גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיירות | משחקי הכס הפכה את חירונה ליעד מבוקש

על אף המטען העשיר והשגריר המפורסם שלה, הרמב"ן, חירונה הייתה לא יותר מתחנה במסלול המטיילים בברצלונה או של חובבי היסטוריה יהודית ● ואז הגיעה "משחקי הכס", מיקמה בה כמה לוקיישנים נחשקים וטרפה את הקלפים

חירונה/ צילומים: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב,
חירונה/ צילומים: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב,

קתדרלה איקונית, חומות עתיקות שמקיפות עיר ציורית עם מבוך של סמטאות צרות ומיקום מושלם בין ברצלונה, חופי קוסטה ברווה וצרפת במרחק שעה נסיעה בלבד. לחירונה (Girona) שבצפון קטלוניה יש כל מה שצריך כדי להפוך למתחרה ראויה במפת יעדי התיירות של ספרד. ובכל זאת, במשך שנים התיירים הגיעו אליה במסגרת נופש בקוסטה ברווה או כטיול יום היוצא מברצלונה ומשלב גם את פיגרס השכנה, עיירת הולדתו של סלבדור דאלי, בה שוכן מוזיאון דאלי הפופולרי. אבל לחירונה מגיע יותר. הרבה יותר.

הסיפור שלה מתחיל אי-שם בשנת 218 לפני הספירה, אז הגיעו אליה הרומאים. המיקום האסטרטגי הפך אותה לאטרקטיבית במיוחד לאורך שנות ההיסטוריה, ובמאות השנים שלאחר מכן היא עברה בין ידיים רומיות, ויזיגוטיות, מוסלמיות, צרפתיות וספרדיות, הייתה לדוכסות ונסיכות ונכבשה בידי קרל הגדול ואחריו גם בידי נפוליאון בונפרטה, עד ששוחררה על ידי הצבא הספרדי.

התלאות שעברה חירונה הקנו לה את עושרה ההיסטורי והיופי הייחודי שנוצר מהחותם שהותיר אחריו כל שליט, וגם את השם "עיר אלף הכיבושים". נראה שלא רק עיר אלף הכיבושים, אלא גם אלף השמות: בפי הספרדים היא חירונה; הקטלאנים הוגים ג'ירונה או ז'ירונה. בישראל היא נקראת לעיתים גירונה, בגלל חוסר הבנה של הפונטיקה הספרדית. והיא גם קרויה "עיר הגאונים" על ידי יהודי ספרד, כיוון שהייתה מרכז תורני גדול, ובה נולדו ופעלו, בין היתר, רבי יונה גירונדי והרמב"ן - רבי משה בן נחמן.

ברוכים הבאים לבראבוס

נהר האוניאר החוצה את חירונה מקדם את פניהם של המבקרים בעיר העתיקה. חמישה גשרים נמתחים מעליו, מכולם נפרש מחזה מרהיב של חזיתות הבניינים הצבעוניות הפונות לנהר. האטרקטיבי מבין הגשרים הוא Pont de les Peixateries Velles היפה והאדום, הנקרא גם "גשר אייפל", שתוכנן על ידי המהנדס והאדריכל הצרפתי גוסטב אייפל. שנתיים מאוחר יותר בנה אייפל גם את המגדל המפורסם בפריז, שהקנה לו את תהילתו, ותושבי חירונה ניצלו את המוניטין שלו על מנת להתבשם בקצת אבק כוכבים אדריכלי.

בצידו השני של הגשר ממתינה שדרת העצמאות - המדרחוב השוקק של העיר העתיקה. מקום הבילוי האולטימטיבי של העיר בכל שעות היום והערב, מלא בחנויות, מסעדות, ברים ואווירת חופש.

החומה הגבוהה שהקיפה את העיר עוד בימי הביניים השתמרה כמעט בשלמותה, והליכה לאורכה היא חוויה עם נוף מקסים, במיוחד אם עולים לאחד ממגדלי התצפית המשובצים לאורך החומות. דרך קשתות האבן והסמטאות התלולות המטפסות לאורך הרובע היהודי מגיעים לקתדרלה שבפסגת העיר. נוסף עליה, ברחבי העיר העתיקה פזורות כנסיות, קפלות ובזיליקות עתיקות רבות, כמו גם מנזר יפהפה. מגדלי הקתדרלה וצריחי הכנסיות החולשים על העיר נראים היטב מכל פינה, ויחד עם מבני האבן והשערים בין סמטאות העיר, התחושה היא של מסע בזמן.

