מחיר למשתכן: הצלחה למכרזים בבאר יעקב, נהריה ומוצקין

מכרז באשקלון זכה לביקוש נמוך כאשר רק שני מגרשים מתוך 7 נרכשו על ידי קבלנים • סך כל הדירות המוזלות שיוכלו להיבנות במסגרת המכרזים עומד על 1,707 יחידות דיור לצד 498 יחידות דיור למכירה בשוק החופשי • המכרז בבאר יעקב מאפשר לראשונה גם בניית 31 דירות לטובת הדיור הציבורי • למדריך ומחשבון משכנתא

הצלחה לשלושה מכרזי מחיר למשתכן בבאר יעקב, נהריה וקריית מוצקין וביקוש דליל באשקלון. כך, עולה מתוצאות מכרזי מחיר למשתכן שנסגרו להגשת הצעות אתמול (ב'). על פי תוצאות המכרזים היקף הדירות המוזלות שייבנו בארבעת היישובים עומד על 1,707 יחידות דיור סך הכל לצד 498 דירות אותן הזוכים יוכלו לשווק ולמכור בשוק החופשי.

על פי מעקב "גלובס" אחר היקף יחידות הדיור בהן זכו קבלנים ויזמים במכרזים מאז יצאה לדרך תוכנית מחיר למשתכן החדשה מדובר נכון להיום בכ-56.9 אלף יחידות דיור מוזלות. נתון זה אינו כולל את תוספת השבס (הקלה בסמכות ועדה מקומית שיכולה להגדיל את מספר הדירות בפרויקט) בכל מכרז משום שאין כל וודאות שתוספת זו תתקבל מחד ומנגד חלק ניכר מהדירות הללו אינן דירות מוזלות.

נציין כי במסגרת המכרז בבאר יעקב נכללו בפעם הראשונה גם דירות שייבנו לטובת הדיור הציבורי - 31 במספר, והעובדה שהמכרז נסגר בהצלחה מהווה סימן חיובי שהשיטה עובדת. נזכיר כי הדירות הללו (לדיור הציבורי) ייבנו על ידי הזוכים במכרז אך יימסרו למדינה ללא תמורה, כלומר הזוכה נושא בעלות הבנייה וצריך לקחת את העלות הזו בחשבון בתחשיב הכולל. לפני שהמכרז נסגר עלו טענות כי שילוב דירות דיור ציבורי במכרזי מחיר למשתכן עשוי להכשיל את המכרזים אולם כעת נראה שזה לא המצב.

על פי תוצאות המכרז בבאר יעקב, מתוך 5 מגרשים שיצאו למכרז, ארבע נרכשו בהצלחה ואחר נותר 'על המדף' לאחר שהקבלן שהגיש הצעה לרכישתו זכה במגרש אחר באותו המכרז. החברות שזכו במכרז הן דור אל ש. הנדסה בניה והשקעות, אביסרור משה ובניו וחברת גיא ודורון לוי שזכתה בשני מגרשים. במגרשים בהם זכו החברה ניתן לבנות 976 דירות מוזלות לצד 252 דירות למכירה בשוק החופשי, וכאמור גם 31 דירות לטובת הדיור הציבורי. ההצעות הזוכות עמדו על בין כ-9,000 שקל למ"ר ועד כעשרת אלפים שקל למ"ר. המגרש שנותר ללא זכייה כלל 183 יחידות דיור מוזלות לצד 46 דירות למכירה בשוק החופשי וגם 9 דירות לטובת הדיור הציבורי. מגרש זה ככל הנראה יפורסם שוב בהמשך. עוד נציין כי מכרז זה כולל גם שטחי מסחר ותעסוקה והוא חלק מתב"ע שאושרה בותמ"ל (תמ"ל 1019). על פי אומדן המבוסס על ההצעות הזוכות, דירה מוזלת בת 94 מ"ר תימכר לזכאים בהחל מכ-994.6 אלף שקל, מחיר דירה בת 109 מ"ר בהחל מכ-1.15 מיליון שקל ודירת 129 מ"ר בהחל מכ-1.36 מיליון שקל. נזכיר כי מדובר באומדן שנעשה עוד טרם תכנון מפורט. עוד נציין כי מדובר במחיר הכולל מע"מ ואת חישוב שטחי המרפסת, החניה והמחסן.

