נעילה חיובית בת"א; מדד הבנקים טיפס בהובלת מזרחי

מניית בנק מזרחי טפחות עלתה בכ-3% לאחר שדיווח כי הפריש פחות ממחצית סכום הקנס שנדרש לשלם בארה"ב • שער הדולר ירד ב-0.9% לרמה של 3.61 שקלים - שפל של חודשיים

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר בבורסה בתל אביב: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

יומו האחרון של שבוע המסחר ושל חודש אוגוסט בבורסת ת"א ננעל בעליות. מדדי ת"א-35 , ת"א-125  ות"א-בנקים  נסגרו בעליות. לעומת זאת, ת"א-טכנולוגיה  ות"א-נדלן  נסגרו בירידות שערים. במדד ת"א-35 בלטו בעליות שערים מניות פריגו , מזרחי טפחות  ופז נפט . בירידות בלטו טאואר , מזור רובוטיקה  ונייס 

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-1.82 מיליארד שקל. באג"ח הוא עמד על 2.77 מיליארד שקל. 

16:30

בשעה זו מתנהל המסחר בבורסת ת"א בעליות. כך, מדדי ת"א-35 , ת"א-125  ות"א-בנקים  עולים. לעומת זאת, ת"א-טכנולוגיה  ות"א-נדלן  נסחרים בירידות. המניות הבולטות בעליות בת"א-35 הן מזרחי טפחות , אופקו  ופועלים . בירידות בולטות טאואר , מזור רובוטיקה  ובזן 

מניות נוספות שבולטות בעליות הן אשטרום  וארקו החזקות . שתי החברות פרסמו היום דוחות כספיים חיוביים לרבעון השני. אשטרום הכפילה את הרווח הנקי שלה ברבעון השני של 2018, לעומת הרבעון המקביל, לרמה של כ-89 מיליון שקל. 

הכנסות רדהיל  ברבעון השני של השנה נמוכות מהערכת האנליסטים. ההכנסות אמנם זינקו פי שלושה לעומת הרבעון המקביל ל-2.4 מיליון דולר, אך מדובר בקיפאון לעומת הרבעון הקודם.

השקל מתחזק מול הדולר, כששער החליפין היציג בין שני המטבעות ירד ב-0.9% לרמה של כ-3.61 שקלים, המשקפת שפל של חודשיים.

14:00 

יום המסחר החמישי והאחרון לשבוע ולחודש אוגוסט מתנהל במגמה מעורבת, עם שינויים מתונים בשני המדדים המובילים. החוזים העתידיים בארה"ב הצביעו על מגמה שלילית הצפויה לקראת פתיחת המסחר שם.

למרות הדשדוש היומי, מסיכום הפעילות בחודש אוגוסט עולה כי היה זה אחד מהחודשים המוצלחים של 2018, עם עלייה של כ-5% שהציג מדד ת"א-35 , המצטברת לכ-10% מתחילת השנה, כשברקע לטיפוס החודשי, גם בארה"ב המדדים המובילים סיכמו חודש חיובי שהובילו את חלקם להיצמד לרמות שיא.

מלבד המדד המוביל, מדד ת"א-125  טיפס בסיכום חודשי בכ-6%, ומעל כולם בלט מדד תקשורת וטכנולוגיות מידע  שקפץ בכ-12%, אולם מתחילת השנה עדיין מציג תשואה שלילית של כ-9%.

לפי נתוני בית ההשקעות מיטב דש, "שוקי המניות בישראל הציגו את הביצועים הטובים ביותר בעולם בחודש האחרון" וכי "גם מבחינת הביצועים מתחילת השנה המדדים בישראל בשלישיה המובילה יחד עם מדד S&P500", וזאת למרות שלפי בית ההשקעות "הובלת השווקים בישראל אינה מתיישרת עם ההאטה בפעילות הכלכלית".

