שתי חברות ישראליות עומדות להנפיק מניות בבורסת אוסטרליה

כפי שדווח ב"גלובס" בעבר, חברת מאזני שקל מתכוונת לגייס בהנפקה 10.5 מיליון דולר אוסטרלי • חברת Nice-Vend, המפתחת מכונות לייצור ומכירת משקאות במרקם ברד, מעוניינת לגייס 7.5 מיליון דולר אוסטרלי • שש חברות נוספות מישראל בוחנות אפשרות להנפיק מניות בבורסת אוסטרליה

מכונות ממכר משקאות של Nice-Vend / צילום: אתר החברה
מכונות ממכר משקאות של Nice-Vend / צילום: אתר החברה

שתי חברות ישראליות נוספות עומדות להנפיק באוסטרליה, ולהצטרף ל-17 החברות הישראליות שנרשמו למסחר במדינה בשלוש השנים האחרונות. אתר Stockhead האוסטרלי, המסקר את חברות הטכנולוגיה הציבורית במדינה, דיווח כי חברת Nice vend מתחום מכשירי השתייה, וחברת מאזני שקל (Shekel Brain weight) - אשר כוונתה להנפיק פורסמה לראשונה ב"גלובס" בתחילת השנה, הן המועמדות הנוכחיות להנפקה בבורסה הזרה.

חברת Nice-Vend מפתחת מכונת ממכר אוטמטית לייצור משקאות במרקם ברד, כולל משקאות מבוססי חלבון או מבוססי פירות, הנחשבים לבריאים מספיק כדי להימכר בבתי ספר - שבמדינות מסוימות אסור להכניס אליהם משקאות ממותקים. החברה פועלת בשוק האמריקאי, אבל בחרה לבצע את הנפקתה באוסטרליה. על פי הפרסומים, הפטנט של החברה מאפשר להגיע למרקם ברד למרות תכולת סוכר נמוכה במשקה.

Nice-Vend נכנסה לשוק האמריקאי ב-2015. הכנסותיה ב-2017 עמדו על 1.6 מיליון דולר (אמריקאי), והיא הפסידה 1.3 מיליון דולר באותה שנה, מספרים שפחות מתאימים לנאסד"ק. עם זאת, היא עשויה לרכוב על המוניטין שיצרה סודהסטרים לישראל כמעצמת משקאות ייחודיים, כדי לעניין את המשקיעים האוסטרליים. החברה מעוניינת לגייס 7.5 מיליון דולר אוסטרלי.

החברה השנייה, מאזני שקל, מפתחת מאזני שקילה ייחודיים לתחומי תעשייה רבים, וב-2017 היא רשמה הכנסות של 18.2 מיליון דולר ורווח של 1.9 מיליון דולר. החברה מעוניינת לגייס באוסטרליה 10.5 מיליון דולר אוסטרלי, וזאת לפי שווי
חברה של כ-150 מיליון שקל.

על פי הבורסה האוסטרלית, כפי שצוטטה באתר Stockhead, שש חברות נוספות מישראל בוחנות את האפשרות להנפיק באוסטרליה, ביניהן חברת הבלוקצ'יין Security Matters.

פחות פונות לנאסד"ק

בתחילת השנה הונפקה חברת הרחפנים Parazero. החברה נסחרת היום לפי שווי של כ-13.1 מיליון דולר, לאחר ירידה של 22% במחיר המניה מאז הנפקתה ביוני האחרון.

בשנה האחרונה חלון ההנפקות פתוח גם בנאסד"ק, גם בבורסות אסיה וגם באוסטרליה (ואף באירופה מתחממת הזירה בחודשים האחרונים), אך בנאסד"ק לא נוצל השנה החלון על ידי חברות ישראליות באותה המידה כמו בשנים קודמות.

ב-2018 נרשמו בנאסד"ק רק שתי הנפקות ישראליות משמעותיות - סייפ-טי וסולג'ל, ושתיים קטנות - מוטוס ג'י איי ואנטרה. נראה כי החברות שיוצאות מ"אומת הסטארט-אפ", שרובן נמצאות בשלבים מוקדמים ונמכרות לפני שהן מבשילות, מעדיפות (או נאלצות) היום ללכת לבורסות הקטנות יותר, בהן הן מהוות 'דג גדול' במים הפחות עמוקים. יצוין כי בורסת סידני מושכת בשנים הארונות גם חברות אירופיות שפחות מתאימות לנאסד"ק או לבורסת לונדון.

עם זאת, באתר Stockhead מציינים כי כעשר חברות ישראליות שבחנו ברצינות את האפשרות להירשם למסחר בבורסה האוסטרלית, דחו בסופו של דבר את תוכניות ההנפקה שלהן, או ביטלו אותן. נראה כי השוק האוסטרלי מוכן לקבל חברות ישראליות, אבל הוא הפך בררן לגביהן, בעיקר לאחר כמה כישלונות מהדהדים בבורסה המקומית בשנים קודמות.

מן העבר השני, כמה חברות ישראליות שעמדו לצאת להנפקה באוסטרליה, ביטלו את התהליך לאחר שהחשיפה עוררה מספיק עניין בהן, כדי להביא לגיוס פרטי שהיה עבורן יותר אטרקטיבי.

מבין 17 החברות הישראליות הנסחרות באוסטרליה, שלוש הן מתחום הקנאביס, שתיים מתחום הסייבר והיתר מתחומי טכנולוגיה רבים ומגוונים. הגיוס המקובל של חברה ישראלית באוסטרליה עומד על 5-7 מיליון דולר.