כל מה שצריך לדעת על עתיד מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין

הקושי של סין לשמור על קצב הצמיחה הכלכלית מעיב על המאמץ ליישב את סכסוך הסחר בין שתי המדינות

לחיצת ידיים של הנשיא טראמפ ונשיא סין שי ג'הנפינג  / צילום: צילום: רויטרס
לחיצת ידיים של הנשיא טראמפ ונשיא סין שי ג'הנפינג / צילום: צילום: רויטרס

ארה"ב וסין פתחו בשני ימי שיחות בוושינגטון במטרה ליישב את מלחמת הסחר המסלימה. ארה"ב טוענת ליתרון מכיוון שבייג'ינג מתקשה למנוע את ההאטה בצמיחתה של כלכלת סין.

בייג'ינג ניסתה כמה גישות לחיזוק הכלכלה בטווח הקצר, כולל הגמשת מגבלות האשראי ומהלכים לעידוד ההלוואות וההוצאות, בייחוד על כבישים, פסי רכבת ופרויקטים ממשלתיים גדולים אחרים.

אך כלכלנים רבים מזהירים כי מהלכים אלה עלולים להחליש את הכלכלה בטווח הארוך, מכיוון שנטל החוב של סין נסק מאז 2009, כשבייג'ינג התמודדה עם השפל העולמי, ומלחמת הסחר עלולה להמריץ את בייג'ינג לדחות פריסת חובות.

קרן המטבע הבינלאומית אמרה השנה כי מ-43 המקרים בעולם שבהם צמח האשראי תוך חמש שנים במהירות דומה לזו שבה צמח בסין "הסתיימו רק חמישה מקרים ללא האטה משמעותית או משבר פיננסי".

הגידול בהוצאות הממשלה בשל המימון הזמין מחריף את בעיות החוב של סין, ודוחק החוצה אשראי זמין לעסקים ולצרכנים, לדברי חלק מהכלכלנים. "השוק חושש מסיכון הסטגפלציה", אמר ג'יאנג צ'או, כלכלן ראשי ב-Haitong Securities בשנחאי. ג'יאנג הוסיף שהמניות, האג"ח והמטבע הסיניים ירדו בשבועות האחרונים עקב חששות אלה.

לקראת פתיחת השיחות, שנפתחו אתמול (ד') בוושינגטון, התמקדה ארה"ב בחולשתה של סין. בשבוע שעבר אמר ראש המועצה הכלכלית הלאומית, לורנס קודלואו, שהכלכלה הסינית נראית נורא. בסוף יולי קיבל הבית הלבן מארתור לאפר, כלכלן מעידן רונלד רייגן, וכיום יועץ לנשיא טראמפ, ניתוח כלכלי שכותרתו "הנפילה הגדולה של סין", ושבו נאמר כי מכסי המגן שהטילה ארה"ב על מוצרים סיניים עלולים "לפגוע במרבית הצמיחה שנרשמה בסין בחמישים השנים האחרונות".

מבחינתם של כמה מאנשי הממשל האמריקאי, כולל יועץ הסחר של הבית הלבן פיטר נבארו ונציג הסחר של ארה"ב רוברט לייטייזר, הענן הקודר המרחף מעל כלכלת סין מצדיק את דחיית המו"מ עד שתורגש השפעתם של מכסי המגן הנוספים שהטילה ארה"ב, לדברי פקידים אמריקאים.

שלשום (ג') הטילה ארה"ב מכסי מגן על שורה נוספת של מוצרים סיניים ששוויים הכולל 16 מיליארד דולר, לאחר שקודם לכן הטילה מכסי מגן על מוצרים סיניים ששוויים הכולל 34 מיליארד דולר. עד סוף ספטמבר עשויה ארה"ב להטיל מכסי מגן על שורת מוצרים סיניים נוספת בשווי כולל של 200 מיליארד דולר - כמחצית מסך הייבוא הסיני לארה"ב.

עד כה נהנה שר האוצר סטיבן מנוצ'ין מברכתו של טראמפ במאמציו לחלץ ויתורים נוספים מסין במסגרת סבב המו"מ החדש.

