נדחו 9 בקשות להשקת קרנות סל על הביטקוין בארה"ב

רשות ני"ע האמריקאית (SEC) דחתה את הבקשות בטענה כי אין מספיק אמצעי הגנה נגד מרמה ומניפולציות שוק במוצר הבסיס • זוהי מהלומה עבור הבורסות Cboe ו-CME Group, שבסוף 2017 השיקו חוזים עתידיים מבוססי ביטקוין • מחיר הביטקוין ירד ביממה האחרונה בכ-4% לכ-6,450 דולר

ביטקוין / שאטרסטוק
ביטקוין / שאטרסטוק

רשות ני"ע של ארה"ב (SEC) דחתה אתמול (ד') בקשות להשקת תשע קרנות סל (ETF) מבוססות-ביטקוין נפרדות, במהלך שהכשיל שוב את הניסיון לבנות מוצר ETF שמבוסס על המטבע הקריפטוגרפי התנודתי.

ה-SEC פרסמה אתמול שלושה צווים עבור שלוש הבקשות שהגישו החברות ProShares, Direxion ו-GraniteShares.

מאמציהן של תעשיות הביטקוין וקרנות הסל להשיג מה-SEC אישור למוצר ETF התחילו כבר לפני ארבע שנים, כשהאחים קמרון וטיילר ווינקלווס ניסו להשיק קרן סל על הביטקוין - ובקשתם נדחתה פעמיים. גם בקשה דומה אחרת, שהגישה חברה בשם SolidX, נדחתה.

נציגי ProShares ו-GraniteShares סירבו להגיב לידיעה, ועד למועד פרסום הכתבה לא היו נציגי Direxion זמינים לתגובה. Cboe Global Markets ו-NYSE Arca היו מוכנות לרשום את קרנות הסל למסחר. בורסת Cboe ו-NYSE Arca סירבו להגיב.

מחיר הביטקוין ירד בכ-4% ביממה האחרונה ל-6,450 דולר. המחיר משקף לביטקוין שווי שוק של כ-111 מיליארד דולר - 53% משוויו של כלל שוק המטבעות הדיגיטליים.

ה-SEC ביססה את החלטתה על אותן הסיבות שבגינן דחתה את הבקשות הקודמות - כלומר, שאין מספיק אמצעי הגנה נגד מרמה ומניפולציות שוק במוצר הבסיס. באשר לקרנות הסל של Direxion, אמרה ה-SEC כי גודלו של שוק מוצר הבסיס אינו "מספיק" להבטיח שלא יבוצעו מניפולציות במחיר בבורסות אחרות.

זוהי מהלומה עבור מפעילות הבורסות Cboe Global Markets ו-CME Group, שלקראת סוף 2017 השיקו חוזים עתידיים מבוססי ביטקוין. כמה מקרנות הסל שנדחו היו אמורות להשקיע בחוזים עתידיים אלה. שתי החברות הרוויחו בעבר ממוצרי סל שמעניקים למשקיעים קטנים גישה לשווקים שעליהם חולשים מאז ומתמיד משקיעים מקצועיים.

בצווים שהוציאה, מדגישה ה-SEC כי הדחיות אינן "מבוססות על הערכת הסוגיה האם הביטקוין או טכנולוגיית הבלוקצ'יין באופן כללי, שימושית או בעלת ערך כחדשנות או כהשקעה".

הביטקוין, שהושק לפני קרוב לעשר שנים, צמח באופן דרמטי, אך הבורסות שבהן הוא נסחר עדיין בחיתוליהן ואינן מפוקחות. חלק קטן מהבורסות ניסו להשיג לעצמן פיקוח מצד הרגולטורים, אך מרביתן לא עשו ניסיון כזה. כתוצאה מכך ידוע שוק הביטקוין לשמצה בגלל פריצות, מעשי מרמה ומניפולציות. עם זאת, הולך וגובר העניין שמגלים משקיעים מוסדיים במטבעות קריפטוגרפיים כקטגוריית נכסים, וקיים סחר בביטקוין במסגרת מכשירים מסוימים, כגון חוזים עתידיים.

התעשיה מחשיבה את קרנות הסל מבוססות הביטקוין כאמצעי למשוך משקיעים מיינסטרימיים קטנים. כל משקיע יכול לקנות את המטבע הקריפטוגרפי, אך השקעה כזו עלולה להפחיד אנשים שאינם מכירים את התעשיה. קרן סל נתפסת כאמצעי לפשט את ההשקעה עבור משקיעים שרוצים להיחשף למגזר.