פוטין, שרת החוץ של אוסטריה והריקוד שמסעיר את אירופה

ולדימיר פוטין, המנהיג השנוא באירופה, גרם לחתונה של שרת החוץ האוסטרית קארין קנייסל להפוך לאירוע שמסעיר את המערכת הפוליטית במדינה ומעורר ביקורת חריפה באיחוד האירופי

צמד הפוליטיקאים בריקוד / צילום: רויטרס
צמד הפוליטיקאים בריקוד / צילום: רויטרס

ריקוד חתונה אוסטרי מסורתי הפך לנושא דיון בפרלמנט במדינה וגרם לסערה ולביקורת בינלאומית, בעקבות העובדה שהכלה הייתה שרת החוץ של אוסטריה והגבר שהזמין אותה לרקוד היה נשיא רוסיה. למרות שהתקיימה בסוף השבוע, חתונתה של קארין קנייסל - אליה הגיע לאחר הזמנה אישית ולדימיר פוטין - ממשיכה להכות גלים במדינה ובאירופה כולה, עם קריאות להתפטרותה של הדיפלומטית האוסטרית. "אי אפשר לרקוד עם פוטין בלי שיהיו לכך השלכות", כתב העיתון הבלגי "לה סואר".

על דבר אחד אין ויכוח - הנשיא הרוסי גנב את ההצגה בחתונה, שהתקיימה בשבת בצהריים בפנסיון בחבל שטיריה האוסטרי, לב אזור היין בדרום המדינה. הוא הגיע בשיירת כלי רכב, מלווה בעשרות שומרי ראש, רקד עם קנייסל בפני מאות האורחים, נאם בגרמנית בפני בני הזוג הטריים ולא עזב לפני שהשאיר כמתנה מקהלת קוזאקים שהנעימה את זמנם בשירה. ביחד עם פוטין הגיע גם צוות צילום של הערוץ הממשלתי "Russia Today", שתיעד את הביקור שנמשך שעה וחצי.

"הזמנת פוטין היא סקנדל"

לאחר שהתפרסמו התמונות, ביניהן תמונתה של קנייסל קדה עמוקות בפני פוטין לפני שרקדה עמו בתלבושת מסורתית, התעוררה סערה על עצם הזמנתו של הנשיא הרוסי. פוטין נחשב על ידי רבים באירופה כמי שאחראי למעשי זוועה בסוריה, לחיסול אויבים פוליטיים, לפיצול אוקראינה שגבה אלפי קורבנות עד כה ולכיבוש חצי האי קרים. האיחוד האירופי הטיל סנקציות כלכליות על הממשלה הרוסית בעקבות צעדים אלה, ובריטניה קראה בשבוע שעבר להחריף אותן בשל הרעלת המרגל לשעבר סרגיי סקריפאל ובתו מוקדם יותר השנה.

"פוטין קיבל את ההזמנה וניצל את הביקור כדי להפגין יחסים נורמליים עם אירופה", אמר לעיתון אוסטרי שר החוץ לשעבר של צ'כיה, קארל שוורצנברג, "המטרה שלו הייתה להציג את הצד האנושי שלו, מתקפת חיוכים". הדיפלומט האוסטרי וולפגנג פטריטש אמר לתקשורת האוסטרית כי "הזמנת פוטין לאירוע היא סקנדל" וביקורת אנונימית נשמעה גם מצד דיפלומטים מכהנים.

"קנייסל הציעה לפוטין במה מהסרטים לנהל מסע יחסי ציבור לצרכים שלו, על רקע נופי שטיריה המרשימים", כתב פרשן גרמני בערוץ "באיירישה רונדפונק".

כעת, המערכת הפוליטית באוסטריה מתמודדת עם השלכות "החתונה הפוליטית של העשור", כפי שהגדירו אותה כלי התקשורת. קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ, שנכח בחתונה, הגן בתחילה על קנייסל, ואמר כי הקידה בפני הנשיא הרוסי היא "חלק מכללי הטקס". אתמול כבר טרחו גורמים בסביבתו להבהיר לתקשורת כי הוא לא ידע מראש על ההזמנה של הנשיא הרוסי, שככל הנראה התבצעה במהלך ביקורו של פוטין בוינה בתחילת יוני, וכי "היה מאוחר מדי לעשות משהו" אחרי שעודכן לגביה.