לדברי פקידים משתי המדינות, נועד המו"מ למצוא דרך שבה יוכלו שני הצדדים להתמודד עם הסכסוך, והוא עשוי להוביל לסבבי דיונים נוספים ששיאם יהיה פגישת פסגה בין טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג במסגרת פגישות הפסגה הרב-צדדיות בנובמבר ב-20G ובפורום שיתוף הפעולה הכלכלי באזור אסיה-פסיפיק.

דוברת הבית הלבן שרה סנדרס אמרה שהשיחות נמשכות. ארה"ב מבקשת לקדם "סחר הוגן חופשי והדדי".

יש מכשולים רבים להתקדמות. ראשית, שני הצדדים עדיין חלוקים בדעותיהם לגבי הנושאים שיידונו השבוע, לדברי מקור שתודרך בנושא.

פקידים סינים אמרו שהם מוכנים לדון במדיניות שער החליפין של סין, שנמנית עם הסוגיות שלהן מייחסת ארה"ב עדיפות. לי בו, פקיד בכיר בבנק המרכזי של סין אמר שלשום (ג') בבייג'ינג שסין לא תפחת את היואן - שכבר איבד 10% מערכו מאז אפריל - כאמצעי לפגוע חזרה בארה"ב בתחום הסחר. "שער החליפין של היואן נקבע בידי השוק", ציין בו.

מקורות אחרים שעוקבים אחר השיחות העריכו שבייג'ינג תבטיח לרכוש יותר מוצרים אמריקאים, ותשפר את הצעתה הקודמת להגדיל את הרכישות ב-70 מיליארד דולר. טראמפ דחה הצעה זו כלא מספקת וקשה לאכיפה.

סימן נוסף לחששה של בייג'ינג מהשפעת סכסוך הסחר המעמיק הוא שפקידים סינים שואלים חברות טכנולוגיה אמריקאיות גדולות אם הן מתכננות להוציא את פעילויות הייצור שלהן מסין. בייג'ינג אינה מציעה תמריצים להישארות החברות וגם אינה מאיימת עליהן במדיה שיחליטו לצאת, לדברי בכירים בחברות אמריקאיות.

בכיר בחברת טכנולוגיה אמריקאית אמר ששיקולי החברה שלו בסוגיית המעבר תלויים באורכו של סכסוך הסחר. אם לא ייושב הסכסוך עד נובמבר - היעד של בייג'ינג ושל חלק מפקידי ממשל טראמפ - הוא משער שהסכסוך יימשך לפחות שנה נוספת. לפיכך יהיה זה הגיוני להעביר מפעלים אל מחוץ לסין כדי לספק מוצרים לשוק האמריקאי ולהימנע ממכסי מגן בסך 25%, לדברי הבכיר.

בעבר הגדילה בייג'ינג את ההוצאות על תשתיות ונדל"ן כדי להמריץ את הצמיחה, אך הפעם מהססת הממשלה לנקוט מהלך זה לנוכח נסיקת מחירי הדיור בחלקים רבים של המדינה. למעשה, הבטיח שי להמשיך בצעדים נגד בועות הדיור.

מאמציה של בייג'ינג לצמצם את האשראי פוגעים בהשקעות ובצריכה. נתונים רשמיים מראים כי ב-7 החודשים הראשונים של השנה הנוכחית ירדו ההוצאות על מיכון למפעלים ועל עבודות ציבוריות לרמה הנמוכה ביותר בתקופה שמתקרבת לעשרים שנה. ביולי נרשמה צמיחה קטנה מהמצופה במכירות הקמעוניות.

למרות זאת, קרוב לוודאי שהפקידים הסינים יעשו כמיטב יכולתם לעמוד ביעדי הצמיחה הרשמיים, שעל פיהם נשפטים ביצועיהם. בייג'ינג קבעה יעד צמיחה של כ-6.5% ל-2018. אשתקד צמחה הכלכלה ב-6.9%, למרות שכלכלנים רבים מאמינים שנתון זה מנופח כמו שאר הנתונים הרשמיים.

הממשלה על כל רמותיה כבר החלה להגדיל את ההלוואות כדי לממן מספר רב יותר של פרויקטים בתחום התשתיות. ג'יאנג מ-Haitong Securities מעריך שבמחצית השניה של 2018 יגיע ממוצע מכירות האג"ח הממשלתיות ל-700 מיליארד יואן (102 מיליארד דולר) בחודש. לצורך ההשוואה, עמד נתון זה בשנה שעברה על 560 מיליארד יואן.