בניגוד למגמה בשוק: האג"ח של ברוקלנד צנחו בכ-3% ביומיים

הירידות בשתי הסדרות של איגרות החוב של חברת הנדל"ן האמריקאית הגיעו ללא כל דיווח או התפתחות מהותית בחברה, וימים ספורים לפני פרסום דוחותיה הרבעוניים • ירידות אלה בולטות אל מול המגמה החיובית בקרב אג"ח החברות האמריקאיות הנסחרות בתל אביב

פרויקט של ברוקלנד בשדרות אטלנטיק בברוקלין / צילום: מצגת החברה
פרויקט של ברוקלנד בשדרות אטלנטיק בברוקלין / צילום: מצגת החברה

קצת יותר מחודש מאז שנרשם המסחר הדרמטי באיגרות החוב של חברת ברוקלנד עם ירידה יומית דו-ספרתית בסדרה העיקרית שלה, בימים האחרונים שוב נרשמו שינויים חדים בני"ע של חברת הנדל"ן האמריקאית, הנמצאת בשליטת היו"ר בועז גלעד, עם ירידות של כ-3% שנרשמו בשתי הסדרות הנסחרות שלה תוך יומיים.

היום ברוקלנד אגח ב , שהיקפה כ-130 מיליון שקל, התאוששה חלקית ועלתה בכ-1.5%-2%, אולם גם לאחר עליות אלה הסנטימנט השלילי האחרון שנרשם בה הוביל אותה להיסחר בתשואת "זבל" הנעה סביב 20%, וזאת כשמתחילת אוגוסט הירידות בה מצטברות ל-12% ומגיעות לכ-20% תוך חודש וחצי.

ברוקלנד אגח א , בהיקף של יותר מ-20 מיליון שקל, נסחרה היום ביציבות, אך נחלשה מאז אמצע יולי בכ-4% והתשואה עליה עמדה הבוקר על כ-10%.

כמו ביולי, גם הפעם הירידות החדות שנרשמו בסדרות החוב הנסחרות של ברוקלנד הגיעו ללא דיווח מצד החברה ומבלי סיבה מהותית נראית לעין, כשהמשקיעים ממתינים לדוחותיה הכספיים הרבעוניים, הצפויים להתפרסם תוך ימים ספורים.

שלא כמו בחודש שעבר, הירידות האחרונות באג"ח ברוקלנד כעת בולטות אל מול הסנטימנט ההפוך של סקטור אג"ח החברות האמריקאיות.

כמגמה, סדרות אלה החלו בתקופה האחרונה להראות סימני התאוששות מירידות ניכרות שנרשמו בהן מוקדם יותר השנה, עם עלייה חדה של כ-2% שהציג בשבוע החולף מדד תל-בונד גלובל, הכולל חלק ניכר מסדרות האג"ח של חברות אלה.

ככל הידוע, באג"ח ברוקלנד אין החזקות משמעותיות לגופים מוסדיים גדולים, ועיקר המחזיקים הם שחקנים דוגמת קרנות גידור וסוחרים פרטיים, שמאופי פעילותם מגדילים את התנודתיות בני"ע שבהם יש להם החזקות משמעותיות.

התשואות על אג"ח ברוקלנד ממשיכות לעלות
 התשואות על אג"ח ברוקלנד ממשיכות לעלות

"מחזורי המסחר נמוכים יחסית"

נדב ברקוביץ', אנליסט הנדל"ן בבית השקעות אי.בי.אי, אמר היום כי "האג"ח האמריקאיות עשו מהלך דרמטי בשבוע-שבועיים האחרונים, וברוקלנד בולטת בניגוד למגמה, אף שצריך לזכור כי מחזורי המסחר בה נמוכים יחסית. הדוחות הקרובים יאפשרו למשקיעים להבין טוב יותר את מצבה, עם המידע המעודכן על הפרויקטים של החברה".

כאמור, הסנטימנט השלילי מלווה את אג"ח ברוקלנד כבר תקופה לא קצרה, וברקע לגל הירידות הקודם שנרשם בחודש שעבר עמד ניתוח שהפיצה חברת הייעוץ גיזה זינגר אבן, המדגיש את הסיכונים הגלומים בפעילות, שפורסם זמן קצר לאחר הורדת דירוג החוב של ברוקלנד על-ידי S&P מעלות (ל-BBB בתחזית יציבה).

ברוקלנד היא יזמית השקעות היושבת בברוקלין שבניו יורק, ועוסקת בעיקר ברכישה, ייזום ופיתוח נדל"ן למכירה ברובע ברוקלין. כמו כן, יש לה פעילות ייזום, פיתוח, רכישה והקמת נדל"ן מניב באותו אזור.

החברה הגיעה לבורסה המקומית כחלק מגל הנפקות האג"ח של חברות נדל"ן אמריקאיות, והנפיקה בשנים 2014-2015 שתי סדרות. 

בשלהי השנה החולפת נפרד בעל השליטה גלעד משותפיו בחברה. תחילה סיכם על פרידה משותפו אסף פיטוסי, שאת מניותיו בחברה רכש בנובמבר האחרון תמורת סכום שלא דווח, מהלך שהעלה את חלקו ל-51% בחברה. חודש לאחר מכן, בדצמבר 2017, רכש גלעד את החזקות שני השותפים הנוספים - דוד גולדברגר ואיל יגב - תמורת 7.5 מיליון דולר, תמורה שחושבה בין היתר על בסיס ההון העצמי שהשקיעה החברה של גולדברגר ויגב בפרויקטים של החברה.