במיטב דש ציינו כי "לא ברור מהן הסיבות הכלכליות שהובילו לביצועים כל כך חזקים של המניות בישראל כאשר האינדיקטורים הכלכליים מצביעים דווקא על היחלשות הפעילות במשק. אולם, מניתוח נתונים שמציג בנק ישראל ניתן ללמוד שהקונים הגדולים של המניות בישראל מתחילת השנה היו דווקא המשקיעים הזרים. משקל החזקת הזרים מסך שווי המניות בשוק המקומי עלה מתחילת השנה ועד סוף חודש יוני ב-3.4% והגיע ל-21.3%", רמה שלפי בית ההשקעות הגיעה לשיעור דומה רק באוקטובר 2008.

"לעומת הזרים", הוסיפו במיטב דש, "משקלם של כמעט כל סוגי המשקיעים המקומיים ירד, במיוחד המשקל של הקבוצה המוגדרת 'ציבור' שכוללת אנשים פרטיים, חברות, מנהלי תיקים, קרנות גידור ושחקני נוסטרו אחרים".

עוד בעניין זירת המאקרו המקומית ציינו במיטב דש כי "לאחר צמיחה של 2% ברבעון השני, האינדיקטורים הכלכליים המשיכו להצביע על האטה בפעילות", והעריכו כי "ההאטה בצמיחה תימשך גם במחצית השנייה של השנה".

מבחינה פרטנית של ביצועי המניות במדד המוביל, בחודש החולף בלטה מעל כולן סודהסטרים, שזינקה בכ-60% ועוד בלטו מניות כיל ובעלת השליטה בה, החברה לישראל, שזינקו בכ-20%-30%.

בצד החיובי היום במדד ת"א 35, מניית מזרחי טפחות  טיפסה על רקע פרסום דוחות כספיים לרבעון השני של השנה, מניית הפועלים  עלתה ומדד הבנקים  עלה. בצד השלילי של ת"א 35, מניות מזור רובוטיקה וטאואר נחלשו.

עוד במסחר בלטו כמה מניות על רקע פרסום תוצאות כספיות, ובהן קבוצת אשטרום  וארקו החזקות  שקפצו והוסיפו לערכן. ארקו, המשקיעה בתחנות דלק וחנויות נוחות בארה"ב וכן בנדל"ן ובפיננסים, דיווחה הבוקר על תוצאות כספיות חיוביות ברבעון השני של 2018. 

מנגד, על אותו הרקע, מניות שנפ  ואימקו  נחלשו ומניית קווליטאו  צנחה.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמה היום מגמה שלילית, שם שוב בלטו לשלילה חלק מהסדרות האמריקאיות, ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמה היום מגמה דומה.

בנק מזרחי טפחות , שפרסם היום את דוחותיו הכספיים לרבעון השני, דיווח כך: "לאור ההתפתחויות האחרונות בנושא חקירת משרד המשפטים בארה"ב, וכן לאור ההשלכות של תוספת ההפרשה בגין החקירה שנכללה בדוחות הכספיים של הבנק שפורסמו היום, ובכלל זאת הירידה ביחס הון עצמי רובד 1 לרכיבי סיכון (לשיעור של 9.95%) וכן ביחס הלימות ההון הכולל לרכיבי סיכון (לשיעור של 13.29%, נמוך ב-0.05% מיחס ההון הכולל המזערי הנדרש), הבנק לא הכריז על חלוקת דיבידנד בגין רווחי הרבעון השני של 2018".

מניית ננו דיימנשן  מזנקת, לאחר שהחברה, הפועלת בתחום הדפסת התלת-ממד, דיווחה היום כי היא ממשיכה להתרחב בשוק אסיה-פסיפיק, באמצעות חברה בת חדשה שהקימה בהונג קונג, עם שיתוף פעולה אסטרטגי חדש ומכירת מדפסת נוספת לתאגיד סיני מוביל.

בדומה למהלכים שביצע אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי ובאמצעותה בכלל ביטוח ובדסק"ש, הודיעה היום קבוצת דלק של יצחק תשובה כי מכרה 4.9% ממניות חברת הפניקס שבידיה תמורת כ-253 מיליון שקל, בהתאם למחיר הנעילה של מניית הפניקס  אמש בבורסה. זהותו של הצד הרוכש את מניות הפניקס אינה ידועה לפי שעה.

