תשובה עשוי למכור 60% מההחזקה ב-IDE לקרן פורטיסימו

קבוצת דלק חתמה על מזכר הבנות לא מחייב עם קרן הפרייבט אקוויטי למכירת מרבית החזקותיה בחברת ההתפלה לפי שווי של 412 מיליון דולר ל-IDE • העסקה תלויה בגיוס חוב בהיקף של 100-80 מיליון דולר

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום ארכיון: גיל יוחנן
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום ארכיון: גיל יוחנן

קבוצת דלק של יצחק תשובה חתמה על מזכר הבנות בלתי מחייב עם קרן פורטיסימו אותה מוביל יובל כהן, למכירת 60% מהחברה הבת דלק תשתיות, המחזיקה במחצית ממניות חברת הנדסת התפלה (IDE). זאת על בסיס שווי של 206 מיליון דולר לדלק תשתיות, המשקף ל-IDE שווי של 412 מיליון דולר. במקביל, יפעלו דלק תשתיות והצדדים למזכר ההבנות לגיוס חוב בשוק ההון או מבנקים בסכום של 80-100 מיליון דולר, סכום שיופחת משווי דלק תשתיות לצורך העסקה. 

נכון לשעת פרסום הידיעה מניית קבוצת דלק  עולה בכ-1% במסחר בתל-אביב. 

חברת IDE מתמחה בפיתוח, תכנון, ייצור ותפעול של מתקני התפלה ופתרונות מים מתקדמים. החברה הוקמה לפני יותר מ-50 שנה וביצעה יותר מ-400 פרויקטים בכ-40 מדינות, ובהן ישראל, הודו, סין, אוסטרליה ותאילנד, וכן מדינות באירופה, צפון אמריקה, אמריקה הלטינית והקריביים.

החברה מחזיקה, בין השאר, במחצית הבעלות על מתקן ההתפלה באשקלון (בעל יכולת התפלה של 120 מיליון מ"ק בשנה), מחצית ממתקן ההתפלה בחדרה (127 מיליון מ"ק בשנה), 51% ממתקן ההתפלה בשורק, וכן בבעלות מלאה על מתקן ההתפלה שהוקם ב-2015 בקרלסבד שבקליפורניה.

בשלהי 2017 השלימה חברת כיל, שהייתה שותפתה של קבוצת דלק, את מכירת חלקה (50%) ב-IDE תמורת כ-167 מיליון דולר. קבוצת הרוכשים של מניות כיל כללה את כלל ביטוח (המחזיקה כיום 20% ממניות IDE), קרן ההשתלמות של המורים והגננות (20%) ומנכ"ל IDE, אבשלום פלבר (10%).

אין זו העסקה הראשונה שנחתמת בין קבוצת דלק לקרן פורטיסימו. לפני מספר חודשים רכשה הקרן מידי דלק את חברת גדות ביוכימיה, שהסבה לה הפסדי עתק בשנים האחרונות תמורת כ-40 מיליון שקל.  גדות ביוכימיה עוסקת בשיווק ובייצור חומצת לימון ומלחי חומצת לימון המשמשים לתעשיות המזון, התרופות והדטרגנטים, וכן בשיווק ובמכירה של חומר הגלם פרוקטוזה, המשמש לתעשיית המזון כתחליף סוכר וכ"ממתיק פרימיום". 

בסך הכול, בשנים 2010-2015 השקיעה קבוצת דלק בגדות כ-136 מיליון דולר, במסגרת השתתפות בהנפקות שונות וכן באמצעות הלוואות שהומרו לשטרי הון. סכום הערבויות של דלק לגדות עמד בסוף 2017 על 32 מיליון שקל.

בשנים קודמות סבלה גדות מהשפעות שליליות בתחום פעילותה, מהשקעה גדולה מהצפוי בהקמת המפעל שלה וכן ממחיקת ערך בפעילות שניסתה לפתח בסין, שהסבו לה אז הפסדי ענק שהצטברו לכ-120 מיליון דולר תוך שנתיים (2010-2011).