הפסד תפעולי של 14 מיליון דולר לחברת צים ברבעון השני

בשורה העליונה אמנם הציגה החברה צמיחה של 8% בהכנסות ברבעון, שהגיעו לכ-803 מיליון דולר על רקע גידול של 17% במספר המכולות שהובילה החברה לעומת הרבעון המקביל לכ-772 אלף יחידות, אולם העלייה בהוצאות העבירה אותה להפסד נקי של כ-35 מיליון דולר לעומת רווח נקי של 330 אלף דולר ברבעון המקביל

אלי גליקמן, מנכ"ל צים / צילום: סיון פרג'
אלי גליקמן, מנכ"ל צים / צילום: סיון פרג'

עליית מחירי הדלק לצד גידול בהוצאות עבור חכירת אניות במהלך הרבעון השני של 2018 פגעו בתוצאות העסקיות של חברת הספנות צים, שרשמה הפסד תפעולי של כ-14 מיליון דולר ברבעון זה, לעומת רווח תפעולי של כ-36 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. חברת הספנות צים נמצאת בשליטת חברת ההשקעות קנון הולדינגס של עידן עופר.

תוצאות צים מחצית ראשונה
 תוצאות צים מחצית ראשונה

בשורה העליונה אמנם הציגה החברה צמיחה של 8% בהכנסות ברבעון, שהגיעו לכ-803 מיליון דולר על רקע גידול של 17% במספר המכולות שהובילה החברה לעומת הרבעון המקביל לכ-772 אלף יחידות, אולם העלייה בהוצאות כאמור העבירה אותה להפסד נקי של כ-35 מיליון דולר לעומת רווח נקי של 330 אלף דולר ברבעון המקביל.

את המחצית הראשונה סיימה צים, אותה מוביל המנכ"ל אלי גליקמן, עם גידול של 11% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה ב-2017 לרמה של כ-1.5 מיליארד דולר. השורה התפעולית הצביעה על הפסד של כ-21 מיליון דולר לעומת רווח של כ-61 מיליון דולר בתקופה המקבילה, ובשורה התחתונה רשמה החברה הפסד נקי של כ-70 מיליון דולר לעומת הפסד נקי של כ-7.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

ספינת צים / צילום: ורהפטיג ונציאן
 ספינת צים / צילום: ורהפטיג ונציאן

ענף הספנות התאפיין בשנים האחרונות בחוסר יציבות כתוצאה משינויים מתמשכים בתנאי השוק. מהמחצית השנייה של 2016 ועד הרבעון השלישי של 2017 נרשמו עליות במחירי ההובלה כן במחירי הדלק. מאידך, החל מהרבעון הרביעי של 2017 חלה ירידה במחירי ההובלה בעוד שמחירי הדלק וחכירת האניות המשיכו לעלות, מה שהשפיע לרעה על תעשיית הספנות כולה בחצי הראשון של 2018 בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2017.

בצים מציינים כי "חוסר היציבות והתנודתיות בשוק, לרבות אי וודאות ניכרת במצב הסחר הגלובלי, ממשיכים להשפיע על הסביבה העסקית".

המנכ"ל גליקמן ציין עם פרסום הדוחות כי "הרבעון השני של 2018 התאפיין בהמשך העלייה במחירי הדלק ועלויות החכירה, לצד מחירי הובלה נמוכים, שהשפיעו לרעה על תוצאות כל חברות הספנות, לרבות צים. הכרזתה לאחרונה של צים בדבר הסכם שיתוף הפעולה האסטרטגי וארוך הטווח עם ברית ה-M2 בסחר הפסיפי בין אסיה לחוף המזרחי של ארה"ב, מהווה ראייה לחוסנה של החברה. ההסכם צפוי להביא להתייעלות ולחסכונות ניכרים, לצד סל שירותים משופר בהרבה ללקוחות ולתמוך באסטרטגיה של צים בהמשך דרכה".

צים ביקשה וקיבלה במהלך 2016 מהבנקים ובעלי החוב שלה דחיית תשלומים בהיקף של 115 מיליון דולר. זאת, לאחר שעברה בשנים האחרונות שני הסדרי חוב גדולים: ב-2009 פריסה מחדש של החוב, ובמהלך 2015 הסדר נוסף, שבמסגרתו ספגו נושיה תספורת של 50% על חוב של 3.4 מיליארד דולר, והוקצו להם 68% ממניותיה.