המרוויחים הגדולים מעסקת סודהסטרים - וכמה יקבל המנכ"ל

לחברת סודהסטרים, שתירכש על ידי תאגיד המשקאות פפסיקו ב-3.2 מיליארד דולר, אין בעל שליטה, כך שגופים מארה"ב ומוסדיים בישראל שמחזיקים במניותיה - הם המרוויחים הגדולים • המנכ"ל דניאל בירנבאום מחזיק מניות בשווי של 19.8 מיליון דולר בעסקה

דניאל בירנבאום, מנכ"ל סודהסטרים / צילום: תמר מצפי
דניאל בירנבאום, מנכ"ל סודהסטרים / צילום: תמר מצפי

המרוויחים הגדולים ביותר מעסקת סודהסטרים   הם גופים מארה"ב, אף שהחברה נסחרת בשנתיים וחצי האחרונות גם בבורסה בתל אביב, כך שגם המוסדיים בישראל מחזיקים במניות החברה, לפחות בחלק היחסי של חלקה במדד המוביל ת"א-35 .

בסודהסטרים אין כיום בעל שליטה; בעבר שלטה בה קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו שבראשות יובל כהן, והובילה את החברה להנפקה בנאסד"ק בשנת 2010. לאורך השנים מכרה פורטיסימו ברווח גדול. ב-2007 הקרן השקיעה בחברה כשהייתה נתונה בקשיים, כ-10 מיליון דולר, והמימושים שלה הסתכמו בכ-200 מיליון דולר.

כיום, בעלת המניות הגדולה ביותר בחברה היא FMR, קרנות פידליטי, עם החזקה של 9.3% מהמניות נכון לתחילת מארס. FMR תקבל בעסקה סכום של 302 מיליון דולר במזומן. היא הפכה לבעלת עניין בסודהסטרים בשנה שעברה כשהמניה נעה ברמות מחירים של כ-50-55 דולר, כך שהיא רושמת רווח נאה ביותר על השקעתה בחברה הישראלית.

בעלת מניות בולטת נוספת היא Renaissance Technologies המחזיקה (נכון לחודש מארס) 5.4% ממניות החברה, כך שהיא תקבל במסגרת העסקה כ-175 מיליון דולר. רנסנס הפכה לבעלת עניין בסודהסטרים לקראת סוף 2017, כשהמניה נסחרה במחירים של כ-60-70 דולר.

לפי נתוני stocker.co.il העוקב אחר החזקות המוסדיים, החשיפה של המוסדיים מישראל לסודהסטרים בחיסכון ארוך הטווח, נכון לסוף הרבעון הראשון, היא בהיקף של כ-363 מיליון דולר. המחזיקה הגדולה ביותר לפי stocker היא מנורה, עם מניות בשווי כ-144 מיליון דולר, ואחריה עמיתים עם 50.5 מיליון דולר והפניקס עם 40 מיליון דולר. כלל, מגדל, וקרנות ההשתלמות לעובדי ההוראה, מחזיקים כל אחד במניות סודהסטרים בשווי מעל 20 מיליון דולר.

החשיפה של המוסדיים במסגרת קרנות הנאמנות, נכון לחודש מאי, עומדת על 105 מיליון דולר. פסגות מחזיקה מניות בשווי 26.6 מיליון דולר, אלטשולר שחם עם 15.5 מיליון דולר, ומור עם 13.9 מיליון דולר. מגדל, מיטב דש וילין לפידות מחזיקות כל אחת במניות בסך מעל 9 מיליון דולר. ויש גם מי שהימר נגד סודהסטרים: מתברר שאילים מחזיק בפוזיציית שורט על מניות החברה.

מרוויח נוסף מהעסקה הוא המנכ"ל, דניאל בירנבאום, שמחזיק בכ-0.6% ממניות סודהסטרים. שווי המניות שלו בעסקה הוא כ-19.8 מיליון דולר. בנוסף, בהתאם להסכם ההעסקה שלו, עם שינוי השליטה בחברה יבשיל כל התגמול ההוני בו הוא מחזיק. במקביל, בעלי המניות של החברה אישרו עוד בשנת 2015 שבמקרה של "השקעה אסטרטגית" בסודהסטרים - כלומר במקרה בו גוף שלישי ישקיע לפחות 25 מיליון דולר בחברה - בירנבאום יהיה זכאי לבונוס, בדמות 100 אלף אופציות.