12:30

בשוק המט"ח הדולר נסחר כעת במגמה שלילית, וירד מהבוקר בכ-0.85%. גם האירו נסחר במגמה דומה, ומאבד מערכו כ-0.75%. שערו היציג של הדולר נקבע אתמול על 3.643 שקלים. 

בנק מזרחי טפחות קיבל מהרשויות בארה"ב הודעה לתשלום קנס של 324 מיליון דולר אך בשלב זה מסתפק בהפרשה של 116 מיליון דולר (425 מיליון שקל). מזרחי טפחות, בניהולו של אלדד פרשר, פרסם היום את דוחות הרבעון השני, ומהם עולה כי למרות ההפרשה הכבדה הבנק הצליח לרשום רווח של 207 מיליון שקל ברבעון, המהווה תשואה על ההון של 6.1%. בנוסף, על רקע ההתפתחויות בחקירה בארה"ב, הודיע הבנק כי הוא עוצר את חלוקת הדיבידנד שלו. מניית הבנק  עולה כרגע במסחר, ואף מובילה את עליות ת"א-בנקים-5 

11:21 

קבוצת דלק  דיווחה על עסקה למכירת מניות הפניקס . לפי דיווח הקבוצה, החברה התקשרה עם מוסד בנקאי למכירת כ-4.9% ממניותיה לצד שלישי. המניות נמכרות לפי שווי של 20.25 שקל למניה ומשקפות שווי של 5.2 מיליארד שקל לחברת הפניקס. 

11:11

חברת רמי לוי  שיווק השקמה פרסמה את דוחותיה לרבעון השני של 2018. לפי הדוחות, ההכנסות של רשת השיווק ברבעון צמחו בכ-2.1% לכ-1.32 מיליארד שקל, והרווח הנקי ברבעון הסתכם בכ-33.6 מיליון שקל. 

11:03

חברת יוניברסל מוטורס ישראל (UMI), יבואנית רכבי ג'נרל מוטורס, דיווחה הבוקר לבורסה כי בעלת השליטה בה, חברת המזרח לאחזקות בע"מ, התקשרה בהסכם עם חברת קומסקו בע"מ, בבעלותו ושליטתו של חיים דנון, לפיו תרכוש קומסקו 25% נוספים מהחזקותיה של חברת המזרח ב-UMI. בכך תשלים קומסקו רכישת 50% ממניות קבוצת UMI ותצטרף לחברת המזרח כבעלת שליטה שווה בקבוצה. 

10:00

שפיר הנדסה  פרסמה הבוקר (ה') דוחות כספיים, מהם עולה כי הרווח הנקי של ברבעון השני של שנת 2018 הסתכם בכ-66 מיליון שקל, לעומת כ-63 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. 

09:45

המסחר בבורסה בתל אביב נפתח היום במגמה שלילית. המדדים ת"א-35  ות"א-125  נסחרים בירידות שערים. 

9:26

קבוצת דלק  פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של 2018. הכנסות הקבוצה במחצית הראשונה של השנה עמדו על 3.9 מיליארד שקל, והרווח הנקי בחציון הראשון הסתכם ב 413 מיליון שקל.

9:19 

החברות אשטרום , אמנת , סקייליין , צמח המרמן , סלע נדל"ן , ביטפארמס טכנולוגיות (לשעבר בלוקצ'יין כריה ), מישורים, ארקו החזקות  ומירלנד  פרסמו היום דוחות כספיים לרבעון השני של 2018. 

9:00 

עסקת ענק לגזית גלוב : החברה-הבת אטריום רוכשת מרכז קניות מרכזי בוורשה בכ-1.27 מיליארד שקל. עם השלמת הרכישה תחזיק אטריום בארבעה מרכזי קניות מרכזיים בוורשה. בפולין כולה יש לחברה שטח כולל להשכרה של כ-550 אלף מ"ר. 

