פייסבוק הסירה חשבונות איראניים מזויפים: "אנטי ישראליים"

פייסבוק ביצעה מבצע ניקוי בפלטפורמה נגד מאות חשבונות מזויפים מאיראן ורוסיה שלקחו חלק בקמפיינים שמטרתם לייצר פילוג במדינות שונות • על פי פייסבוק, היא הצליחה לזהות מספר רב יותר של עמודים ופרופילים מזויפים שמפיצים דיסאינפורמציה, ולקשר את הפעילות לתקשורת האיראנית הממשלתית

פייסבוק, טוויטר / רויטרס
פייסבוק, טוויטר / רויטרס

פייסבוק ביצעה מבצע ניקוי בפלטפורמה נגד מאות חשבונות מזויפים מאיראן ורוסיה שלקחו חלק בקמפיינים שמטרתם לייצר פילוג במדינות שונות, בדומה לקמפיין ההשפעה הרוסי על הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016.

לפי פייסבוק, 652 עמודים ופרופילים מזויפים איראניים שהוסרו פעלו במטרה זו בארה"ב, בריטניה ובמדינות במזרח התיכון ואמריקה הלטינית. פייסבוק למדה על רשת העמודים מחברת אבטחת הסייבר FireEye, ואמרה כי בזכותה הצליחה לזהות מספר רב יותר של עמודים ופרופילים מזויפים שמפיצים דיסאינפורמציה, ולקשר את הפעילות לתקשורת האיראנית הממשלתית. חוקרת בחברה אמרה כי העמודים ניסו לקדם אינטרסים איראניים כמו "נושאים אנטי ישראלים, פרו פלסטינים ואנטי סעודים".

לא ידוע כמה פרופילים רוסים הוסרו, ובניגוד לעבר, הפעם קמפיין ההשפעה הרוסי לא התמקד בארה"ב אלא בסוריה ואוקראינה. פייסבוק אמרה כי לא מצאה ראיות לכך ששני הקמפיינים קשורים זה לזה. מנכ"ל החברה מארק צוקרברג אמר לעיתונאים כי החקירה נמשכה מספר חודשים, ושיתף בדילמה עמה החברה מתמודדת במצבים כאלה - אם להסיר את הפרופילים המזויפים במהירות מהפלטפורמה, או להמשיך לחקור כדי להבין עד כמה העבודה של אותם שחקנים נרחבת.

צוקרברג הוסיף כי החברה שינתה גישה לגבי פעילות מזויפת בפלטפורמה, "מגישה ריאקטיבית לפרואקטיבית, מה שיהפוך את פייסבוק לבטוחה יותר עבור כולם", לדבריו. בחודש שעבר פייסבוק הודיעה על מחיקה של 32 עמודים, אך לא קשרה את הפעילות למדינה כלשהי. "אין לנו את כל כלי החקירה שיש לממשלות, ולכן לפעמים זה קשה לקשר מתקפה לקבוצות או מדינות ספיציפיות" הסביר צוקרברג.

גם טוויטר הודיעה כי השעתה 284 חשבונות ש"לקחו חלק במניפולציה מאורגנת" והוסיפה כי נראה שרבים מהם הגיעו מאיראן.