על פי תוצאות המכרז בקריית מוצקין, בשכונת האומנים (כורדני), כל המגרשים נרכשו על ידי קבלנים ויזמים. מדובר בהיצע של 210 דירות מוזלות לצד 22 דירות למכירה בשוק החופשי. במכרז זכו החברות ספייס בנייה ויזמות, הפתרון א.ר. ניהול והשקעות (זכתה בשני מגרשים) וחברת סבנטל שזכתה בשלושה מגרשים שונים במכרז. מחיר המקסימום במכרז עמד על 8,800 שקל למ"ר וההצעות הזוכות נעו בין 6,291 שקל למ"ר ועד 7,255 שקל למ"ר. על פי אומדן המבוסס על ההצעות הזוכות, מחיר דירה מוזלת בת 94 מ"ר צפוי לעמוד על החל מכ-691.8 אלף שקל, דירה בת 109 מ"ר בהחל מכ-802 אלף שקל ודירה בת 129 מ"ר בהחל מכ-949.5 אלף שקל. נזכיר כי מדובר באומדן שנעשה עוד טרם תכנון מפורט. עוד נציין כי מדובר במחיר הכולל מע"מ ואת חישוב שטחי המרפסת, החניה והמחסן.

על פי תוצאות המכרז בנהריה, בשכונת שמעון פרס (האיצטדיון), כל המגרשים שיצאו במכרז נרכשו על ידי קבלנים ויזמים. מכרז זה מאפשר בניית 368 יחידות דיור מוזלות לזכאי מחיר למשתכן לצד 157 דירות לשיווק ומכירה בשוק החופשי. במכרז זה זכו החברות בובליל נכסים, הצעה משותפת של נעים מוסא, ג'וזיף נשאשיבי ואיליא נשאשיבי, חברת עמאד טאהא עבודות בניין ופיתוח (זכתה בשני מגרשים) וחברת גשם הירדן נהריה (זכתה בשני מגרשים). מחיר המקסימום במכרז עמד על 7,550 שקל למ"ר וההצעות הזוכות עמדו על בין 6,543 שקל למ"ר ועד 7,490 שקל למ"ר. על פי אומדן המבוסס על ההצעות הזוכות, דירה מוזלת בת 94 מ"ר צפויה להימכר לזכאים בעבור החל מכ-679.6 אלף שקל ומחיר דירה מוזלת בת 109 מ"ר בהחל מכ-794.4 אלף שקל. נזכיר כי מדובר באומדן שנעשה עוד טרם תכנון מפורט. עוד נציין כי מדובר במחיר הכולל מע"מ ואת חישוב שטחי המרפסת, החניה והמחסן, וגם מענק בגובה 40 אלף שקל.

כאמור, מכרז נוסף שנסגר אתמול הוא מכרז באשקלון בשכונת אגמים מזרח. מכרז זה זכה לביקוש נמוך כאשר רק שני מגרשים נרכשו על ידי קבלנים מתוך 7 שיצאו למכרז. על פי תוצאות המכרז הקבלנים שזכו הם פרץ בוני הנגב ואגם תבור יזמות ובניה. החברות יוכלו לבנות 153 דירות מוזלות לזכאי מחיר למשתכן לצד 67 דירות למכירה בשוק החופשי. נציין כי המגרשים שלא נרכשו כוללים היצע של 293 דירות מוזלות ועוד 126 דירות למכירה בשוק החופשי. מחיר המקסימום במכרז עמד על 7,200 שקל למ"ר וההצעות הזוכות נקבעו על 7,199 שקל למ"ר ו-7,197 שקל למ"ר. על פי אומדן המבוסס על ההצעות הזוכות, מחיר דירה מוזלת בת 93 מ"ר צפוי לעמוד על החל מכ-743 אלף שקל ומחיר דירה בת 108 מ"ר צפוי לעמוד על החל מכ-869.4 אלף שקל. נזכיר כי מדובר באומדן שנעשה עוד טרם תכנון מפורט. עוד נציין כי מדובר במחיר הכולל מע"מ ואת חישוב שטחי המרפסת, החניה והמחסן, וגם מענק בגובה 40 אלף שקל.

נציין כי עד כה רוב המכרזים באשקלון זכו לביקוש נרחב מצד הקבלנים והיזמים והמכרז הנוכחי בולט בכך שהביקוש נחלש. ייתכן ואחת הסיבות לכך היא העובדה שבעיר אשקלון שווקו בשנים האחרונות מכרזים רבים במסגרת מחיר למשתכן והיקף הדירות המוזלות שצפוי להיבנות בעיר עומד על קרוב ל-5,000.