אנלייק: 10 הפיצ'רים המרגיזים ביותר של אפליקציות פייסבוק

זה מתחיל בלייק הענק שתמיד נלחץ בטעות בחלון השיחה, ממשיך ב-Chat Heads המעצבנים של פייסבוק מסנג'ר, שצפים ומסתירים כל פעילות אחרת, ונגמר בטלפונים כל-כך חכמים, עד שהם מבצעים שיחות בעצמם משום שמשהו נלחץ בזמן שהם היו מונחים בכיס האחורי • מצעד הפיצ'רים הלקויים שצריך לתקן במהרה

10 הפיצ'רים המרגיזים של פייסבוק / איור: אייל אונגר
10 הפיצ'רים המרגיזים של פייסבוק / איור: אייל אונגר

הן חברות גדולות שהיו חכמות מספיק כדי לפתח מוצרים שיסחפו אחריהם מיליארדי משתמשים, הן נהנות מהכנסות של מיליארדי דולרים בכל שנה הודות למוצרים הללו, ובכל זאת - לפעמים נדמה שפייסבוק, ווטסאפ ואחרות לא באמת חשבו עד הסוף לפני שפיתחו ושחררו את הפיצ'רים שלהן. לפעמים נדמה שאילו הן רק היו שואלות אותנו, הגולשים שמשתמשים בפועל באפליקציות שלהן, היינו מצביעים מיד על בעיות גדולות שצריך לתקן בממשק.

תאמרו - 'אפשר להתאים כל אפליקציה באופן אישי ולשנות חלק מטעויות הממשק כדי לפתור בעיות נקודתיות', וזה נכון. אלא שהנקודה העקרונית היא שזה לא פוטר את החברות מליצור ממשקים נוחים ומסבירי פנים, שאינם דורשים מדריכים מיוחדים כדי לעקוף את הבעיות, ומשצצו תלונות - זה לא פוטר אותן מלתקן את הבעיות שהן גרמו מלכתחילה.

אז הנה, להלן מצעד עשרת הפיצ'רים המרגיזים והשגויים ביותר, שנבנו באופן חסר מחשבה, והופכים כל שימוש באפליקציה למתסכל. פייסבוק, באופן לא מפתיע, מככבת ברבים מהסעיפים.

1. פייסבוק: קבלו לייק ענק (לא)

בראייה לאחור, אין ספק ש"הלייק" הוא פיסה קטנה של גאונות: כפתור אחד קטן שהפך היום למאשרר התנהגות, אירוע אייקוני שכולם מזהים. בפייסבוק יודעים עד כמה ההמצאה הזו חשובה, וכל הזמן ממשיכים לפתח ולשכלל אותה, ואפילו תחזקו במשך כמה שנים דיון מפוברק לחלוטין סביב ה-dislike, כפתור ה"לא אהבתי", ועל ההשלכות החברתיות שעשויות להיות לו.

פייסבוק ודאי אוספים נתונים בנוגע לפופולריות של כל אות, אימוג'י או אייקון שלוחצים עליהם בפלטפורמה שלה, וסביר להניח שהלייק יהיה שם בראש הטבלה. מה שפייסבוק לעולם לא תדע, זה כמה פעמים הלייק הענק הזה נלחץ לא בכוונה: אתם יודעים למה אני מתכוונת - הלייק בשיחות המסנג'ר ממוקם בצורה נפשעת ליד כפתור השליחה. אם להוסיף חטא על פשע, הוא גדול יותר מהחיים עצמם, מה שהופך כל לחיצה עליו לעוד יותר מביכה.

2. בעיית ממשק כללית: שיחות מהכיס האחורי

אם יש משהו מביך יותר מאשר לייק ענק שנלחץ בטעות, הרי שהן לבטח שיחות מוזרות - יוצאות או נכנסות - ששומעים בהן רעשים או התנשפויות, או יותר גרוע: שיחות וידאו שכוללות תמונה של תקרה, או פרט חשוך אחר שלא ברור מהו. הניסיון של האפליקציות להקל על משתמשיהן ולהפוך את קיום השיחות למהיר יותר, הוביל לכך שטלפונים מוציאים שיחות בעצמם, רק משום שמשהו נלחץ בטעות בעודם תחובים בכיס האחורי, או כשהמכשיר נפל על פנינו בעודנו שוכבים במיטה. אפשר היה לפתור את זה בקלות, אבל זה לא קרה. בוז. 

3. פייסבוק: התראה לכל שטות

פעם המאזן היה ברור מאוד: אם שלחו לך הודעה ולא קראת אותה, היה לך סימון על הודעה אחת שלא נקראה. היום, כך נראה, מפתחי אפליקציות עושים כל שביכולתם כדי למצוא ולהמציא עוד ועוד דרכים, ושלל סיבות מגוונות כדי לשלוח לנו הודעות, התראות, נקודות אדומות ומילים מודגשות.

