טראמפ מתקרב להטלת מכס על כמעט ממחצית היבוא מסין

מחרתיים צפוי להיכנס לתוקף מכס נוסף בשיעור של 25% על יבוא מסין בהיקף 16 מיליארד דולר • במקביל, השבוע גם צפויות להתחדש השיחות בין סין לארה"ב במטרה להסדיר את סכסוך הסחר

נשיא  ארה"ב דונלד טראמפ עם נשיא סין שי ג'ינגפינג / צילום: רויטרס, Thomas Peter
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם נשיא סין שי ג'ינגפינג / צילום: רויטרס, Thomas Peter

ממשל טראמפ מתקרב השבוע להטלת מכס על כמעט ממחצית היבוא מסין. זאת למרות התנגדות רחבה של עסקים אמריקאים, והתחלת סבב חדש של שיחות בין שתי המדינות להסדרת סכסוך הסחר.

שתי היוזמות התאומות של הממשל - מכס על יבוא סיני בסך 200 מיליארד דולר והשקה מחדש של הדיונים על ביטול המכס - מדגימות את חילוקי הדעות בממשל. במשרד האוצר מציעים לסינים גזר, ואילו משרד הנציג לסחר חוץ מאיים על סין במקל, כאשר שתי היוזמות הן בברכת הנשיא טראמפ, לפי מקורות שבקיאים בדיונים הפנימיים.

"טראמפ הוא איש של עסקאות", אמר מקור שעוקב מקרוב אחר הדיונים. עד שהסינים יעלו הצעה קונקרטית, להערכתו, טראמפ ימשיך לעודד את שני משרדי הממשל להמשיך לנקוט את המיניות המפוצלת שלהם.

טראמפ הרפובליקני ממשיך לנקוט גישה ניצית וספקנית כלפי בייג'ין, לפי דוברים בממשל. באירוע התרמה ביום שישי בהמפטונס בלונג איילנד, ניו-יורק, הוא התמקד בסין. המסר שלו היה "כדאי להם לשים לב למה שקורה, מפני שאנחנו עוד לא גמרנו לטפל בהם", לפי אחד ממשתתפי האירוע הסגור.

אתמול (ב') היה היום ראשון מבין שישה ימים מלאים של שימוע פומבי בקונגרס על הסבב הבא של המכס, שבו צפויות כ-360 חברות ולשכות מסחר להעיד על השלכות המכס על התעשיות שלהם. כמו בשימועים קודמים, שנערכו בקונגרס בנושא חשד לגניבת קניין רוחני של חברות אמריקאיות על ידי הסינים או השגתו בכפייה, המשתתפים בשימוע ביקשו באופן כללי פטור ממכס בתחום שלהם, בטענה שהמכס האמריקאי יזיק לעסקיהם.

ארה"ב שוקלת הטלת מכסים של 10% או 25% על אלפי קטגוריות מוצרים, כולל מספר ניכר של מוצרי צריכה בפעם הראשונה - ביניהם ריהוט, חלקי מחשב ותיקים/מזוודות.

אם יוטל מכס על תיקים, כפי שמציע הממשל, "לא נגיע לרווחיות אלא בעוד שנים רבות. לא נוכל לשכור עוד עשרה עובדים שתכננו", אמרה מליסה מאש, מייסדת חברת שיווק תיקי יד מקוונת, Dagne Dover.

ג'ים דיי, סגן נשיא לשרשרת ספקים עולמית בחברת 47 Brand מברוקטון, מסצ'וסטס, שמייצרת כובעי בייסבול (מצחיה) וציוד ספורט נוסף, אמר שהחברה תצטרך כנראה לפטר עובדים אם מוצריה יהיו כפופים למכס.

העדים בשימוע אתמול הדגישו את הקושי באיתור ספקים מחוץ לסין למוצריהם. בכמה מקרים, נציגי תעשיות אמרו שהרכיבים או המוצרים זמינים רק בסין, או שהם הזהירו מפני הזמן והמשאבים שנחוצים להקת שרשרת ספקים במדינה אחרת, כולל בארה"ב.

