מתווכי הנדל"ן הבריטים מתחילים להיכחד

יותר מ-150 משרדי תיווך נכסים ב בריטניה פשטו רגל בשנה שעברה, ועד-7,000 משרדים מצויים בסכנת סגירה

שלטים של מתווכי נדל"ן זרוקים בערמה בבריטניה בשנת 2008 / צילום: רויטרס
שלטים של מתווכי נדל"ן זרוקים בערמה בבריטניה בשנת 2008 / צילום: רויטרס

יותר מ-150 משרדי תיווך נכסים בבריטניה פשטו רגל בשנה שעברה, ועד-7,000 משרדים מצויים בסכנת סגירה, זאת כתוצאה מהתחרות מול שוק האונליין, החולשה שבו נמצא כרגע שוק הנכסים והירידות בעמלות התיווך. 

סקר של חברת ראיית החשבון מור סטפנס מצא ש-153 משרדי תיווך נסגרו בשנה שהסתיימה במאי 2018. שנה לפני כן נסגרו 148 משרדי תיווך. הממצא המדאיג ביותר בסקר הוא שיותר מ-7,000 משרדי תיווך "מצויים כעת במצוקה כספית".

בסוף יוני צנחה מניית רשת משרדי התיווך הגדול בבריטניה, קאונטריווייד פרופרטיז (Countrywide properties), ב-25% אחרי שהיא פרסמה אזהרת רווח רביעית בשמונה חודשים, וביקשה מבעלי המניות עוד כספים להחזר חובות. קאונטריווייד פרופרטיז, שמאגדת את רשתות סוכנויות התיווך המפטונס, ברסטואו איבס, טיילורז ועוד, נפגעה מההאטה בשוק הדיור בלונדון ובדרום-מזרח אנגליה ומתחרות גוברת מצד פירמת מקוונות חדשות כמו פרפלבריקס (Purplebricks). 

סוכנויות נכסים שמתמקדות בשוק שנפגע מהברקזיט - פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי - היו מהנפגעות העיקריות. סוכנות Foxtons, למשל, דיווחה מוקדם יותר השנה על מפולת של 65% ברווחים. 

חברת רו"ח מור סטפנז מסרה שתוכנית הממשלה לאסור על גביית עמלות משוכרי נכסים עלולה לצמצם את שולי הרוח של כמה סוכנויות תיווך עוד יותר, מפני שהעמלות הללו תורמות כעת משמעותית לשורה התחתונה שלהן. האיסור ייכנס לתוקף ב-2019, וההערכה היא שמשרדי התיווך יתקשו לגלגל את העמלות שהם גבו מהדיירים על בעל הנכסים. 

גם תוספת מס הרכישה של 3% על ערך בתים להשכרה נכסים מניבים שהושקה באפריל 2016 פוגעת במשרדי התיווך, מאחר שכמה משקיעים גנזו את תוכניות קניית הדירות שלהם.