ארגוני מעונות היום מאיימים בשביתה: "הענף נמצא בקריסה"

הארגונים, ובהם נעמת ו-ויצו, טוענים כי שכר המטפלות נמוך ומוביל לתחלופה גבוהה - דבר שפוגע בפעוטות • לפי הארגונים, השר כץ הודיע להם כי לא הצליח לפתור את הבעיה

גן ילדים / צילום: שאטרסטוק
גן ילדים / צילום: שאטרסטוק

עשרות ארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים מאיימים בשביתה בפתיחת שנת הלימודים בניסיון לשפר את התנאים במעונות, ובהם הגדלת השכר של המטפלות. לפי הארגונים, השכר הנמוך מוביל למצוקת כוח אדם ותחלופה גבוהה, שפוגעת בילדים.

הארגונים, בהם נעמת, ויצו, אמונה, נאות מרגלית, נשי חירות, בית יעקב ועוד, התכנסו לדיון חירום והחליטו לפני זמן קצר על המהלך. הארגונים ניסו למצוא פיתרון ואף נפגשו עם שר העבודה והרווחה, חיים כץ, אך לדבריהם הוא הודיע להם כי לא הצליח לפתור את המשבר.

בישראל יש כ-500 אלף תינוקות בגילאי 0-3 (לא כולל גיל 3) ומתוכם רק כרבע מהילדים נמצאים במסגרות מסובסדות. המעונות נמצאים תחת משרד העבודה בגלל תפישה לפיה הם נועדו לעודד תעסוקת נשים. עלות המעונות מסובסדת ב-50% והיקף הסבסוד מגיע לכ-1 מיליארד שקל בשנה.

ההוצאה הציבורית בישראל על חינוך לגיל הרך היא מהנמוכות במדינות ה-OECD. כך, במונחים אבסולטיים ההוצאה בישראל נמוכה במיוחד ועומדת על כ-4,200 דולר, לעומת פי שלושה בממוצע ב-OECD.

יו"ר נעמת גליה וולוך, מסרה כי "מדובר בענף שנמצא בקריסה מוחלטת. אנו דורשות תוספת תקינה לאלתר והצלת המעונות. ניסינו להימנע מהשבתה משך זמן ארוך מתוך רצון כנה שלא לשבש את חיי ההורים - הגענו לסיטואציה בה אין לנו ברירה. אנו במצב של מצוקת כוח אדם חמורה עקב השכר הנמוך, העבודה הקשה מאד והאחריות הרבה.

"התקינה בישראל היא של מטפלת אחת על 6 תינוקות, בניגוד לממוצע במדינות ה-OECD של מטפלת לכל 4 תינוקות. המציאות הזו מובילה לתחלופה גדולה ועזיבה של מטפלות. במקביל, מטפלות חדשות לא שורדות יותר מכמה חודשים בתפקיד. הגיע הזמן שמדינת ישראל תשים את החינוך במרכז- ומגיל 0. המצב הנוכחי פוגע בדבר הכי חשוב לכולנו - הפעוטות".

שר העבודה והרווחה חיים כץ בתגובה למשבר מעונות היום: "המאבק של הארגונים צודק, יש להגדיל את התקינה וכן את משכורות המטפלות. לצערי, לא הצלחתי לשכנע את האוצר בנחיצות תוספת תקציבית. מקווה כי מחאת הארגונים תניב פרי לטובת טיפול טוב יותר בפעוטות".