עוד מכה לארדואן: S&P ומוד'יס הורידו את הדירוג של טורקיה

בחברת הדירוג S&P מאמינים כי המיתון במדינה יעמיק ב-2019 וכי האינפלציה תזנק ל-22% בארבעת החודשים הקרובים • מוד'יס: "הסיכוי שהממשל הטורקי יצליח לארגן 'נחיתה קלה' מהמשבר הכלכלי יורד"

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

עוד מכה לארדואן: חברת הדירוג S&P, שכבר דירגה את אג"ח טורקיה כ"זבל", הורידה אתמול את הדירוג של המדינה אף נמוך יותר. דירוג החוב במטבע זר של טורקיה ירד בדרגה אחת ל-B פלוס ודירוג החוב במטבע מקומי ירד בדרגה אחת ל-BB מינוס. "במהלך השבועיים האחרונים, הציגה הלירה הטורקית אי-יציבות קיצונית", כתבה חברה הדירוג בהודעה. אג"ח זבל הן איגרות שקיבלו דירוג BB או דירוג נמוך יותר מהחברה, והן נחשבות להשקעה מסוכנת מאוד. 

בנוסף, חברת הדירוג מעריכה כי כלכלת טורקיה תתכווץ ב-2019 וציינה כי להיחלשות המטבע יש השפעות פיסקליות שלילות, בהן הגברת הלחץ על המגזר העסקי עמוס החובות והבנקים במדינה. "אנחנו צופים שהשינוי הכלכלי והפיננסי ישפיע על המצב הפיננסי של הציבור, יביא לעלייה ביחס חוב של הממשלה ויעלה את הסיכון להתחייבות מותנית במערכת הבנקאית. למרות התגברות הסיכונים הכלכליים, להערכתנו, התגובות של הרשויות המוניטריות בטורקיה היו מוגבלות". בנוסף, ציינה חברת הדירוג כי האינפלציה בטורקיה תזנק ל-22% בארבעת החודשים הקרובים, לפני שתתייצב מתחת ל-20% באמצע 2019. 

גם בחברת הדירוג מודי'ס מודאגים מהמצב הכלכלי בטורקיה. החברה הורידה את הדירוג ל-Ba3 מ-Ba2 - שלוש דרגות מתחת לדירוג השקעה. במוד'יס, שמודאגים מהפגיעה בעצמאות הבנק המרכזי, ציינו כי הסיכוי לשינוי חיובי למשבר בטורקיה הופך לפחות אפשרי בשל "המשך ההיחלשות של המוסדות הציבוריים במדינה והירידה ביכולת החיזוי של החלטות הממשל הטורקי. הסיכוי שהממשל הטורקי יצליח לארגן 'נחיתה קלה' מהמשבר הכלכלי יורד בשל היחלשות המוסדות והגדלת המתח עם ארה"ב. לכן, הסיכון שהמשבר הכלכלי יימשך הוא משמעותי, ויש אפשרות להשפעות שלילות נוספות על הבנקים במדינה ועל התאגידים, שזקוקים להשקעות רבות". 

הלירה הטורקית איבדה מעל ל-40% מערכה מול הדולר השנה. אתמול, הלירה נפלה ב-3.4% נוספים מול הדולר, לאחר אזהרת ארה"ב שאנקרה צריכה לצפות לסנקציות נוספות אם לא תשחרר את הכומר האמריקאי העצור אנדרו ברונסון. אתמול דחה בית המשפט באיזמיר את ערעורו של הכומר.