כריש בבריכה: רווחי מיטרוניקס זינקו ב-31% ברבעון השני

יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה מקיבוץ יזרעאל ממשיכה לצמוח בשיעורים מרשימים, ובסיכום המחצית הראשונה הציגה הכנסות של יותר מחצי מיליארד שקל ורווח נקי של מעל 100 מיליון שקל

מפעל מיטרוניקס, בקיבוץ יזרעאל. מחיר של 13.7 שקל למניה / צילום: איל יצהר
מפעל מיטרוניקס, בקיבוץ יזרעאל. מחיר של 13.7 שקל למניה / צילום: איל יצהר

חברת מיטרוניקס, יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה, ממשיכה לצמוח בשיעורים מרשימים, ואמש סיכמה את הרבעון השני ואת המחצית הראשונה של השנה עם שיפור דו-ספרתי בתוצאות הכספיות - משורת ההכנסות שעלו ב-22% ל-280 מיליון שקל ועד השורה התחתונה עם רווח נקי של 58 מיליון שקל, המשקף עלייה של 31% ביחס לרבעון המקביל. במחצית השנה הכיוון בדוחות היה דומה, עם עלייה של 19% בהכנסות ל-521 מיליון שקל, לצד רווח נקי שהצטבר לסכום נאה של 107 מיליון שקל - המשקף צמיחה של 29% ביחס למחצית הראשונה של 2017.

במקביל לדוחות הודיעה מיטרוניקס  על חלוקת דיבידנד של 45 מיליון שקל לבעלי מניותיה, ובראשם קיבוץ יזרעאל. על רקע התוצאות החיובית שמציגה מיטרוניקס כבר זמן לא קצר, מנייתה נסחרת ברמות שיא, והבוקר הגיבה לתוצאות בעליות חדות שעמדו בשעות הבוקר על כ-5%-6%, והשלימו לה זינוק שנתי של כ-65% (המצטבר ל-330% ב-5 שנים) המשקף לחברה שווי נוכחי של כ-2.2 מיליארד שקל.

תוצאות הרבעון של מיטרוניקס
 תוצאות הרבעון של מיטרוניקס

עיקר פעילותה של מיטרוניקס הוא בפיתוח, ייצור, שיווק והפצה של ציוד לבריכות שחייה - בעיקר רובוטים לניקוי. מרבית הכנסותיה (יותר מ-80%) נובעות מפעילות הרובוטים לניקוי בריכות פרטיות, שם היא דיווחה בסיכום רבעוני על "פעילות מוצלחת בכל הטריטוריות המרכזיות בהן פועלת החברה", וכן על "המשך תנופת המכירות של קו ה-S" - קו רובוטים שהושק לפני כשלוש שנים. לצד זאת, מיטרוניקס נהנתה גם משיפור בפעילות שני המגזרים הנוספים שלה - רובוטים לניקוי בריכות שחייה ציבוריות, שם היא עדכנה על "עלייה מרשימה במכירות", וכן במגזר מוצרי הבטיחות והמוצרים הנלווים לבריכות, בעיקר בזכות שיפור במכירות הכיסויים האוטומטיים לבריכות, שתמכו יחד בשיפור הרבעוני בהכנסות.

מיטרוניקס  / צילום:  שגיא מורן
 מיטרוניקס / צילום: שגיא מורן

הצמיחה בהכנסות תרמה לעלייה ברווח הגולמי, כשבמגזר הבריכות הציבוריות מיטרוניקס נהנתה גם מעליית שער האירו ושינוי בתמהיל המוצרים, ובמגזר מוצרי הבטיחות והנלווים נהנתה משיפור הרווחיות של הכיסויים האוטומטיים. כך, למרות עלייה בשיעורים דו-ספרתיים בהוצאותיה - על מו"פ, מכירה ושיווק והנהלה וכלליות, הרווח התפעולי הרבעוני שלה עלה ב-23% ל-74 מיליון שקל, כשבדרך לשורת הרווח הנקי מיטרוניקס נהנתה גם משינוי חיובי בסעיפי המימון שלה.

השפעות מזג האוויר

בין סעיפי ההוצאות, מיטרוניקס הציגה עלייה של 13% בסעיף הנהלה וכלליות, שהגיע ליותר מ-18 מיליון שקל, לאחר שעלו ב-2 מיליון שקל ביחס לרבעון המקביל. זאת, למרות שבמהלך הרבעון החברה לא רשמה הוצאות דמי ניהול לקיבוץ יזרעאל, בעל השליטה, מכיוון שאישור ההסכם נדחה על רקע חילוקי דעות עם בעלי מניות המיעוט, ואושר רק בתחילת החודש אחרי שינויים. במיטרוניקס מציינים כי ברבעון המקביל דמי הניהול הסתכמו בכ-3 מיליון שקל והעלייה הרבעונית בסעיף הוצאות זה נרשמה בגין עלייה בכוח אדם, עלויות מערכות מידע והוצאות ייעוץ ומקצועיות, ומוסיפים כי ברבעון השלישי "צפויה החברה לרשום הוצאות לדמי ניהול רטרואקטיבית מ-1 בינואר 2018 בהיקף משוער של כ-2 מיליון שקל".

הצמיחה בהכנסותיה הרבעוניות של מיטרוניקס, בניהולו של אייל טרייבר, מרשימה בהתחשב בנסיבות, כשלפי החברה היא נרשמה "למרות שהרבעון השני אופיין במזג אוויר סגרירי באירופה וארצות הברית". כן מצוין בדוחות כי "החברה ממשיכה לשמור על מיצובה החזק בשוק", וכי היא "שבעת רצון מהמשך תנופת המכירות של קו ה- S גם ברבעון השני של שנת 2018, משימור הביקוש לקווים המסורתיים ומצמיחה מרשימה בקווי המוצר לבריכות הציבוריות".

סימן לגבי הפעילות בהמשך השנה, מיטרוניקס מספקת עם צבר ההזמנות שלה, שעמד בסוף הרבעון השני על כ-61 מיליון שקל - ירידה של 21% ביחס לסוף הרבעון השני של 2017, אז עמד הצבר על כ-78 מיליון שקל. בחברה מסבירים את הירידה בנתון זה בעיקר ב"תזמון מוקדם יותר אשתקד של קבלת הזמנות לרבעון השלישי, בשל מזג אוויר חם מאוד ששרר בתקופה המקבילה".