"היי, מעיין התחברה למסנג'ר", "היי, רוצה לשלוח הודעה? הנה, פייסבוק פתחה עבורך חלונית לשם כך", "שימי לב! מארק קיבל את הצעת החברות שלך", "פספסת שיחת טלפון", "שיחת הטלפון שלך לא נענתה". ואם השיחה כבר התקיימה והסתיימה, מיד קופצת הודעה: "The video chat has ended". נראה שמישהו שם חושב שאם לא נקבל את ההודעה הזו לא נצליח להתחבר וליצור קהילה.

4. ווטסאפ ווב: קוד ה-QR עדיין חי

היי וואטסאפ, זה ראוי להערכה שהצלחתם לפצח את הנוסחה ליצירת ממשק כל-כך נוח, עד שהוא זכה למעמד של כלי עבודה. ועוד יותר ראוי להערכה שידעתם למנף את הפופולריות הזו והשקתם את ווטאסאפ web בינואר 2015. אבל מאז עברו כמעט ארבע שנים, והגיע הזמן לתקן את טעויות הגרסה הצעירה: התחברות באמצעות קוד QR, והגבלת המחשבים שיכולים להתחבר לשירות.

היה רגע אחד שבו QR נראה היה כמו פתרון אלגנטי לשורת החיפוש, אבל היום אנחנו ב-2018, ה-QR קצת מת והכל נמצא על הענן. אז למה עדיין צריך לבצע את הפעולה הזו בכל פעם שרוצים להתחבר למחשב חדש? האם לא קיימת האפשרות להתחבר לשירות רק באמצעות שם משתמש וסיסמה? ובאותה הזדמנות, מה לגבי ממשק ווב מתקדם יותר, שיאפשר להתחבר לשירות ביותר ממחשב אחד בו זמנית? עולם חדש ונפלא שבו הוואטסאפ יכול לעבוד ללא הפרעה על המחשב הביתי ועל זה שבעבודה בלי להקפיץ שלל הודעות "את בטוחה שאת רוצה להחליף? את בטוחה שאת רוצה לעבוד מהבית? המתיני רגע בזמן שווטסאפ חושב על זה".

5. פייסבוק מסנג'ר: ראשים מדברים

ראוי לשאול: מה הקטע של Chat Heads בפייסבוק מסנג'ר? למה דווקא האפליקציה הזו חשה עצמה חשובה כל-כך, עד שהיא מציגה את הראשים של בני שיחנו בראש המסך, ואלה משתלטים, צצים מולנו וקופצים מעל כל אפליקצייה אחרת ברגע שאנו מקבלים הודעה חדשה? מה בעיצוב הנוכחי נתפס כה יעיל ואלגנטי? הרי הוא מכריח אותנו לתפוס את האווטאר העגול ולגרור אותו לאורך כל המסך עד לאיקס המיוחל ולסגירת התוכנה.

נכון, אפשר לבטל את החגיגה הזו ולהחזיר את המסנג'ר לצורתו השפויה והנוחה לתפעול, אבל בפייסבוק לא עושים שום מאמץ ליידע על האפשרויות האלו, ולכן הרבה מאוד גולשים מניחים שמדובר בגזירה משמיים. אתרים רבים עושים את מה שפייסבוק לא עושים, ומפרסמים מדריכים כיצד לבטל את הפונקציה הנוראית הזו. המדריכים טובים ושימושיים, אבל הם נוגדים את השיעור הבסיסי ביותר בעיצוב אפליקציה: בכל פעם שאתם מסבירים לצרכן איך להשתמש באפליקציה, מעצב  UI מאבד את הכנפיים.

6. פייסבוק: מחליטים במה נתעניין גם כשנמאס

בחודשים האחרונים פייסבוק הפכה להיות כר פורה של פוסטים משמימים. זאת אומרת, משמימים יותר מהרגיל. כי בפייסבוק החליטו לשנות משהו, ולחשוף אותנו לערמות של תכנים מקבוצות שלא קשורות אלינו, לא בחרנו לקחת בהן חלק ולא גילינו בהן עניין מעולם. מאחורי המהלך הזה עומדת חבורה חכמה מאוד של אנשים, שבנסותה להשאיר אותנו עוד כמה דקות ברשת החברתית, מחליטה עבורנו מהם הדברים שנמצא בהם עניין. הבעיה היא שיש גבול כמה שאפשר "להציע לנו פוסט", והגיע העת להפנים שהרשת הזו גדושה בתכנים שפיתחנו מיומנות ראויה למצוא אותם בעצמנו ולבנות פרופיל אישי מדויק למידותינו. אנחנו לא צריכים את ההצעות שלכם, תודה.

7. פייסבוק: אלגוריתם חדש ושינויים כפויים

מחקר חדש שהתפרסם החודש מצא שמותגים שונים העלו ברבעון השני בממוצע 8.1 מיליון פוסטים ביום, שזה 90,032 יותר פוסטים (ביום) לעומת הרבעון המקביל ב-2017. מעורבות המשתמשים, מאידך, התרסקה ב-50%. מה שהביא לגל האדישות הגבוה של המשתמשים היא ההחלטה של פייסבוק לשנות (שוב) את האלגוריתם שלהם, הפעם כך שיהיה מונחה "קשרים משמעותיים".