7:30

היום (ה') ייפתח בבורסת תל אביב יום המסחר האחרון לשבוע זה ולחודש אוגוסט, על רקע הנעילה הירוקה בבורסה אתמול. מדד ת"א-35  הוסיף לערכו 0.53%, ומדד ות"א-125  עלה ב-0.41%. מדד הבנקים  עלה ב-0.23%, מדד ת"א-טכנולוגיה  עלה ב-0.14% ומדד ת"א-נדלן  עלה ב-0.56%. בלטו בעליות מניות פלסאון  עם 6.14% עלייה, סאמיט  עם 6.03% ופתאל  עם 3.01%. בירידות בלטה מניית פוקס  שאיבדה 8.56% מערכה, שיורדת על רקע פרשת ההטרדות המיניות של הראל ויזל. 

אתמול הודיע בנק ישראל כי הוא מותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1%. הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, נירה שמיר, ציינה בתגובה להודעה כי "בנק ישראל מציין לראשונה מספר פעמים לאורך ההודעה את העובדה שסביבת האינפלציה מתחילה להתבסס בתחום יעד יציבות המחירים. בכוונת הועדה המוניטרית להותיר את המדיניות המרחיבה על כנה, כל עוד הדבר יידרש כדי לבסס את סביבת האינפלציה בתוך תחום היעד. באשר לסביבת האינפלציה, מציין הבנק המרכזי כי האינפלציה השנתית נמצאת בחלק התחתון של היעד, וכך גם הציפיות לשנה. זאת ועוד, אמנם, חלק מהעלייה באינפלציה נובע מרכיבים תנודתיים של המדד, אך מגמת העלייה באינפלציה משתקפת גם במדדים המנוכים. ואם לא די בכך, הרי שהאינפלציה במחירי המוצרים הסחירים עלתה לתחום החיובי לראשונה מאז 2013. כלומר, לשיטתו של בנק ישראל, כל האינדיקטורים באשר לסביבת האינפלציה בהחלט בכיוון הנכון".

בהתייחסות לשערי המט"ח, הוסיפה שמיר כי "אמנם, מאז הודעת הריבית האחרונה, השקל התחזק מול סל המטבעות, אבל בנק ישראל מדגיש כי הדבר נובע בעיקר מהיחלשות חדה של הלירה הטורקית, בעוד שמול המטבעות העיקריים שומר השקל על יציבות. שוב, נראה כי בנק ישראל לא מוטרד מהתחזקות השקל, אם כי רואה בייסוף חד סיכון מרכזי לאינפלציה. מנגד, עליית השכר, הצריכה הפרטית הערה והמדיניות הפיסקאלית המרחיבה יתמכו בהמשך עליית האינפלציה".
לדברי הכלכלנית הראשית של דיסקונט, "נציין כי לאחר פרסום מדד חודש יולי, שהפתיע כלפי מטה, הנמיך השוק את התחזיות למתווה ריבית בנק ישראל. מעניין יהיה לראות כיצד יגיב השוק לאחר הודעה זו. אנו מותירים את ההערכה שלנו בדבר העלאת ריבית אחת השנה, ועוד שלוש ב-2019. כתוצאה, ריבית בנק ישראל תעמוד, להערכתנו, על 1% בסוף 2019. כלומר, סביבת ריבית ריאלית שלילית-אפסית, שבהחלט אינה גבוהה מדי עבור משק בתעסוקה מלאה. עם זאת, כל עוד זהות הנגיד הבא לא ידועה, קיימת רמה גבוהה של אי ודאות".

בעקבות הודעת בנק ישראל אתמול על הותרת הריבית ללא שינוי, הדולר עלה אתמול ב-0.52% ושערו היציג נקבע על 3.643 שקלים. האירו עלה ב-0.29% ושערו היציג נקבע על 4.252 שקלים

היום יפרסמו דוחות כספיים: בלוקצ'יין כרייה, דלק קבוצה, מזרחי טפחות, מטומי, קנון ורדהיל.