כריית ביטקוין צורכת כמעט 1% מהאנרגיה הכלל-עולמית

בעוד חברות הכרייה מנסות לפתור את צריכת החשמל האדירה, טוען מדען שהעיד בפני ועדת הסנאט האמריקני לאנרגיה, כי הדבר היחיד שקובע כמה אנרגיה הביטקוין צורך הוא המחיר שלו

כריית ביטקוין/   צילום: Shutterstock
כריית ביטקוין/ צילום: Shutterstock

ידוע היטב שכריית ביטקוין - כלומר הקצאה של כוח מחשוב לתפעול רשת של מטבע קריפטו בתמורה לסיכוי לזכות בכמה מטבעות בחינם - זוללת הרבה מאוד חשמל. כריית ביטקוין מהווה, נכון להיום, כמעט 1% מצריכת האנרגיה בעולם. חברות שמעורבות במיזמי כרייה גדולים כאלו יודעות שזו בעיה, והן מנסות ליישם פתרונות שונים ומשונים כדי לחסוך בחשמל.

אבל לפי עדות של מדען מחשבים מאוניברסיטת פרינסטון, ארבינד נרניאן, בפני ועדת הסנאט האמריקני לאנרגיה ומשאבי טבע, לא משנה מה עושים כדי להפוך את חומרת הכרייה לקצת יותר "ירוקה". זו טיפה בים לעומת צריכת האנרגיה האדירה של רשת קריפטו. במקום זאת, אמר נרניאן לוועדה, הדבר היחיד שקובע כמה אנרגיה הביטקוין צורך הוא המחיר שלו.

"אם מחיר מטבע קריפטו עולה, ישתמשו ביותר אנרגיה כדי לכרות אותו. אם המחיר יורד, ישתמשו בפחות אנרגיה", אמר נרניאן לוועדה. "גורמים אחרים הם כמעט חסרי חשיבות. בייחוד הייעול של צריכת האנרגיה על ידי חומרת הכרייה, שאין לו למעשה שום אפקט על הצריכה הזו".

בעדותו, נרניאן מעריך שכריית ביטקוין בולעת היום כ-5 ג'יגה-וואט חשמל ביום (במאי, אומדני צריכת החשמל של הביטקוין היו בערך מחצית מזה). הוא הוסיף כי מי שיש לו מחשב שמופעל במלוא העוצמה כדי להרוויח ביטקוין בחינם, צריך לקחת בחשבון שהמחשב הזה יתחמם מאוד, כך שהמשמעות היא שמשתמשים כנראה בעוד חשמל על מנת לצנן את המחשב, כדי שהוא לא יקרוס וישרוף איתו את כל רשת כריית המטבע. הדבר הופך את העלויות שכרוכות בכריית מטבע המוצפן לגבוהות אפילו יותר.