למה הממשלה נכנעה בעניין הגשר

כאשר הפוליטיקאים חושבים רק על עצמם, אנחנו, הציבור, נשארים ללא הגנה

רכבים באיילון / צילום: איל יצהר
רכבים באיילון / צילום: איל יצהר

מתמיה שיש עדיין עיתונאים ופרשנים המאשימים שרים במקרים של כניעה לחרדים. המקרה הרלבנטי הוא הגשר הנבנה מעל לנתיבי איילון. החרדים, כדרכם, הקימו קול זעקה על העבודות בשבת, והשיגו את דרישתם. מיד התנפלו העיתונאים והפרשנים על המטרה המובנת מאליה - שר התחבורה ישראל כ"ץ שנתן את האיסור על העבודות בשבת. ישראל כ"ץ? הוא האדם המוסמך לקבל החלטות המשפיעות על מאות אלפי אזרחים? העיתונאים והפרשנים כבר צריכים לזהות את המקרים בהם הקול קולו של איזה שר, אבל הידיים ידי בנימין נתניהו, ראש הממשלה. הוא זה שמחליט בענינים אלה ואין בלתו.

כ"ץ ממתין לסופו של נתניהו

נכון שכ"ץ היה יכול לסרב להוראתו של נתניהו ולהסתכן בפיטורים מהממשלה. נכון שאפשר להבין שהוא לא רוצה שזה יקרה - במיוחד עכשיו, כאשר נוצרה אפשרות שנתניהו ייאלץ לעזוב את תפקידו בגלל כתב האישום שמגבש נגדו אביחי מנדלדבליט. אפשר להבין את כ"ץ שאינו רוצה להיות מחוץ לממשלה אם בכל זאת יוגש כתב אישום. כי אולי, מי יודע - הוא הרי נחשב לאחד המועמדים להחליף את ראש הממשלה.

ברור גם למה נתניהו נעתר לחרדים. לא כתבתי שהוא נכנע, כי הוא קיבל את דרישתם לגבי הגשר די בקלות. גשר פחות, גשר יותר - אותו מעניין הגשר אל ראשות הממשלה. הוא לא היה רוצה שהגשר הזה יוביל את ממשלתו אל האופוזיציה. וגם זה ברור.

מי ידאג לאינטרס הציבורי?

התוצאה היא שכאשר הפוליטיקאים חושבים רק על עצמם, אנחנו, הציבור, נשארים ללא הגנה. עושים אתנו מה שרוצים. הפסקת העבודות על הגשר תגרום, וזה בדוק, לפקקי תנועה קשים עם כל מה שקשור בכך מבחינת הפגיעה בייצור והסכנה לתאונות. האינטרס הציבורי הוא המשך העבודות בכל המרץ. אבל האינטרס הזה יצטרך לחכות.

כמה זמן אפשר עוד להמשיך במצב של ממשלה הפועלת לפי חוקים מלפני אלפי שנים. אנחנו יודעים מי מפסיד מהפסקת העבודות, אבל מי מרוויח? האם זה עושה טוב לאלוהי החרדים והדתיים? מה זה נותן למישהו? חוץ מאלה שיושבים בממשלה, ואין בהם אדם אמיץ אחד, דתי או חילוני, שיקום ויאמר שאינו מוכן להיות בממשלה הפועלת על פי כללים כאלה.

הגיבורים מעזה

ראינו לאחרונה, בפרשת עזה, שרים זוטרים ופחדנים קמים על רגליהם כמו בר כוכבא ויהודה המכבי, מאיימים על העזתים. אבל ברגע שהגיעו החרדים, כל האוויר יצא מהם.

נתניהו אומר שממשלה זו היא מהטובות אי פעם. השאלה היא טובה למי? לציבור? לנתניהו עצמו? למדינה? לציבור החרדי? למרות שהתשובות ברורות, הציבור של נתניהו לא ינום ולא יישן, וגם לעולם לא ישנה את דעתו עליו.