מאבק המסעדנים עולה מדרגה: מחייבים לקוחות ב"מס כחלון"

רשתות מזון מובילות החלו להכניס לחשבון שורת חיוב תחת הכותרת מס כחלון • המטרה: להעלות למודעות הציבורית את המצוקה ממנה הם סובלים בעקבות הקשחת הרגולציה בתחום

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

מאבק המסעדנים נגד תנאי הרגולציה בענף ההסעדה צובר תאוצה כשעוד ועוד רשתות גדולות ומוכרות מצטרפות אליו ברחבי הארץ, ביניהן רשתות כמו אגאדיר, לנדוור, ג'פניקה, BBB, מוזס, קבוצת R 2 M, הבנדקיט, מקסיקנה, ועסקי הסעדה נוספים.

בתחילת השבוע שעבר נפגשו ראשי המאבק עם שר האוצר משה כחלון, וזאת אחרי שחולקו לדברי המארגנים כ-3,000 פוסטרים שנתלו בבתי עסק שקוראים לעסקים נוספים להצטרף למאבק, ושולחים אליו אצבע מאשימה.

חיים כהן: "מישהו חושב שיש פה איזה פרה חולבת"

חשבון ממסעדה עם שורת חיוב על "מס כחלון"
 חשבון ממסעדה עם שורת חיוב על "מס כחלון"

בימים האחרונים הרשתות אף הוסיפו לחשבונית שהן מגישות ללקוחות בסוף הארוחה שורת חיוב נוספת תחת הכותרת "מס כחלון", וזאת במטרה להציף את הקשיים איתם מתמודדות המסעדות לתודעה הציבורית. שורת החיוב הזו מתומחרת בשני שקלים לכל חשבונית, אך החיוב ללקוח הוא אפס. "אנחנו לא מתכוונים שהאזרח ישלם את זה, זה אקט שמטרתו להעלות את המודעות לכך שהענף נמצא לקראת קריסה", אומר תומר מור, בעל מסעדה וממובילי המאבק "מסעדנים חזקים ביחד". 

"בשלוש השנים האחרונות חלה החמרה גדולה מאוד ברגולציה על מסעדות: חוק הפיקדון, היטל 20% על עובדים זרים, כמו גם הפסיקה בסוגיית הטיפים שתכנס לתוקף ב-1 בינואר 2019" מסביר מור, שמזהיר כי אם החוק ייצא לפועל, "לא יהיו נותני שירות ומלצרים בישראל. 

לדברי גורמים באוצר, המסעדנים מפנים את האצבע המאשימה לכתובת הלא נכונה, שכן הרשויות בסך הכל אוכפות את החוקים שנחקקו, שחלקם אפילו לא נחקקו בממשלה הנוכחית. לדברי אותם גורמים, יש מסעדות שהחליטו שלא לשלם את המס שהוטל עליהן, והסוגיה המשפטית הזו עלתה גם עד לבג"ץ שחייב אותן לשלם".

עוד הוסיף אותו הגורם כי "עושים עוול בזה שתוקפים את משרד האוצר. יש משרדים אחרים שיש להם השפעה על החוקים האלה והם הכתובת. אם הם היו עושים את זה לפני שנתיים, הם כבר היו נמצאים במקום אחר היום". בנוסף, מדגיש אותו הגורם כי נעשתה כברת דרך מאוד ארוכה לקראת העסקים הקטנים שהתקשו לעמוד בתשלומים. 

בתשובה לשאלה מדוע ראשי המאבק פונים ישירות לשר כחלון כשיש עוד גורמים רבים שאחראים לרגולציה בענף, משיבים המארגנים כי "כחלון הוא שר האוצר. כל ההיטלים והגזירות עוברים דרך משרד האוצר, והגבייה של המסים הללו מתבצעת דרך המשרד. עכשיו כשאנחנו עם הגב לקיר, אנחנו חייבים להילחם מלחמת חורמה. מדובר במקומות עבודה של עשרות אלפי עובדים, וסכנה לחדלות פירעון של אלפי עסקים בישראל".