מעניין, מתגמל, מסוכן

הצעד הכי חשוב בקריירה הוא זה שאחרי הצעד הבא

חיפוש עבודה / איור: Shutterstock
חיפוש עבודה / איור: Shutterstock

הטור האחרון שלי - לכו הפוך - עסק בדרך הנכונה לבחירת הצעד הבא בקריירה, כאשר ההמלצה הגורפת היא להתחיל בניתוח גבולות הגזרה בה יש סיכוי גבוה שתמצאו תפקיד איכותי, ובתוכם לחפש את המקצוע/תחום שמעניין אתכם. זאת במקום להשחית זמן וכסף על זיהוי, הגדרה וחיפוש המשרות שמעניינות אתכם, ואז לגלות שהשוק לא מעוניין בכם בשל העדר ניסיון רלוונטי.

תקועים בשלישי

כעת נשאלת השאלה האם התפקיד שהכי מעניין אתכם בתוך גבולות הגזרה הרלוונטיים הוא תמיד גם התפקיד הנכון לקריירה? לדאבוני התשובה היא לא, וזאת משום שבחירה מושכלת של תפקיד חייבת לקחת בחשבון גם את האופק התעסוקתי ואת התפתחות הקריירה בטווח הארוך, אלא אם מצבכם הכלכלי הוא כזה שאתם יכולים להתעלם מאלמנט הפרנסה.

אחת הדוגמאות הכי נפוצות היא מעבר מהמגזר העסקי למגזר השלישי (ארגונים ללא כוונת רווח) שמהווה מקור משיכה ועניין עבור רבים, מה גם שיותר קל למצוא שם עבודה. נטיית הלב היא שלוקחת אותם לעבודה בעמותות, אבל אחרי מספר שנים מסתבר להם שכמעט בלתי אפשרי להיחלץ משם, זאת עקב המיצוב הנמוך של המגזר. הפגיעה במיתוג המקצועי ובערך השוק לא מאפשרת למי שרוצה לחזור למגזר העסקי למצוא תפקיד ראוי ומתגמל, והוא עלול להיתקע מקצועית וכלכלית כל הקריירה.

אבל לא רק מעבר בין מגזרים ותעשיות הוא בעל השפעה דרסטית על הטווח הארוך. גם תנועות "קטנות" בתוך אותו מגזר, ואפילו בתוך אותה תעשייה, עשויות להשפיע דרמטית על התפתחות הקריירה, זאת למרות שמדובר בהעדפת משרה בתוך גבולות הגזרה. ניקח לדוגמה מנהלת שיווק בכירה בחברת הייטק גלובלית, שבשנים האחרונות שימשה כמנהלת מכירות (מעבר די יוצא דופן, תוצאה של אילוץ נקודתי), וכעת היא מחפשת את הצעד הבא בקריירה. בזכות ערך השוק הגבוה שלה, תוצאה של קריירה בחברה גדולה וממותגת, היא מקבלת לא מעט הצעות לתפקידי ניהול בכירים, מרביתן מטבע הדברים מחברות קטנות יחסית וסטארט-אפים ברמות בשלות ובגדלים שונים.

להכניס את הגיל למשוואה

על אף שמספר ההצעות בניהול מכירות גבוה משמעותית היא מעדיפה לנהל שיווק, התחום שהכי עניין אותה כבר מתחילת הקריירה (היא מהנדסת עם רקע בפיתוח ויכלה לבחור כמעט בכל מסלול מקצועי בהייטק), וגם יותר מתאים לסגנון החיים שלה. למרות שהיא מצליחה מאד כמנהלת מכירות היא פחות אוהבת את האינטנסיביות של התחום, את הלחץ ואת הנסיעות הרבות לחו"ל, מה גם שהוא חסר את המרכיבים אסטרטגיים שכה מושכים אותה בתחום השיווק. בקיצור, מבחינתה השיווק הוא התחום היותר מתאים, רק שהעניין בטווח הקצר עלול להוביל את הקריירה שלה למבוי סתום תוך שנים ספורות, אלא אם תמצא תפקיד ניהול שיווק בחברה מאד גדולה עם אופק תעסוקתי בתחום. מדוע? להלן הסיבות העיקריות:

א. מספר המשרות במכירות הרבה יותר גדול לעומת שיווק, נקודה קריטית למי שחצה את ה 40 ועתיד תוך פחות מעשור להתמודד גם עם אפליית גיל, במיוחד בחברות סטארט-אפ, חובבות הצעירים.

ב. ניהול מכירות מרכזי לארגון הרבה יותר מניהול שיווק, מה שיאפשר לה להפוך משמעותית ומשפיעה יותר, במיוחד אם תשכיל לבחור את החברה בה סיכויי ההצלחה גדולים.

ג. כיוון שמרבית המשרות הן בחברות קטנות היא תסבול מנחיתות מול מועמדים מתחרים, זאת משום שבסטארט-אפים לרוב גם מנהלי שיווק בכירים נדרשים למלאכת השיווק השוטפת (Hands On), וכבכירה בחברה גדולה כבר שנים שלא עסקה בכך.

ד. הגם ששני המקצועות הללו "צעירים" יחסית, כלומר סובלים יותר מאפליית גיל, מנהלי מכירות עם הצלחות מוכחות "נסבלים" גם בגיל מבוגר יותר (הכסף מדבר).

ה. חזרה לניהול שיווק תחבל במיתוג שלה כמנהלת מכירות (התפקיד האחרון אחראי לעיקר המיתוג המקצועי), ובסיכוי שלה למצוא עבודה בניהול מכירות, למקרה שתיאלץ בעתיד לעזוב את השיווק.

לפחות עשור קדימה

המסקנה המתבקשת מהדוגמאות הללו ומרבות נוספות היא כי בחינת כל מהלך קריירה - החל ממהלכים נקודתיים ובוודאי מהלכים אסטרטגיים - צריכה לקחת בחשבון את הטווח הארוך, ממנו מתעלמים באופן תמוה מרבית האבחונים התעסוקתיים. לא מספיק שתחום עיסוק מאד מעניין אתכם, גם לא מספיק שהוא מאד מאד מתאים לכישורים שלכם וסיכוי ממש גבוה שגם תמצאו בו עבודה, חייבים לבחון אותו גם בטווח של 10-15 שנה לפחות. אחרת אתם עלולים להיתקע די מהר ולהחמיץ את הפוטנציאל המקצועי והכלכלי שלכם, וזאת רק כי התעלמתם ממסלול הקריירה בכללותו, דהיינו מהתפקידים שאחרי התפקיד הבא. בהצלחה.

■ הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.co