לראשונה: ארה"ב וישראל יפתחו במשותף אמצעים נגד רחפנים

במסגרת שיתוף-הפעולה הביטחוני ביניהן, יזהו שתי המדינות "פערי יכולות" לסיכול התקפות של כטב"מים • היוזמה – במתכונת שיתוף-הפעולה לסיכול התקפות ממנהרות ולפיתוח טילים ליירוט טילים

רחפנים / צילום: שאטרסטוק
רחפנים / צילום: שאטרסטוק

בפעם הראשונה, תקציב משרד ההגנה האמריקאי לשנת הכספים 2019 כולל מימון למיזם משותף של ארה"ב וישראל לפיתוח אמצעים לסיכול התקפות של רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) אחרים.

המיזם המשותף יזהה "פערי יכולות" של שתי המדינות להתמודד עם מל"טים ורחפנים ויגבש פרויקטים לסתימת פערים אלה במאמץ לחזק את ביטחונן. במסגרת שיתוף-הפעולה המתוכנן, יוקצב מימון למחקר ומימון של הפרויקטים ולזיהוי עלויות של תוכניות שונות במתכונת שיתופי-הפעולה לסיכול התקפות ממנהרות ולפיתוח טילים ליירוט טילים. ידיעה על כך פורסמה בראשונה ב"דיפנס ניוז".

הכללת המיזם נגד רחפנים בתקציב משרד ההגנה ל-2019 נובעת מהצעת חוק שהניחו הצירים צ'רלי כריסט ומייק ג'ונסון על שולחן בית-הנבחרים בפברואר. חלקים מהצעת החוק נכללו בחוק תקציב משרד ההגנה.

"זה צעד חשוב לא רק לבעלת הברית החזקה ביותר שלנו במזה"ת", אמר ג'ונסון. הנשיא חתם על חוק התקציב ב-13 באוגוסט. דו"חות על התקדמות הפרויקטים יוגשו לוועדות ההגנה והחוץ של שני בתי הקונגרס.

איום רחפנים וכטב"מים אחרים גבר בשנים האחרונות. ב-10 בפברואר חדר רחפן איראני למרחב האווירי של ישראל ליד בית-שאן. הרחפן, ששוגר מהבסיס הסורי 4T והיה חמוש בחומרי נפץ, הופל ע"י מסוק אפאצ'י של חיל האוויר.

ראש המוסד לשעבר, דני יתום, אמר ל"ג'רוזלם פוסט" באפריל, כי מדובר במל"ט מתוחכם, "העתק מדויק של מל"ט אמריקאי שהופל בשטחה של סוריה". הכוונה היא לסנטינל 170RQ מתוצרת ארה"ב. איראן פיתחה שני מל"טים מבוססי סנטינל - שאהד 171 וגרסה חמושה, סעאקה. ב-2012, השתמש חיזבאללה במל"ט למשימה מודיעינית מעל הכור הגרעיני בדימונה. "זו לא הפעם הראשונה ולא הפעם האחרונה", הזהיר אז מנהיג חיזבאללה, חסן נאסראללה.

במארס 2017 דיווח אתר שמתמחה בנושאי חימוש, כי המורדים החותיים בתימן, שנהנים מתמיכת איראן, השתמשו ב"מל"טים מתאבדים", שמבוססים על טכנולוגיה איראנית, נגד סעודיה והאמירויות הערביות המאוחדות. אפגניסטאן דיווחה שמל"ט איראני חדר לתחומה באוגוסט 2017. במלחמה בסוריה, השתמשו כוחות איסלמיים במל"טים נגד כוחות של ארה"ב ובעלות בריתה.

ב-2017, השתמשה ישראל בטיל פטריוט כדי להשמיד מל"ט של חיזבאללה. ביולי השנה הפילה ישראל שני מל"טים מעל רמת הגולן באמצעות טילי פטריוט.

משרד ההגנה האמריקאי עורך עתה בחינה שיטתית של סכנת המל"טים, מדווח "דיפנס ניוז". פיקוד גזרת המרכז של צבא ארה"ב ביקש תקציב בסך 332 מיליון דולר לחמש השנים הבאות למציאת פתרונות לבעיה.