החזון של מנכ"ל אובר מתממש, אבל המשקיעים מודאגים

ההכנסות של אובר ממשיכות לעלות מרבעון לרבעון והפסדים מצטמצמים, אך הפסדים כבדים בחטיבת המכוניות האוטונומיות לצד צרות רגולטוריות בניו-יורק ובלונדון מעכירים את התמונה

מנכ"ל אובר דארה קוסרשאהי / צילום: רויטרסס
מנכ"ל אובר דארה קוסרשאהי / צילום: רויטרסס

אובר פרסמה אמש (ד') את תוצאותיה לרבעון השני של 2018 והראתה צמצום של הפסדיה. החברה הפסידה 891 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 1.1 מיליארד דולר ברבעון המקביל של שנה שעברה. גם הכנסות החברה הראו עלייה של 51% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, ושל 8% לעומת הרבעון הראשון, ועומדות כעת על 2.7 מיליארד דולר. ההוצאות התפעוליות של אובר עלו ועמדו על 2.2 מיליארד דולר, בהשוואה ל-1.8 מיליארד דולר ברבעון הראשון.

מנכ"ל אובר דארה קוסרשאהי הצהיר כי "היה לנו רבעון נהדר נוסף, ואנחנו ממשיכים לצמוח בקצב מרשים עבור עסק בקנה המידה שלנו".

אובר היא חברה פרטית ולכן לא מחויבת לפרסם נתונים פיננסיים, אך היא החלה בפרסום נתונים חלקיים לאחרונה לקראת ההנפקה שברצונה לבצע ב-2019. קוסרשאהי, שסוגר בימים אלה את שנתו הראשונה בתפקיד, לאחר שקודמו טראוויס קלניק אולץ להתפטר בעקבות שורת שערוריות, הצהיר בעבר על מטרתו להוביל את אובר לעבר רווחיות בטווח הארוך. במקביל, הוא מחזיק בגישה לפיה יש להשקיע בצמיחה של החברה, ואובר אכן משקיעה בצמיחה בתחומים כמו אופניים וקורקינטים שיתופיים, ואף רכשה לאחרונה את הסטארט-אפ JUMP להפעלת אופניים שיתופיים, במשלוחי מזון ובהתרחבות הבינלאומית שלה לשווקים כמו הודו, בהם קוסרשאהי מאמין שאובר יכולה להפוך לשחקנית מובילה.

עד כה, התוצאות הפיננסיות של אובר משקפות את המטרות הדואליות של קוסרשאהי. מצד אחד, הנתונים האחרונים שמראים הפסדים שהולכים ומצטמצמים והכנסות שעולות הן חלק ממגמה שנמשכת מאז שנכנס לתפקיד המנכ"ל. ברבעון הרביעי של 2017, הראשון בהובלתו של קוסרשאהי, הכנסות החברה עלו ב-61% לעומת התקופה המקבילה ב-2016, ל-2.22 מיליארד דולר. ברבעון הראשון של השנה ההכנסות כבר עמדו על 2.6 מיליארד דולר, ואפילו ההפסד הנקי הצטמצם: 480 מיליון דולר (אם לא לוקחים בחשבון רווח חד-פעמי שרשמה בעקבות עסקאות מיזוג ומכירת חטיבות בינלאומיות), לעומת 800 מיליון ברבעון הראשון של 2017.

מצד שני, החברה ממשיכה להיות הפסדית בשל השקעותיה הכבדות בצמיחה בתחומים מגוונים. אפילו הרווח החד-פעמי של 2.5 מיליארד דולר שרשמה ברבעון הקודם בעקבות המיזוג עם המתחרה מרוסיה ומכירת עסקיה למתחרה מדרום מזרח אסיה, גראב, הושקע מיד בצמיחה.

אלא שבעוד שאמנם נראה כי החזון של קוסרשאהי מתממש לפי התכנית, לא בטוח שהגישה שלו עדיין מספקת את המשקיעים. לפי דיווחים מהיממה האחרונה, משקיעים באובר סבורים כי עליה למכור את חטיבת המכוניות האוטונומיות שלה בעקבות הפסדים של 200-125 מיליון דולר בכל רבעון ב-18 החודשים האחרונים, לפי הפרסומים.

בנוסף, אובר נמצאת גם בצרות רגולטוריות. בניו-יורק, אחד השווקים המרכזיים של החברה, הודיעו בשבוע שעבר כי במשך שנה לא יוצאו רישיונות חדשים לרכבי אובר, שיפעלו בעיר. אובר כבר התריעה כי המגבלה עלולה להביא לעלייה במחירי הנסיעות, ולזמינות מוגבלת של רכבים עבור המשתמשים. אתמול גם ראש עיריית לונדון, סאדיק קאן, הודיע כי ברצונו להטיל מגבלה דומה בעיר. ניתן להניח כי לצעדים תהיה השפעה ישירה על התוצאות הכספיות של החברה.