עוד דוח חלש לאירונאוטיקס: איבדה חצי משוויה מאז שהונפקה

יצרנית המל"טים מיבנה סיכמה את הרבעון השני עם שחיקה של 30% בהכנסות ל-21 מיליון דולר, על רקע עיכובים בקבלת הזמנות חדשות, והפסד של כ-2 מיליון דולר • המניה ירדה היום בכ-5%

עמוס מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס, ומל"טים של החברה / צילום: איל יצהר
עמוס מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס, ומל"טים של החברה / צילום: איל יצהר

שנה לאחר פרסום דוחותיה הכספיים הראשונים של אירונאוטיקס  כחברה ציבורית, שיצרו תחושת אכזבה אצל המשקיעים והובילו אז לירידות דו-ספרתיות במנייתה, גם תוצאותיה לרבעון השני של 2018 שפורסמו הבוקר לא הביאו עימם בשורה.

המשקיעים לא נותרו אדישים לתוצאות ושלחו את מניית החברה לירידות חדות, שעמדו בשעות הצהריים על כ-6%.

בכך המשיכה אירונאוטיקס את מחיקת הערך מאז שהפכה לציבורית. ממועד הנפקתה בסוף חודש יוני 2017 השלימה צניחה של כ-50% המשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-480 מיליון שקל.

בסיכום רבעוני, יצרנית המל"טים מיבנה סיכמה את הרבעון השני של השנה עם שחיקה של 30% בהכנסותיה, שהסתכמו ב-21 מיליון דולר, וזאת על רקע עיכובים בקבלת הזמנות חדשות.

השורה התחתונה שלה המשיכה להיות שלילית, עם הפסד של כ-2 מיליון דולר - סכום המשקף צמצום של 65% ביחס להפסד שרשמה ברבעון המקביל אשתקד, אז הפסדיה הגיעו ליותר מ-5 מיליון דולר בהשפעת הוצאות חד-פעמיות הקשורות להנפקה.

בסיכום המחצית הראשונה של 2018 המגמה דומה, עם ירידה של 22% בהכנסות, שהסתכמו ב-43 מיליון דולר, לצד צמצום של 29% בהפסד לתקופה זו (מסיבות דומות לצמצום הרבעוני בהפסד), שהתקרב ל-4 מיליון דולר.

ברקע לדוחות, בימים האחרונים החליט דירקטוריון אירונאוטיקס לדחות את הצעת חברת רפאל ואביחי סטולרו לרכישת השליטה בחברה מתחילת אוגוסט לפי שווי חברה של 430 מיליון שקל - שהיה בעת ההצעה גבוה בכ-10% משוויה בבורסה.

מניית אירונאוטיקס משלימה צניחה של כ-50% מההנפקה
 מניית אירונאוטיקס משלימה צניחה של כ-50% מההנפקה

צניחה במערכות בלתי מאוישות

אירונאוטיקס, שעיקר מניותיה נמצאות בידי הקרנות KCPS, בראשית ו-ויולה, וכן בידי כמה גופים מוסדיים, עוסקת במתן פתרונות מודיעיניים על בסיס מערכות בלתי מאוישות, עם מגוון מטוסים ללא טייס (מל"טים), מחלקת את פעילותה לשלושה תחומים עיקריים: מערכות בלתי מאוישות, המהווה את עיקר פעילותה; מערכות אלקטרו-אופטיות; ופיתוח ושיווק מערכות תקשורת ומנועים למל"טים. מנכ"ל החברה הוא עמוס מתן, ובאפריל האחרון מונה ידידיה יערי ליו"ר דירקטוריון החברה, במקומו של איתן בן אליהו.

מפילוח הפעילות למגזרים עולה כי לעיקר הנזק הייתה אחראית פעילות הליבה שלה - מערכות בלתי מאוישות, שם ההכנסות הרבעוניות צללו ביותר מ-40% ל-17 מיליון דולר, ומנגד היא הציגה עלייה רבעונית של 12% בהכנסות מגזר המערכות האלקטרו-אופטיות, שהגיעו ל-20 מיליון דולר.

הירידה בהכנסות הובילה למגמה דומה בשורה הגולמית, שם הציגה אירונאוטיקס גם שחיקה בשיעור הרווח מהמכירות, אותה היא מייחסת לעלייה בפעילות החברה "אל מול גופי מערכת הביטחון המקומית, אותם רואה החברה כלקוחות אסטרטגיים".

בצד ההוצאות, הוצאות המכירה והשיווק של החברה ירדו, בעיקר "מצמצום עלויות מקדמי השיווק ונציגיה המקומיים של החברה בחו"ל", ובסעיף הוצאות הנהלה וכלליות נרשמה עלייה המיוחסת בין היתר להפיכתה של אירונאוטיקס לחברה ציבורית.

כאמור, סעיף הוצאות אחרות, בו ספגה אירונאוטיקס בשנה שעברה הוצאות של יותר מ-8 מיליון דולר, שכללו עמלות חיתום, שכר טרחה ליועצים חיצוניים (בעיקר עורכי דין ורואי חשבון) וכן מענק חד-פעמי שקיבלו עובדי החברה במחצית הנוכחית הסתכם בכ-650 אלף דולר - מה שסייע לצמצם את ההפסד התפעולי, וההפסד הרבעוני.

תוצאות אירונאוטיקס
 תוצאות אירונאוטיקס

ההזמנות גדלות ואיתן האופטימיות

במבט קדימה, באירונאוטיקס מנסים לשדר אופטימיות על סמך צבר ההזמנות הגדל שלה, ומציינים כי בסוף הרבעון השני הוא היה הגבוה ביותר אי פעם, בהיקף של 177 מיליון דולר (עלייה של 28% ביחס לרבעון המקביל), וכן כי מסוף הרבעון השני ועד היום החברה חתמה על עסקאות נוספות בהיקף של כ-40 מיליון דולר.

לעניין זה הוסיפו באירונאוטיקס כי "בחברה שפעילותה היא פרויקטאלית במהותה, קיימת חשיבות גדולה ביותר לקיומו של צבר הזמנות חזק וצומח, דבר המעיד על צמיחה עתידית בהכנסות החברה וברווחיותה, לטווח הבינוני והארוך, ועל ביקוש גבוה למוצרים ושירותים שלה".