ברלין חוששת מגלישת המשבר הטורקי: שוקלת סיוע חירום

בכירים באיחוד האירופי בבריסל טענו שמתקיימים דיונים על סיוע חירום, אך התעקשו שקרן מטבע צריכה להיות מעורבת • התמוססות כלכלת טורקיה עשויה לחולל אי שקט נוסף במזרח התיכון ולהצית גל חדש של הגירה אל צפון אירופה

סירת פליטים בחוף לסבוס ביוון / צילום: רויטרס, Dimitris Michalakis
סירת פליטים בחוף לסבוס ביוון / צילום: רויטרס, Dimitris Michalakis

ממשלת גרמניה שוקלת מתן סיוע חירום פיננסי לטורקיה על רקע החששות בברלין שמשבר כלכלי מקיף יערער את יציבות האזור, לפי מקורות רשמיים גרמנים ואירופים.

השיחות על כך מצויות עדיין בשלב מוקדם, ועשויות לא להניב דבר, אבל האפשרויות שנשקלות נעות בין חילוץ אירופי מתואם דומה לזה שהופעל במשבר החובות בגוש האירו, להלוואות ספציפיות לפרויקטים של בנקים לפיתוח בשליטה ממשלתית וסיוע דו-צדדי.

ברלין חוששת שהתמוססות של כלכלת טורקיה עלולה לגלוש לאירופה, לחולל אי שקט נוסף במזרח התיכון ולהצית גל חדש של הגירה אל צפון אירופה. "נעשה הרבה כדי לייצב את טורקיה. אין לנו הרבה ברירה", אמר פקיד גרמני בכיר.

גם בממשלות אחרות באירופה החששות מתגברים. שר האוצר הצרפתי ברונו לה מר שאירח שלשום (ב') את עמיתו הטורקי בפריז אמר שחשוב לתמוך במאמצי טורקיה לתקן את הכלכלה שלה.

אבל כלכלנים אומרים שמוקדם מדי לקבוע בדיוק לכמה כסף תזדקק טורקיה, שחברה בנאט"ו, מפני שחלק גדול מהחוב הרע שלה נמצא בידיים פרטיות. הם מצביעים על ארגנטינה, כלכלה מתעוררת קטנה יותר שניצבת בפני בעיות דומות, שקיבלה ביוני קו אשראי של 50 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינלאומית.

עזרה כזו תציין פיוס דרמטי בין גרמניה לטורקיה, שלמרות השתייכותן לאותה ברית צבאית ומדינית (נאט"ו) וקשרי העבר ביניהן לפני מאה שנה, הלכו והתרחקו זו מזו מאז שהנשיא רג'פ טאיפ ארדואן ביסס לעצמו שלטון סמכותני יותר בטורקיה.

גישת גרמניה מנוגדת לזו של ארה"ב, שלא הפגינה עניין רב בהרגעת השווקים כאשר הלירה הטורקית קרסה בתחילת החודש. הנשיא טראמפ, שמסוכסך עם ארדואן בגלל מעצר של כומר אמריקאי בטורקיה, הטיל עיצומים ומכסים על מדינה זו.

דוברים גרמנים אומרים שמדיניות זו הגבירה אולי את המצוקה של טורקיה, והורידה את אמון השווקים בה. "זה ממש אי שפיות וזו מדיניות מוטעית", אמר בכיר גרמני.

החשש העיקרי של ברלין הוא שמשבר עלול לערער עסקה חשובה עם טורקיה, שבמסגרתה אנקרה עצרה פליטים מהמזרח התיכון ומאסיה בדרכם לאירופה בתמורה למימון. גרמניה חוותה מחאה ציבורית אחרי שהיא קלטה כמעט שני מיליון מבקשי מקלט מאז 2015.

קריסת הלירה הטורקית, שאיבדה 40% מערכה מול הדולר מתחילת השנה, העלתה את האינפלציה ואת הלחצים על חברות, עסקים ויחידים שיש להם חובות במט"ח. האיום בחדלות פירעון רחבה מעיק על הבנקים הטורקיים.

מדינות עם בעיות במאזני התשלומים פנו בעבר לקרן המטבע הבינלאומית מוושינגטון, שיכולה לספק נזילות למדינות החברות בתמורה לרפורמות כלכליות לא פופולריות. אבל כאשר ארה"ב מאיימת בווטו על כל בקשה טורקית מהקרן, דוברים בברלין ובבריסל אומרים שאירופה תצטרך אולי להיכנס לתמונה.

שני בכירים באיחוד האירופי בבריסל אמרו שמתקיימים דיונים על סיוע חירום, אך התעקשו שקרן מטבע צריכה להיות מעורבת. מסלולים אחרים שאינם מגיעים לכדי חילוץ כספי מלא יכולים להיות הלוואות של בנק ההשקעות האירופי או של הבנק האירופי לשיקום ופיתוח לפרויקטים ספציפיים, מסר אחד המקורות. צעדים כאלו יחייבו בכל מקרה הסכמה של חברות האיחוד האירופי.

ללא השתתפות קרן המטבע, יהיה צורך ליצור מנגנונים חדשים, שיחייבו קונצנזוס באיחוד האירופי, מסרו מקורות גרמנים ואירופים.

בכל מקרה, חבילת סיוע אירופית, בדומה לזו שהוצעה ליוון ולעוד מדינות אירו במשבר החובות של האזור, תחייב חבילת צעדי צנע שארדואן אולי לא יוכל לקבל. הנשיא הזה, שנבחר מחדש ביוני על סמך הבטחה לשגשוג כלכלי, טוען שכלכלת ארצו בריאה.

כל סיוע גרמני לארדואן יהיה כרוך גם בסיכונים פוליטיים לקנצלרית אנגלה מרקל. סקר שפורסם בשבוע שעבר מצא ש-72% מהגרמנים מתנגדים למתן סיוע כספי כלשהו לטורקיה.

סיוע כזה עלול גם להחריף את המתחים בין הקנצלרית לנשיא טראמפ, שמותח ביקורת על מדיניות ההגירה הליברלית של גרמניה, על ההוצאה הצבאית הנמוכה שלה, על מדיניות האנרגיה ועודפי הסחר עם ארה"ב.

עם זאת, ייתכן שבסופו של דבר אירופה תמצא שהיא לא תוכל להימנע מסיוע כלשהו לטורקיה, אמר דיפלומט אירופי בכיר באנקרה. "לא נוכל לשבת בחיבוק ידיים ולראות את טורקיה מתמוססת. לחצי ההגירה והחשיבות הגיאו-אסטרטגית, יחד עם הקשרים הכלכליים, חשובים מדי", הוא הוסיף.