האופוזיציה במדינה - הסוציאל דמוקרטים ביחד עם הירוקים - הגישה שלשום שאילתה לממשלה בניסיון לברר כמה עלתה הזמנת הנשיא הרוסי למשלמי המסים, מה הייתה עלות סידורי הביטחון ואם הוזמנו ראשי מדינה אחרים. היא הבטיחה להעלות את הנושא לדיון בפרלמנט.

קשרים רוסיים עם מפלגות פופוליסטיות

הפרשה מציבה במבוכה קשה את קנייסל, דיפלומטית בעלת קשרים בעולם הערבי שמונתה לתפקיד בדצמבר האחרון, עם הקמת הממשלה על ידי המפלגה השמרנית בהובלת קורץ ו"מפלגת החירות" הימנית בהובלת היינץ-כריסטיאן שטראכה.

"מפלגת החירות", שלה שורשים נאציים ועבר ניאו-נאצי, שינתה כיוון תחת שטראכה ונוקטת מדיניות פרו-ישראלית בעשור האחרון. קנייסל אינה חברה בה, אולם מונתה מטעמה. זו הסיבה שמשרד החוץ הישראלי מחרים את המגעים הרשמיים עם משרד החוץ האוסטרי תחת הנהגתה, כפי שהוא עושה לגבי כל המשרדים הממשלתיים של שרים ממפלגת החירות.

המפלגה ידועה גם בקשרים הטובים שלה עם הקרמלין, ונוקטת מדיניות פרו-רוסית במופגן. היא חלק מקשת של מפלגות פופוליסטיות במערב אירופה שעמן מקיימת רוסיה קשרים הדוקים, בניסיון לחזק את הכוחות היורוסקפטיים ביבשת ולפעול לטובת האינטרסים של מוסקבה. מאמץ זה מתבטא בקשרים הדוקים גם עם תנועת "חמשת הכוכבים" הפופוליסטית ומפלגת הימין "הליגה" באיטליה; עם המפלגה הפופוליסטית "פודמוס" בספרד וגם עם "אלטרנטיבה לגרמניה" בגרמניה. חלק מהמפלגות, ובראשן מפלגת החירות, כבר קראו לשים קץ לסנקציות הכלכליות על רוסיה.

שטראכה, שנכח בחתונה והעלה תמונות רבות לעמוד הפייסבוק שלו, ביקר במוסקבה פעמים רבות וחתם על הסכם שיתוף פעולה עם מפלגתו של פוטין. גם הוא הגן השבוע על קנייסל, ושיבח את נימוסיה הטובים בנוגע לקידה שקדה בפני הנשיא הרוסי.

מהחתונה באוסטריה המשיך פוטין ישירות לטירת מזברג שמצפון לברלין, לפגישה עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. לדברי גורמים רוסיים, הפגישה שנקבעה עם מרקל איפשרה לנשיא הרוסי לבקר בדרך בחתונה האוסטרית. פוטין ומרקל לא רקדו, אלא צולמו יושבים יחד בגן המוצל של הטירה עם שתי כוסות מים, בפנים רציניות. לפי הדיווחים, הם דנו בנושאי צינור הגז שאמור להוביל גז רוסי לגרמניה ולאירופה (נורד-סטרים 2), בשיקום סוריה אחרי המלחמה ובנושאים נוספים.

בסוף השבוע הבא תתכנס בוינה מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי. אוסטריה מכהנת החל מיולי ועד סוף השנה כנשיאת האיחוד האירופי, ו-וינה מנסה להטביע את חותמה. אחד הנושאים המרכזיים שיעלו על שולחן הדיונים יהיה אם להמשיך בסנקציות על רוסיה בעקבות המצב באוקראינה ואף אם להרחיב אותן. בראש הדיונים, מתוקף מעמדה של אוסטריה כנשיאה הזמנית, תעמוד הנשואה הטרייה, שבימים אלה נמצאת בירח דבש בקורסיקה - שרת החוץ האוסטרית קארין קנייסל.