בפייסבוק מחליטים לאיזה תמהיל חברים, קבוצות ופרסומות לחשוף אותנו, בכל פעם כתוצאה מאירועים שונים שמדורגים על ידה בסדר חשיבות. אם זה צרכי המשתמשים אותם היא מגדירה עבורנו, פרסום או ניפוח שורת ההכנסות. הבעיה היא שפייסבוק עושה זאת בלי להסביר ולנמק, אלא פשוט כופה את השינויים. תארו לכם שעיתוני סוף השבוע יחליטו יום אחד לשים את התשחצים באמצע העיתון ואת ההורוסקופ בהתחלה, או שמהדורת החדשות המרכזית תתחיל עם התחזית. זה  משבש את ההתמצאות ועלול גם להבריח צופים ומשתמשים אדוקים. בפייסבוק לא מבינים ששינויים כאלו יוצרים יותר בהלה מאשר עוד משבר בסגנון קיימברידג' אנליטיקה.

8. פייסבוק: נו כבר, תתחברו בכוח לחברים

לגולש הממוצע בפייסבוק יש 338 חברים, אבל רק מעט מתוכם הם חברי אמת איתם הוא מתקשר על בסיס קבוע, ומעטים יותר הם בני שיחה בפלטפורמת המסרים שלה. אבל בפייסבוק לא נותנים לעצמם להתבלבל ממספרים: השאיפה העזה "לחבר בין אנשים" מביאה את הרשת החברתית לקבל החלטות פחות מוצלחות, אחת מהן היא החשיפה התמידית לחברים כל-כך רחוקים שלפעמים אנחנו לא זוכרים מאיפה הם מוכרים. זה יכול היה להיפתר אם הם היו פשוט מייצרים רשימה של חברים איתם אנחנו מדברים, במקום רשימה שרירותית כמו מי מחובר או אנשים ששמם מתחיל באות מסוימת.

9. בעיית ממשק כללית: מה עם בעלי אצבעות שמנות?

כל הכבוד ליצרניות הסמארטפונים שהצליחו להביא לעולם מכשירים עם מסכים עצומים: בהשוואה ל-2009, גודל המסכים כיום זינק ב-21% (שהם 2.5 ס"מ). לאנשים רבים מדובר בשיפור אמיתי בחוויית הצפייה בסרטים, סדרות, המשחקים שאנו משחקים או כתבות שאנו קוראים. אבל המגמה הזו לא השפיעה יותר מדי על שני דברים חשובים: על גודל כפות הידיים שלנו ועל גודל האפליקציות. עיצובן של האפליקציות יכול להשתנות, אבל גודל ידינו לא. וכך, התוצאה היא ידיים כאובות שעדיין לא הספיקו להתאים את עצמם להרגלי העבודה המודרנית, שהטלפון נופל ומתרסק מהן בעוד אנו מנסים ללהטט בין אפליקציות ויש לנו יותר שטח מסך לכסות.

היצרנים, לעומת זאת, מפתחים פתרונות זניחים שעוקפים את הבעיה מהכיוון הלא נכון: למשל, מפצלים את המסך. זאת, במקום שנוכל לנווט בתוך כל אפליקציה - מתפריט ועד כתיבת הודעה ושליחתה - רק באמצעות אצבע אחת.

10. ווטסאפ ופייסבוק מסנג'ר: שיחות קוליות במקביל

כידוע, פייסבוק רכשה את ווטסאפ כך שעתה שתי האפליקציות - ווטסאפ ופייסבוק מסנג'ר - שייכות לפייסבוק. את העוולה העסקית, החברתית והתרבותית הזו אישרו רגולטורים ברחבי העולם, תוך אמונה שלא תהיה בכך בעיה של הגבלים עסקיים. פייסבוק עצמה הבטיחה שהאחזקה הכפולה לא תפגע במשתמשים וכי אין לחברה את היכולת לייצר מערכת יחסים בין שתי אפליקציות המסרים, או להעביר ביניהן נתונים.

מילים לחוד ומעשים לחוד. היום אנחנו יודעים שפייסבוק שיקרה לאיחוד האירופי וכי מידע שנאסף באפליקציה אחת זלג לאחרת (ועל כך היא נקנסה לפני שנה ב-110 מיליון יורו), דבר שאיפשר לה לסנכרן את המידע בחשבונות המשתמשים באופן שייטיב עימה ועם מאגרי המידע שלה. אך מצד שני, היא לא טרחה עד היום לאפשר לשתי האפליקציות להתנהל באופן שלא ידרוס זו את זו. כך נוצר מצב שבאותו מכשיר ניתן לבצע שתי שיחות קוליות מקבילות באותו הזמן, לאותו משתמש, מה שלא קורה באפליקציות אחרות.