"אין היום עסקים של ריפוד עור בארה"ב, כלום", אמר דייויד מתיסון, ממייסדי חברת Leather Miracles מהיקורי, צפון קרוליינה.

"מעבר למדינה אחרת, או ייצור בארה"ב, מחייבים זמן, כלכלת גודל והשקעת הון משמעותית", אמר בוב מרגביסיוס, סגן נשיא חברת "רכיבי אופניים מיוחדים" ממורגן היל, קליפורניה.

היו גם חברות שתמכו במכס. מייק ברנסון, סגן נשיא בחברת Rheem מאטלנטה, שמייצרת ציוד חימום, אוורור ומיזוג אוויר, אמר שהוא זקוק לעוד הגנה מהתחרות הסינית. "התוכניות הללו יעזרו לנו לבטל את ההתנהגות והמדיניות הלא הוגנות של סין, ולא יגרמו נזק לא מידתי לצרכן האמריקאי", הוא טען.

עד כה הממשל הטיל מכס של 25% על סחורות סיניות ב-34 מיליארד דולר שמיובאות לארה"ב בשנה - בעיקר מיכון ורכיבים אלקטרוניים. בייג'ין הגיבה על כך במכס בהיקף זה על יבוא מארה"ב. מחרתיים ייכנס לתוקף מכס של 25% על עוד יבוא מסין ב-16 מיליארד דולר, שבייג'ין הבטיחה להגיב לו במכס נגדי זהה.

לפני הטלת המכסים הללו, קיימה גם נציגות סחר החוץ בממשל שימועים, כפי שביקשה התעשייה בארה"ב. ג'וש קולמר, סגן שיא במועצה לטכנולוגיית מידע, איגוד של חברות היי טק שביקש את השימוע, אמר שהממשל העניק לחברות הללו "הזדמנות להסביר את המצב שלהן בפני הפקידים, אבל קשה לדעת איך זה השפיע על קבלת ההחלטות בממשל".

מועצת הכימיה האמריקאית, גוף דומה של תעשיית הכימיקלים, מסרה שאחרי השימוע הראשון על סכסוך הסחר עם סין, נציב הסחר הוציא כמעט את כל הכימיקלים מרשימת המכס, פרט לאחד. אבל אחר כך הממשל הוסיף עוד יותר כימיקלים לסבב השני של המכס שאמור להיכנס לתוקף מחרתיים (ה'), והסיר מהרשימה רק מעט כימיקלים בעקבות מחאות הענף הזה. "זה אומר שהם לא באמת מקשיבים לאנשים", אמר אדוארד בז'יטבה, מנהל האגף לסחר בינלאומי במועצת הכימיה.

עד כה, הממשל הודיע על כוונה להטיל מכסים כמה שבועות אחרי תום השימועים הפומביים. נציג הסחר יכול להחליט לחלק את המכסים למנות קטנות יותר, כפי שהוא עשה בסבב הראשון של הטלת המכסים על סין. זה יספק זמן לעוד תגובות מהציבור, ואולי גם לעוד דיונים עם בייג'ין.

מחר (ד') אמורים נציגי סין להתחיל בדיונים עם צוות אמריקאי בראשות תת שר האוצר דייויד מלפאס. המטרה היא למצוא דרך שבה שני הצדדים יוכלו להתייחס למחלוקת הסחר, והמפגש עשוי להוביל לעוד סבבים של שיחות. אם הכל יתנהל כשורה, שני הצדדים ימצאו דרך לסיים את סכסוך הסחר לפני המפגש המתוכנן בין טראמפ ועימתו הסיני שי ג'ינפינג בפסגת מנהיגי 20G בנובמבר, לפי מקורות משני הצדדים.

אבל בדרך נותרו עוד מכשולים רבים, בייחוד אם ארה"ב תטיל את המכסים שהיא מתכננת, וסין תגיב בהתאם, כפי שהיא איימה, עם מכסים על יבוא מארה"ב ב-60 מיליארד דולר. פירוש הדבר יהיה שיצוא אמריקאי בהיקף 110 מיליארד דולר בשנה לסין, 85% מהסך, יהיה כפוף למכס סיני. מצב כזה יגביר כנראה את הלחץ על טראמפ להטיל עוד ועוד מכסים.