הרופי ההודי צנח לשפל חסר תקדים: 70.810 לעומת הדולר

מתחילת השנה איבד הרופי 10.97% מערכו • כלכלנים מייחסים את הירידה להאמרת מחירי הנפט, חששות נרחבים לגבי השווקים המתעוררים, והביקוש החזק לדולר בסוף החודש

הרופי ההודי / צילום: רויטרס
הרופי ההודי / צילום: רויטרס

הרופי ההודי צנח הבוקר לשפל חסר תקדים, בעקבות מגמת הירידה שלה מתחילת השנה, שאותה מייחסים הכלכלנים להאמרת מחירי הנפט, חששות נרחבים לגבי השווקים המתעוררים, והביקוש החזק לדולר בסוף החודש.

הרופי צלל לרמה של 70.810 לעומת הדולר, לאחר שפל חסר תקדים בסך 70.475 שנרשם יום קודם לכן. מתחילת השנה איבד הרופי 10.97% מערכו.

"ההיחלשות באה לאחר התגברות חששות המשקיעים לגבי השווקים המתעוררים באופן כללי, וכן בתגובה להעמקת גירעון החשבון השוטף שנובע בעיקר מהאמרת מחירי הנפט", כתב טואן הוין, סמנכ"ל השקעות אסיה-פסיפיק מדויטשה בנק וולת' מנג'מנט, בדוח שיצא היום.

עליית מחירי הנפט מגדילה את הוצאות הייבוא של הודו, יבואנית נטו של נפט. כמו כן מתפיחה עליית מחירי הנפט את הגירעון בחשבון השוטף - נתון שמשקף את זרם הסחורות, השירותים וההשקעות שנכנסים ויוצאים מהמדינה.

מאמצע אוגוסט קפצו מחירי הנפט ביותר מ-7%. כך כתבה רדיקה ראו, כלכלנית ב-DBS, בעדכון שנשלח בעקבות השפל חסר התקדים שאליו צנח הרופי אתמול. בנוסף לכך, הביקוש לדולר בסוף החודש מאיץ תמיד את קצב השלת הרופי, לדברי ראו.

"השווקים מקבלים את הרושם שהרשויות מתייחסות בסובלנות להיחלשות הרופי, ונמנעות מהפעלת לחץ או התערבות מילולית", הוסיפה ראו.

זאת למרות שההשלה בשווקים המתעוררים - בתגובה למשבר הלירה הטורקית - הגביר את הלחץ על הרופי. ראו הסבירה כי לעת עתה יכולה הודו להחליט "לשמור על התחמושת שלה" למקרה של התפתחויות נוספות, שיחלישו עוד יותר את הרופי ויצריכו התערבות מצד הבנק המרכזי.

"הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) צפוי להדק את המדיניות המוניטרית בחודשים שנותרו ב-2018 וגם ב-2019, החששות ממלחמת סחר לא התפוגגו, והביקוש המקומי לדולר מזנק ... לכן התנודתיות צפויה להימשך", אמרה ראו.

הדוח של דויטשה בנק וולת' מנג'מנט צופה שהרופי ירד לרמה של 74 לעומת הדולר עד יוני 2019.

"הרופי עלול להיפגע מגידול בגירעון החשבון השוטף, מהתחזקות הדולר האמריקאי (והעליה בתשואות על האג"ח של משרד האוצר האמריקאי) ומהגידול הצפוי בגירעון התקציבי של הממשלה בשנת טרום-בחירות זו", נאמר בדוח.