קפיצה של 37% ברווחי סקופ ברבעון, בתמיכת פעילותה בארה"ב

למרות קיפאון בהכנסות, חברת המתכות נהנתה משיפור ניכר ברווחיותה החל מהשורה הגולמית ועד השורה התחתונה בה נרשם רווח של 32 מיליון שקל

דוחות שנתיים/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דוחות שנתיים/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

למרות קיפאון בהכנסות, חברת המתכות סקופ נהנתה משיפור ניכר ברווחיותה ברבעון השני של השנה. השיפור נרשם החל מהשורה הגולמית ועד השורה התחתונה, שבה הציגה סקופ קפיצה של 37% ברווחיה הרבעוניים שהגיעו ל-32 מיליון שקל. זאת בעיקר בתמיכת הפעילות בארה"ב, שחיפתה על חולשה יחסית בשאר השווקים.

המשקיעים לא נותרו אדישים לתוצאות ואתמול רגע לפני סיום המסחר שלחו את מניית סקופ  לקפיצה של 7% בשווייה במחזור מסחר ער. היום נמשכה המגמה החיובית שהתמתנה. העליות האחרונות השלימו למניית סקופ טיפוס חודשי של 12%, המגיע לכ-20% בשנה האחרונה, וכעת היא משקפת לחברה שווי של 1.1 מיליארד שקל.

כאמור, בפעילות השוטפת החברה, שבשליטת היו"ר שמואל שילה, לא הציגה שינויים משמעותיים. היקף הכנסותיה הרבעוניות נותר על 300 מיליון שקל - בדומה לרבעון המקביל ולרבעון הראשון של 2018. בדרך לשורה התחתונה הרבעונית נהנתה סקופ גם מצמצום בהוצאות מימון.

מפילוח תוצאותיה של סקופ למגזרים עולה כי הרווח התפעולי הרבעוני שייצרו החברות האמריקאיות שלה, שם חלק ניכר מהפעילות מתרכז בתחום האלומיניום, זינק בקרוב ל-150% והצטבר ל-21 מיליון שקל. סכום זה היווה כמחצית מסך רווחיה התפעוליים הרבעוניים של סקופ, לאחר שהכנסות הרבעון מפעילות זו צמחו ב-15% ל-142 מיליון שקל. 

תוצאות סקופ במיליוני שקלים
 תוצאות סקופ במיליוני שקלים

מגמה שלילית בישראל ובאירופה

השיפור החד ברווחיות החברות האמריקאיות של סקופ (שאחת מהן פועלת גם בדרום קוריאה) חיפה על מגמה שלילית ברווחי החברה מפעילותה בישראל ובאירופה: בישראל הציגה סקופ שחיקה רבעונית של 9% ברווח התפעולי שעמד על כ-16 מיליון שקל, בהמשך לירידה של 5% בהכנסות שהגיעו ל-112 מיליון שקל. באירופה (ואחרים) הרווח התפעולי הרבעוני צלל ב-20% ל-3.5 מיליון שקל, אחרי ירידה דומה בהכנסות - שעמדו על 46 מיליון שקל.

בנוגע לשוק המקומי, סקופ מייחסת את המגמה השלילית בפעילות ל"האטה בביקושים למוצרי החברה בישראל והתגברות התחרות". לגבי הפעילות באירופה הוסיפה החברה כי זו מושפעת מסביבה עסקית מאתגרת, "המתאפיינת בירידה בביקושים ובתחרות גוברת על נתחי שוק".

סקופ לא מפרטת לגבי הסיבות לשינוי החד ברווחיות בשוק האמריקאי. אך הוא נרשם לאחר שבשנה שעברה החברה עדכנה לגבי אסטרטגיית הפעילות שם שכללה כמה מהלכים ובהם איתור סוחרים בינוניים וקטנים שבמכירות אליהם ניתן להשיג מרווח גדול יותר. זאת לצד עסקאות בהיקף כספי גבוה ללקוחות גדולים, הגדלת סל המוצרים, התייעלות מערך התפעול, שיפור מערך השיווק והמכירות ועוד.

בסיכום מחצית השנה הראשונה של 2018 המגמה שמציגה סקופ בדוחותיה דומה: שחיקה של 4% בהכנסות, שהגיעו לכ-600 מיליון שקל, לצד שיפור ניכר ברווחיות וקפיצה של 28% ברווח הנקי, שהגיע ל-64 מיליון שקל. גם במחצית השנה בולט השיפור ברווחיות הפעילות בארה"ב.

המגמה החיובית במחצית השנה נרשמה לאחר שגם ברבעון הקודם נהנתה סקופ משיפור הרווחיות, אז הוא נרשם לאחר שחיקה רבעונית של 8% בהכנסות. זאת לאחר שב-2017 דיווחה סקופ על האטה בביקושים ותחרות על נתחי שוק.

סקופ עוסקת בייבוא ושיווק מוצרים וחומרי גלם בענף המתכות, ובהם אלומיניום, פלדה, נירוסטה (פלב"ם), פליז, נחושת, ברונזה ועוד וכן היא פועלת בתחום של מוצרי פלסטיקה הנדסית.

לחברה כ-80 אלף פריטי מדף, הכוללים בין היתר פחים, גלילים, צינורות, ברגים, אביזרי צנרת, ברזים ועוד, המשמשים למגוון רחב של ענפי תעשייה. לחברה יש יותר מ-4,500 לקוחות בישראל ויותר מ-9,000 לקוחות בארה"ב, רומניה, צ'כיה ופולין. בעל השליטה שילה מחזיק ב-45% מהונה וב-21% מחזיקים מור בית השקעות, מגדל והראל.