התפאורה המיוחדת שמספקת חירונה לא נעלמה מעיני המפיקים של סדרת הפנטזיה המצליחה "משחקי הכס", שצילמו בה את עונתה השישית. הסדרה עטורת הפרסים, שסוחפת אחריה מיליוני מעריצים בכל רחבי העולם, מתרחשת בעולם בדיוני המדמה את תקופת ימי הביניים, וכך הפכה חירונה לסט של הערים מעלה מלך, בראבוס ואולדטאון. מעריציה המושבעים של הסדרה מטיילים בעולם בעקבות אתרי הצילום שלה, וההזדמנות התיירותית נוצלה היטב על ידי מדריכי טיולים וסוכנויות, שמציעים סיורים מודרכים בעיר.

ניצבים מקומיים בחירונה לאחר צילום סצנה למשחקי הכס/ צילום: רויטרס Gustau Nacarino

השנתיים האחרונות מאז שודרה העונה שצולמה בחירונה הן תור הזהב של התיירות בעיר. על אף שמצלמות אינן זרות לרחובות חירונה, בהם צולמו גם הסרטים "הבושם - סיפורו של רוצח" ו"הנזיר" הצרפתי, אף אחד מהסרטים לא עשה לעיר מה שעשתה הסדרה המצליחה: 3.5 מיליון אירו זרמו לכלכלת חירונה רק בקיץ שלאחר שידור העונה השישית. "אפקט משחקי הכס" השפיע על התיירות לא רק בקרב צופי הסדרה, אלא תרם ליחסי הציבור של העיר באופן כללי ועורר בה עניין מחודש.

היהודים של חירונה

הרובע היהודי בחירונה, על סמטאותיו המתפתלות, רחובות האבן הצרים שלו והמעברים המקושתים הרבים, היה מפורסם עוד הרבה לפני שהפך לעיר הדמיונית בראבוס. הליכה ברחובותיו היא מסע אל ימי הביניים, וגם שיטוט ללא מטרה בין הסמטאות חושף עוד ועוד פינות יפות ועתיקות. הרובע נקרא גם "אל קאל", ככל הנראה מהמילה העברית קהל או מהמילה הספרדית Calle, רחוב.

הוא נבנה על ידי הרומאים ונחשב לאחד מהרובעים היהודים המעניינים, המפוארים והשמורים ביותר בספרד ובאירופה כולה. כבר מהמאה ה-9 לספירה הייתה חירונה מוקד יהודי עם קהילה ענפה, ואחת הגדולות בתקופת תור הזהב, אשר מנתה בשיאה מעל 30 אלף איש. כאן ייסדו את המרכז הראשון ללימוד הקבלה, והרב הראשי של יהודי קטלוניה היה הרמב"ן, שנולד בחירונה והתגורר ברובע היהודי עד שעלה לארץ ישראל.

אומרים שהאבנים ברובע היהודי מדברות ולוחשות את סיפור התלאות של יהודי חירונה, ולכן מבקרים רבים מצמידים את אוזנם אל קירות האבן העתיקים, במיוחד ברחוב פורסה, לבו של הרובע. הסיבה היא שבאחד הפוגרומים שבוצעו ביהודי חירונה בשנת 1391, פרצו המונים לבתי היהודים, נעלו אותם במגדל ואילצו אותם להמיר את דתם תוך כדי שהם צועקים "התנצרות או מוות". האגדה מספרת שצעקות התושבים וקולות היהודים עדיין מהדהדים בסמטאות.

סימטאות הרובע היהודי העתיק בחירונה/ צילומים: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב,

בעקבות גירוש ספרד אין כיום כמעט יהודים בחירונה, אך העירייה שיקמה ושימרה את מבני הקהילה, והרובע הוא אחד ממנועי התיירות של העיר. ניתן לראות בו שרידים מחיי הקהילה היהודית שלפני הגירוש, כולל בתי כנסת, בתים בהם התגוררו ראשי הקהילה ואפילו את מרכז היהדות בונסטרוק סה פורטה, הקרוי של שם הרמב"ן, שתחתיו נמצאים מוזיאון ההיסטוריה היהודית ובית הכנסת של הרמב"ן.

על אף החשיבות של הרובע היהודי לתיירות בחירונה, השליטה הבלתי מעורערת בעיר והאטרקציה מספר אחת היא הקתדרלה הגדולה הניצבת בלב העיר העתיקה, שהחלה להיבנות כבר במאה ה-11. זהו מבנה מרשים לא רק בשל גודלו, אלא בזכות החזית הבארוקית והבנייה האדריכלית הייחודית, אשר משלבת סגנונות אדריכליים שונים: רומנסקית, גותית ואפילו מורית. הביקור בתוך הקתדרלה חושף פסלים מתקופת ימי הביניים, ציורי קיר מרהיבים ושטיח קיר ססגוני הנמצא באוצר הקתדרלה, המתאר את בריאת העולם. הקתדרלה הצופה על כל העיר מתנשאת מעל גבעה, והכניסה אליה מתבצעת דרך 90 מדרגות רחבות, שגם הן, כמובן, מככבות באחת הסצנות הבלתי נשכחות של "משחקי הכס".

