גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכוניות אוטונומיות בטוחות יותר?

מכוניות אוטונומיות הן רובוטים. האם בני אדם ילמדו לנצל גם אותם?

המכונית האוטונומית של גוגל / צילום: רויטרס
המכונית האוטונומית של גוגל / צילום: רויטרס

רובנו שמענו לא מעט על כמה בטוחות יהיו המכוניות האוטונומיות וכמה הן יחסכו לנו בפקקים. כל-כך הרבה יחצנות וכל-כך מעט היגיון. זה לא שאיני סומך על מחשבים ורובוטים, אלה יעבדו מצוין. אנחנו, בני-האדם נהיה אלה שנהרוס את הסיפור.

חשבתם פעם איך הולך להיראות הרחוב העירוני בעידן המכוניות האוטונומיות? איך הן ישתלבו עם הולכי-הרגל ורוכבי האופניים? יש כמה אופציות, שברובן יש סכנות. כאלה שיהרגו אנשים וכאלה שיהפכו את העיר למקום נורא. רובוטים ובני-אדם לא תמיד מסתדרים טוב ביחד. הרובוטים צפויים, ומכוניות אוטונומיות, הן בסך-הכול - רובוטים.

המכונית של אסימוב

המודל המוביל בהתנהגות המכונית האוטונומית שבונים היצרנים הוא החוק הראשון מחוקי הרובוטיקה של אסימוב: "לא יפגע רובוט לרעה בבן-אדם, ולא יניח, במחדל, שאדם ייפגע". נחמד, אבל יש בעיה - לא כתוב שאנחנו בני-האדם חייבים להתחשב בהם.

חשבו, איך אתם חוצים היום את הכביש? מוודאים שהנהג רואה אתכם ויאט את הרכב. אם כך, מה יקרה כשנדע שהוא רובוט, תמיד רואה אותנו ונמנע מלפגוע? ברור - נחצה בלי להסתכל כמעט. למי אכפת מהרובוט או הנוסעים? שיעצרו, אני עובר.

המודל של אסימוב פשוט והומני אבל תוצאתו ברורה, הולכי-רגל יחצו, ולכן הרובוטים ייסעו בעיר באיטיות יותר מאופניים. פקק תנועה מתמשך וגדול.

המכונית של ארתור סי קלארק

רגע, אתם אומרים, המכונית האוטונומית תחקה התנהגות אנושית, זה לא שהיא תיתן זכות קדימה לאחרים. "מסע-ומתן אגרסיבי", מכנה זאת פרופסור אמנון שעשוע ממובילאי, אבל זה לא יכול לעבוד כשהולך-רגל בטוח שהמכונית תבלום. כמה זמן אדם יכול לחכות לפני שיזנק לכביש? וללכת עד למעבר-חצייה בשביל זה? נו באמת.

אין ברירה, אם רוצים שרובוט כלשהו יזוז בעיר, אנחנו חייבים להרשות לו לדרוס בני-אדם מדי פעם. כמו אצל HAL, הרובוט מ"2001, אודיסיאה בחלל", המטרה, להגיע ליעד מהר, מקדשת את האמצעים ובני-האדם שוליים.

טוב, לא צריך להיות דרמטיים, אתם חושבים, פשוט נפריד בין הנתיבים של התחבורה האוטונומית לשאר המשתמשים. נשים גדרות או משהו.

בואו נבחן את האפשרות הזו. ראשית, אתם כבר אומרים שמכוניות אוטונומיות לא יכולות לאסוף ולהוריד נוסעים בכל נקודה, אלא רק במקומות מוגדרים. שנית וגרוע בהרבה - אתם מציעים לחלק את העיר על-ידי חומות בלתי עבירות. גשרים! מנהרות! כן, בטח. תשאלו מתכנני ערים מה קורה במקומות כאלה, או תיסעו לקריות בחיפה ותראו איך נראית עיר שחולקה על-ידי מסילת רכבת.

המכונית של דאגלס אדמס

אז צריכים לחנך את הולכי-הרגל ולתת להם פתרונות סבירים. מצד אחד, שהרובוטים יוכלו לנסוע מהר, ומצד שני שהולכי-הרגל לא יקפצו לכביש כי אין להם כוח לחכות. אין ברירה, צריך ליצור תקשורת בין הצדדים, איזו בוהן אלקטרונית שיכולה לעצור מכוניות, לקחת טרמפ, או לחצות את הכביש. אם רק היה לכל אחד מאיתנו מכשיר שמחובר כל הזמן לרשת… קליק על האפליקציה, ומקבלים חיווי של שעון שסופר לאחור עד הזמן שהמכוניות יעצרו, ויאפשרו לך לעבור, רמזור נייד בכיס.

אוקיי, זה יכול לעבוד אולי, אבל לא רק הולכי-רגל חוצים את הכביש בלי להסתכל. מה עם רוכבי הקורקינט והאופניים שנוסעים על הכביש? נראה לכם שהם מסוגלים להשתלב בזה בכלל? הרי רובם לא מצייתים לכלום כבר כיום, כשמכוניות הורגות אותם. הם ייתנו פעם זכות קדימה למישהו? ועוד לרובוטים?

("רעיון מצוין היה לכם, סטארט-אפ ממש. חבל רק שהוא לא עובד, ושהמציאו את זה כבר לפניכם" אומר מארווין ומתיישב בפינה).

כשפותח כיסא-המפלט חשבו כולם שאחוז התאונות הקטלניות במטוסי-קרב ירד דרמטית. זה לא קרה. הטייסים למדו לסמוך על כיסא-המפלט והרשו לעצמם לטוס עוד קצת, לנטוש בגובה נמוך יותר, ובסיכון גבוה בהרבה.

ככה אנחנו בנויים, תמציאו לנו טכנולוגיה "בטוחה", ואנחנו נדע איך לנצל אותה לרעה.

■ הכותב הוא אדריכל ומתכנן ערים, אנליסט העוסק בתחבורה עירונית

עוד כתבות

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים