהותיר בכך לבא אחריו מסלול פעולה ברור בשנתו הראשונה. כך למשל הכריז בן ברננקי בדצמבר 2013 על תוכנית לצמצום הדרגתי במדיניות ההקלה הכמותית (QE), בעוד שבדצמבר 2017 החליטה מחליפתו ג'נט ילן להעלות פעם נוספת את הריבית ב-0.25%, וסימנה למעשה מתווה של העלאה קבועה בשיעור זה מדי רבעון.

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, נמנעה מלהציג מועד העלאה מדויק, אבל קבעה כי בנק ישראל מכין את הקרקע לשם כך. "אנו מותירים את ההערכה שלנו בדבר העלאת ריבית אחת ב-2018 (8 באוקטובר או 26 בנובמבר, ע"כ) , ועוד שלוש ב-2019. כתוצאה, ריבית בנק ישראל תעמוד, להערכתנו, על 1% בסוף 2019. עם זאת, היא הדגישה כי "כל עוד זהות הנגיד הבא לא ידועה, קיימת רמה גבוהה של אי-ודאות".

כלכלנים ואנליסטים אחרים אינם מקבלים לפי שעה את ההערכה כי העלאת הריבית תקרה כבר באוקטובר. כך למשל רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, כתב אתמול כי "אם תמונת המצב הנוכחית לא תשתנה מהותית, ההסתברות לשינוי בהכוונה העתידית בהחלטה הבאה, כצעד מקדים לשינוי בריבית, גבוהה למדיי".

ליאור יוחפז, סמנכ"ל השקעות גמל, בבית ההשקעות הלמן אלדובי, העריך כי האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים תהיה גבוהה במקצת מ-1%, "מה שיאפשר לבנק ישראל להתחיל להעלות ריבית בתחילת 2019 כמו שהשוק צופה. המדד הנמוך של חודש יולי סגר את האפשרות שנראה העלאה מוקדם יותר מתחילת 2019".