לא הרחק מן הקתדרלה נמצאים המרחצאות הערביים. זהו מבנה קטן אך מרשים, בסגנון ובעיצוב רומנסקי, שנבנה בהשראת בתי המרחץ הרומיים ושימש את עשירי העיר. מאחר ובתוך המבנה שולבו אלמנטים עיצוביים בעלי אופי מוסלמי, נחשבו המרחצאות בתחילה לשריד מהתקופה המורית בעיר, ומכאן שמם. המרחצאות מהווים אתר ארכיאולוגי תיירותי ואינם פעילים יותר. הפעם היחידה שהשתמשו בהם במאה האחרונה הייתה, איך לא, בצילומי "משחקי הכס", במהלכם נלחמה אריה סטארק באסופית, לעיני הרוחצים המשתאים.

גם אם מעולם לא צפיתם באף פרק של "משחקי הכס", כמו כותבת שורות אלו, אתם צפויים להתאהב בחירונה. מדריך הלונלי פלאנט תיאר את העיר כ"תיבת תכשיטים של מוזיאונים, גלריות וכנסיות גותיות", ואם תפנו מספיק זמן לשיטוט ברחובות, תוכלו לגלות את כל אוצרותיה.

מבראבוס ועד ואלנטיס - תיירות "משחקי הכס"

ספרד: לא רק חירונה מארחת את אתרי הצילום של הסדרה, בעיקר את העיר בראבוס. ברצלונה שימשה גם כאחד הלוקיישנים של העיר קארת', סרגוסה היא וולאנטיס, וקורדובה וסביליה - דורן. הארמון המלכותי של דורן הוא ארמון אלקזר שסביליה, ואילו פלאזה דה טורוס דה אוסונה, זירת השוורים של העיר, מייצגת את בורות הלחימה של מירין.

מלטה: ארמון הגראנד מססטר בוואלטה - מייצג בכבוד את המבצר האדום שבמעלה מלך, עיר הבירה של ווסטרוז. העיר העתיקה מדינה מגלמת את שער מעלה מלך. מבצר מנואל הוא הספט הגדול של באילור.

קרואטיה: גם דוברובניק מצטלמת כמעלה מלך, בעוד גני המבצר האדום - המשמשים זירה לסצנות רבות במעלה מלך - הם הגן הבוטני טרסטנו שנמצא מחוץ לדוברובניק. העיר שיבניק, מארחת גם היא את בראבוס,. קתדרלת סנט ג'יימס בעיר היא "בית שחור ולבן", מקדשו של האל מרובה הפנים.

אירלנד הצפונית: טירת ווארד במחוז דאון מגלמת את ווינטרפל, בעוד היערות של הטירה צולמו בכלל במחוז אחר, בפארק טולימור. במחצבה נטושה בשם מגרהרמורנה במחוז אנטרים נבנו החומה, טירת שחור וארדהום.

דארק הדג'ס (Dark Hedges), גם היא במחוז אנטרים, היא הדרך למעלה מלך, שנחשבת לאחד מכבישי החוף היפים באירלנד ובעולם. נמל העיירה באלינטוי משמש בסדרה כנמל של איי הברזל. מערות קאשנדון (Cushendun) במחוז אנטרים הן המקום המסתורי בו ילדה הכוהנת האדומה את הצל הרצחני.

איסלנד: קרחון וואטניוקול, עם מישורי קרח ופסגות מושלגות ולגונות קרחונים משמש כאתר הצילומים המרכזי של העולם שמעבר לחומה. המערה של ג'ון וייגריט היא אתר בשם גריוטאג'ה (Grjoragja) שיש בו מעיין תרמלי חם. בניגוד למוצג בסדרה, בעולם האמיתי הרחצה אסורה.

מרוקו: מפרץ העבדים הידוע לשמצה (יונקאי ופנטוס) צולמו באתר מפורסם במרוקו, איית בן חדו, מבצר שהוא עיר שלמה עשויה מבוץ. העיר אסוואירה שעל חוף האוקיינוס האטלנטי של מרוקו מגלמת את אסטפור, עיר העבדים ומקום הכשרתם של "הבלתי טמאים".

עוד כתבות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

יבשת בחרדה: באירופה מקווים לצלוח את אירועי הקיץ ההמוניים ללא מתקפות טרור

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל