כולם רוצים להשקיע בסלאק: גייס 420 מיליון דולר

אחד הסטארט-אפים הבולטים בעמק הסיליקון, שנחשב למוביל בתחום התקשורת הפנים-ארגונית, גייס ההון לפי שווי של 7.1 מיליארד דולר • רק לפני שנה גייס הסטארט-אפ 250 מיליון דולר • האם הוא יישאר עצמאי בטווח הארוך או יימכר לאחת הענקיות?

מנכ"ל ומייסד סלאק סטיוארט באטרפילד / צילום: רויטרס
מנכ"ל ומייסד סלאק סטיוארט באטרפילד / צילום: רויטרס

הסטארט-אפ Slack, שפיתח תוכנת תקשורת פופולרית עבור מקומות עבודה, גייס 427 מיליון דולר ממשקיעים בסבב גיוס H, שבו הוערך שוויו ב-7.1 מיליארד דולר. את סבב ההשקעה הנוכחי הובילו החברות Dragoneer Investment Group ו-General Atlantic. רק לפני שנה גייסה החברה 250 מיליון דולר בהובלת סופטבנק, ושוויה הוערך אז ב-5 מיליארד דולר. עד היום סלאק גייסה 1.27 מיליארד דולר בסך הכל.

החברה הצהירה לאחר סבב הגיוס כי תשקיע את הכספים בצמיחה. "רצינו את ההשקעה הנוספת הזו כדי שיהיו לנו אפילו יותר משאבים וגמישות, בעזרתם נשרת טוב יותר את לקוחותינו, נפתח את העסק, וננצל את ההזדמנות העצומה שניצבת לפנינו", אמרו בחברה.

השירות של סלאק הושק ב-2014, ומאז החברה צומחת בקצב מהיר במיוחד. בין לקוחותיה בולטות חברות ענק כמו IBM וטרגט, ובספטמבר שעבר ציינה סלאק כי ההכנסה השנתית שלה עמדה על 200 מיליון דולר. יותר ממחצית ממשתמשי החברה נמצאים מחוץ לארה"ב. לדברי סלאק, 8 מיליון אנשים משתמשים בשירות שלה מדי יום. החברה מציעה גרסה שלו בחינם וגרסה בתשלום, ו-3 מיליון ממשתמשיה, המשתייכים ל-70 אלף ארגונים שונים, הם מנויים לגרסה בתשלום, ומייצרים עבור החברה הכנסות.

המטרה של החברה הוא להפוך את התקשורת הפנים-ארגונית ליעילה ופשוטה יותר, ואף לייתר לחלוטין את הצורך באימיילים. סלאק מאפשרת לעובדים להתכתב בשיחות אישיות או קבוצתיות, לשתף פעולה בפרויקטים שונים באמצעות הפלטפורמה, לשתף בה מסמכים, לפרסם סטטוסים (למשל, כזה שמודיע כי העובד יצא להפסקת צהריים) ועוד. היא נחשבת כיום לדומיננטית בתחומה, למרות תחרות מצד שירותים של ענקיות טכנולוגיה - Teams של מיקרוסופט ו-Hangouts של גוגל.

סלאק מקפידה על ממשק פשוט ואינטואיטיבי, והיא אף השקיעה בכלי למידת מכונה כדי להקל את החיפוש בהודעות עבור ארגונים גדולים. יתרון נוסף הוא היכולת לבצע אינטגרציה עם אפליקציות וכלים אחרים למקום העבודה, כמו גוגל דוקס, ובנוסף החברה הייתה ממובילות השימוש בצ'ט בוטים, שהולך והופך נפוץ יותר. נושא נוסף שעליו היא זוכה לשבחים הוא המגוון (Diversity): החברה שקופה לגבי מצב המגוון בקרב עובדיה, ואפילו מציעה בפלטפורמה אימוג'ים שמציגים מוצאים שונים.

המצב הנוכחי של סלאק, כסטארט-אפ גדול אך עדיין לא חברת ענק, מציב אותה בעמדת ביניים בעולם המיזוגים והרכישות. מצד אחד, אמזון הביעה בעבר עניין לקנות אותה. מצד שני, בחודש שעבר היא עצמה רכשה שני שירותים מתחרים, HipChat ו-Stride של חברת אטלסיאן. משתמשי השירותים יועברו לסלאק, ואטלסיאן אף ביצעה השקעה קטנה בחברה.

בסבבי גיוס קודמים, מנכ"ל ומייסד סלאק, סטיוארט באטרפילד, אמר כי החברה מגייסת כספים באופן "אופורטוניסטי". כלומר, בעוד שכרגע אין לה צורך בוער בגיוס כספים, בזכות סכום גבוה שכבר גייסה, והתשלום שהיא גובה עבור השירות, היא תמשיך לנצל את המומנטום ולגייס כל עוד קרנות הון סיכון מביעות בה עניין.