צניחה של 61% ברווחי חברת נמלי ישראל בחצי הראשון של השנה

ברווח התפעולי של חנ"י נרשמה ירידה של 15% ברבעון השני לרמה של כ-109 מיליון שקל והרווח הנקי הצטמק בכ-23% ועמד על כ-79 מיליון שקל

אניית משא בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
אניית משא בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

חברת נמלי ישראל (חנ"י), שגייסה בבורסה בחודש אפריל השנה כ-2.5 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח, רשמה ברבעון השני של השנה ירידה של 4% בהכנסות ברבעון השני, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בעיקר על רקע ירידה בתעריפי יבוא של מכולות לצד גידול בהכנסות משירותי נמל, והן הסתכמו בכ-227 מיליון שקל. 

ברווח התפעולי של חנ"י נרשמה ירידה של 15% ברבעון לרמה של כ-109 מיליון שקל והרווח הנקי הצטמק בכ-23% ועמד על כ-79 מיליון שקל. 

חנ"י הוקמה ביולי 2004, בעקבות שינוי מבני ורפורמה בנמלי הים שביצעה ממשלת ישראל, והחלה לפעול בפברואר 2005 כחברת הפיתוח והנכסים של נמלי הים חיפה, אשדוד ואילת.

בהתאם להגדרותיה, חנ"י מחזיקה בקרקעות, בעיקר בתחומי שלוש נמלי ים אלה, מעמידה לאחרים קרקעות לשימוש בתחומי נמלי הים, מתכננת ומפתחת נמלי ים ופועלת לקידום התחרות "בין הגורמים הפועלים בנמלי הים".

את המחצית הראשונה של השנה סיימה החברה עם ירידה של 6% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה ב-2017, לרמה של כ-435 מיליון שקל, הרווח התפעולי התכווץ ב-18% ועמד על כ-211 מיליון שקל והשורה התחתונה הצביעה על נפילה של 61% ברווח הנקי לרמה של כ-97 מיליון שקל. 

כ-99% מהסחורות במונחי משקל מיובאות לישראל ומיוצאות מישראל דרך נמלי הים. כיום בישראל פועלים שלושה נמלים מסחריים - שניים ממשלתיים בחיפה ובאשדוד ואחד פרטי באילת, הנמצא בבעלות פפו ספנות.

את הכנסותיה מפצלת חנ"י לשלושה מגזרים עיקריים - דמי תשתית הנובעים מתנועת מכולות ומהווים את עיקר ההכנסות שלה, דמי שימוש בגין מתן זכות השימוש בקרקעות שלה, תשלומים בגין שירותים נמליים המתייחסים ליבוא ויצוא של מוצרים ייחודיים, ודמי שימוש משתנים. בנוסף היא נהנית מהכנסות ממתן זכויות שימוש בנכסים.