הזדמנות להחזיר את אמון בבורסה

הבורסה יכולה לשמש גם ככלי לחלוקת העושר ולהגדלת הצמיחה. רק תנו לה סיכוי - הנפקה למשל

בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

אתמול בבוקר פתח שר האוצר משה כחלון את המסחר בבורסה. זו הפעם הראשונה ש"שר האוצר החברתי" של ישראל הגיע לבורסה.

כחלון נאלץ לעסוק בבורסה לא מעט במהלך כהונתו עד כה. הצעדים החשובים ביותר שבהם הוא היה מעורב בהקשר זה היו הפיכתה לחברה עסקית, מינוי יו"ר לרשות לני"ע, אישור הנפקתה לציבור ואולי נכון לצרף לרשימה גם את הגיוס שעשתה לפני כמה חודשים חברת עמידר.

הבורסה היא אחד הכלים החשובים ביותר שיש לשר האוצר כדי לדאוג לעתיד של כולנו, כדי להגדיל את ההשקעות במשק וכדי לוודא שתהיה לנו פנסיה ולהקטין את הפערים הכלכליים. אנחנו רגילות לחשוב שהבורסה היא היכל הקפיטליזם, שמעשירה את בעלי ההון ועושקת את הציבור. אבל האמת היא הפוכה. היא אכן היכל ההון, אבל היא גם הכלי החשוב ביותר שיש למשק לצמצום הפערים הכלכליים.

הנה דוגמה שבאמצעותה נמחיש את הדבר - השוואת ישקר לטבע. שתי חברות מובילות בתחומן בארץ ובעולם, שתרומתן למשק ולכלכלה הישראלית רבה. ישקר, על-פי העיתונים, הכניסה לבעלי המניות, בעיקר למשפחת ורטהיימר, כ-6 מיליארד דולר ברוטו, בשתי פעימות, עם מכירת מניותיהם לוורן באפט (שאגב, גם מגלה עניין במניות טבע לאחרונה). הציבור נהנה בעקיפין מהמכירה בזכות מס של כמיליארד וחצי שקל שהוזרם לקופת המדינה.

לעומות זאת, אם השקעתן בטבע, כפי שעשה רוב הציבור הישראל, אזי על-פי אתר Yahoo, שקל שהושקע ב-1990 הפך לכ-100 שקל עד 2015. אם התבלבלתן והמשכתן להחזיק את המניה עד היום כל שקל נתן תשואה של כ-3,000% והפך לכ- 30 שקל בלבד.

הרבה אנשים נהיו עשירים בזכות טבע והרבה אנשים סתם שיפרו את מצב חסכונותיהם. וכן, היו גם תקופות שאנשים הפסידו כסף בהשקעה הזו - כמו גם באחרות. כפי שהציבור יודע היטב, יש סיכון בבורסה. אבל, לצדו גם קיים הסיכוי, שאיננו מבוטל. וככל שהמשק והכלכלה ממשיכים לצמוח - כך גם צד הסיכוי מתחזק.

השאלה העיקרית היא מי נהנה מהפעילות. האם עדיף לנו שמשפחה אחת תיקח את הסיכון ותיהנה מהסיכוי או שעדיף לחזק את הבורסה ולוודא שלכולנו תהיה הסתברות שווה?

מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, דיבר במסגרת האירוע עם כחלון על כך שהמהלך הבא של הבורסה, בעוד מספר חודשים, יהיה הנפקת מניותיה לציבור. כך פעלו לא מעט בורסות אחרות ברחבי העולם. כרוח התקופה ההנפקה תהיה בדרך גיוס המונים. קרי, לא פנייה למוסדיים שיקנו את מרבית המניות עבורנו - אלא פניה לכולנו שנהיה שותפים ישירים, ולא עקיפים, בפעילות.

הנפקה לציבור זו הזדמנות מצוינת לגרום לציבור להבין איך הבורסה פועלת ולמה היא חשובה. זו הזדמנות מצוינת לגרום לציבור, שעבור רובו הבורסה היא "למביני עניין בלבד", להפנים שלהבין את העניין שווה את ההשקעה. יש להגיד בהזדמנות זו שהבורסה פועלת מזה זמן לבנות הן את התשתית הטכנולוגית והן את תשתית הידע ויחסי הציבור שיאפשרו את המהלך.

יש לא מעט דברים שהיה רצוי ששר האוצר יטפל בהם - מיסוי אישי שישווה את כדאיות ההשקעה בנדל"ן להשקעה בבורסה, אישור למסחר בכל דבר, הסרת חסמים בפני סוחרים עצמאיים, מסחר משני במניות ואג"חים של חברות הזנק, לטפל בהגדרת הכשירות ולהחזיר את הכבוד האבוד לייעוץ השקעות, לפתח תחרות אמתית כזו שאינה סובבת רק סביב מחיר.

יש רשימה ארוכה של נושאים שעולים ויורדים מסדר היום הפוליטי, אבל העובדה שיש עדיין איך לשפר ולאן לצמוח אולי רק תתרום לצפיות הצמיחה ולפוטנציאל שגלום בהנפקה.

■ הכותבת היא סמנכ"ל פיתוח עסקי ב-IBI בית השקעות.