16% אינפלציה, לירה שאיבדה 40% מערכה: מה יציל את טורקיה

שר האוצר הטורקי בראט אלבייראק משדר חוסר דאגה: "אנחנו לא רואים סיכון גדול בכלכלה או במערכת הפיננסית הטורקית" • אבל הממשלה הגרמנית שוקלת מתן סיוע חירום לטורקיה, ואנליסטים אומרים שהשעון מתקתק

אנגלה מרקל עם ארדואן / צלם: רויטרס
אנגלה מרקל עם ארדואן / צלם: רויטרס

הבנק המרכזי הטורקי ביטל היום (ד') חלק מתמיכת החירום שהוא סיפק לבנקים במדינה בשבועות האחרונים, והחיה את חששות המשקיעים ביחס ליציבות פיננסית של המדינה כאשר הלירה הטורקית המשיכה לאבד גובה.

סוכנות הדירוג מודי'ס תרמה לחששות המשקיעים עם דירוג של 18 בנקים טורקיים מחשש שיתייצבו בפני קשיים גוברים והולכים במימון מחדש של ההלוואות שלהם במט"ח. "יש סיכון מוגבר של דאונסייד בתרחיש המימון", מסרה מודי'ס בדברי ההסבר שלה.

שר האוצר הטורקי בראט אלבייראק, בעלה של בת הנשיא ארדואן, משדר חוסר דאגה, כביכול. "אנחנו לא רואים סיכון גדול בכלכלה או במערכת הפיננסית הטורקית", הוא אמר לכתבים במטוסו בשובו מביקור בפריז.

אלבייראק הודיע שהוא יכריז על חבילת צעדים כלכליים בחודש הקרוב כדי לטפל בנושאי החוב והאינפלציה, שעלתה בחודש שעבר ל-16%.

קריסת הלירה, שאיבדה 40% מערכה מול הדולר השנה, שיגרה גלי הלם למערכת הפיננסית העולמית, והעלתה את החששות מפני חשיפה של כמה בנקים אירופיים לטורקיה, ואת החששות מפני שווקים מתעוררים באופן כללי. אנליסטים חוששים מחדלויות פירעון של עסקים שיעיקו על הבנקים הטורקיים.

במסחר אחר הצהריים באירופה, דולר אחד קנה 6.45 לירות.

הבנק המרכזי הטורקי התחייב מוקדם יותר החודש לספק לבנקים את כל הנזילות שיצטרכו. אחרי שהלירה צנחה לשער הנמוך ביותר שלה מעולם מול הדולר, הבנק המרכזי קבע מחדש תקרה להלוואות במט"ח, ולמעשה הגביל את גישת הבנקים למימון לטווח קצר.

אנליסטים העריכו שהמהלך הזה לא יועיל לריפוי המצוקות הפיננסיות של טורקיה, שנעות בין אינפלציה דוהרת לחששות גוברים שהבנקים והחברות במדינה לא יוכלו לכסות חובות במט"ח. כעת ממתינים לישיבת הנהלת הבנק המרכזי בספטמבר, כדי לראות אם הוא יעלה את הריבית.

"כולם יודעים שקובעי המדיניות בטורקיה צריכים לשקם את האמון של המשקיעים ולהעלות את הריבית הרשמית ב-3 בספטמבר", אמר פיוטר מטיאס, אסטרטג בראבובנק בלונדון.

אבל העלאת ריבית, שמקובלת כצעד שכיח למאבק באינפלציה, היא צעד שנוי מאוד במחלוקת בטורקיה, שבה הנשיא ארדואן הבטיח לבני עמו שגשוג כלכלי מתמשך.

אנליסטים אומרים שהשעון מתקתק. בגרמניה, הממשלה שוקלת מתן סיוע חירום לטורקיה כאשר החששות מפני משבר בהיקף מלא גוברים, עם כל החששות מפני ערעור היציבות באזור וזרם פליטים חדש שינסה להגיע לאירופה.

עצבי המשקיעים דרוכים גם מפני שוושינגטון ואנקרה לא פתרו את המחלוקת ביניהן סביב מעצר הכומר האמריקני בטורקיה, ובתגובה לכך ממשל טראמפ הטיל בשבועות האחרונים עיצומים ומכסים על טורקיה.