הסתיימה השביתה בקמהדע – הצדדים יחתמו על הסכם קיבוצי

בעקבות סיום השביתה, שנמשכה חודש, צפויה קמהדע לאשרר את תחזית ההכנסות שלה ל-2018

הפגנת עובדי קמהדע בצומת קמה / צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות
הפגנת עובדי קמהדע בצומת קמה / צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות

השביתה שנמשכה כמעט חודש במפעל התרופות של חברת קמהדע בקיבוץ בית קמה, הגיעה היום לסיומה. הצדדים הגיעו להבנות לחידוש ההסכם הקיבוצי. מניית קמהדע  עולה כעת ב-2.8% והחברה נסחרת לפי שווי של 839 מיליון שקל, קרוב לשווייה לפני שהחלה השביתה.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "הצדדים הגיעו להבנות המביאות לידי ביטוי את חשיבות טיפוח ההון האנושי במפעל קמהדע ודאגה לביטחונם התעסוקתי של העובדים תוך צמצום הפערים ביניהם".

ההסכם בקמהדע יחול על כ-240 עובדי המפעל בבית קמה (מתוך כ-350 עובדי קמהדע) ויהיה תקף למשך ארבע שנים. ההסכם כולל שיפור משמעותי בשכר העובדים ובין היתר: עובדי הניקיון והאריזה במפעל יזכו למדרג שכר חדש שיתחיל ב-5,300 שקל ויגיע עד ל-6,150 שקל, בהתאם לוותק. בנוסף, בכל אחת מארבע שנות ההסכם יחולק לעובדים הלא-מדורגים תקציב תוספות שכר בשיעור ממוצע של 2.7%-3%. התוספת המינימלית למרבית העובדים תעמוד על 2% בשנה. כל עובדי מפעל קמהדע בוותק של ארבע שנים ומעלה יקבלו תוספת שכר במועד חתימת ההסכם שתנוע בין 4.5% לבעלי השכר הנמוך ו-1.5% לבעלי השכר הגבוה. עובדים בעלי ותק של שנה ועד ארבע שנים יקבלו תוספת שכר בגובה 2.5%.

עובדים אשר עד כה לא היו זכאים למענקי התמדה יקבלו החל מ-2019 מענקים אלו בשווי של 250 שקל לכל שנת ותק. עובדים שהיו זכאים למענק התמדה בשווי של 250 שקל, יקבלו מעתה 500 שקל על כל שנת ותק.

ההסכם בין הצדדים יכלול גם סעיפים להגדלת ימי החופשה השנתית, שי לחג, תקציב נופש, הרחבת הזכאות למשרת אם, הגדלת התשלום בגין עבודה במוצ"ש ותוספת של ארבעה ימי מחלה בתשלום מלא בגין מחלת ילד. תקופת הניסיון לעובדים קיימים תקוצר משלוש שנים וחצי לשנתיים וחצי ולעובדים עתידיים היא תעמוד על שלוש שנים וחצי.

יו"ר ועד עובדי קמהדע, משה הרוש, מסר: "בשמחה רבה הגענו להבנות לחתימה על מסמך שממצה את מרבית דרישותינו. אנו מאחלים הצלחה בהמשך הדרך המשותפת שלנו עם ההנהלה. יחד נמשיך להצעיד את קמהדע קדימה".

הסלמה בעקבות המכתב המזויף

עובדי מפעל קמהדע בקיבוץ בית קמה יצאו לשביתה על רקע פיצוץ בדיון על ההסכם הקיבוצי של עובדי המפעל. המו"מ נערך מינואר. עובדי החברה טוענים כי בעקבות צמיחתה של החברה והעלייה בדרישה למוצריה, עלה עומס העבודה אך הם לא תוגמלו בהתאם. כיוון שאין זה ריאלי כרגע להכשיר במהירות עובדים נוספים (שכן העבודה במפעל דורשת הכשרה ארוכה), הדיון בפועל הוא בעיקר על שכר ותנאים נלווים.

המפעל מעסיק כ-320 עובדים מהם כ-250 השתתפו בשביתה. שביתה זו הייתה אחת הארוכות שנראו בשנים האחרונות בחברות בתחום התרופות. מקורבים לחברה מסרו ל"גלובס" בשבוע שעבר, כי המו"מ כבר התקדם לקראת פתרון המשבר בימיה הראשונים של השביתה, אולם אז החלו העובדים להפיץ ביניהם מכתב שלכאורה הודלף מן ההנהלה. במכתב פורטו "תוכניות לניהול השביתה" לכאורה, אשר נקטו בשפה לא נעימה כלפי העובדים (אמירות כמו "הפחד שלהם עובד לטובתנו", ותיאור ההטבות שהם מבקשים כ"גרושים שילכו למסטיקים וסיגריות").

קמהדע טענה מייד כי המכתב הוא מזויף, ומיהרה להגיש תלונה למשטרה. מקורבים לחברה מסרו כי בעקבות "דליפת" המכתב, העלה הועד את דרישותיו במו"מ, תוך איום כי אם לא תיעתר החברה לדרישות, המכתב יופץ לעובדים. ההנהלה לא נעתרה, והמכתב אכן הגיע לעובדים. למרות הצהרת קמהדע כי המכתב הוא מזויף והפעולה המיידית שננקטה, נראה כי לפחות חלק מהעובדים לא השתכנעו (כך על פי השלטים שנשאו בהפגנות והכילו מידע מן המכתב), ואילו הנהלת החברה איבדה בעקבות המכתב אמון בוועד. זו אחת הסיבות להתארכות השביתה עד כה.

ביום ראשון הפגינו העובדים במטה החברה ברחובות וביום שני הפגינו בצומת בית קמה. ההנהלה גייסה למו"מ דרגים בכירים בהסתדרות והן את יובל רכלבסקי, לשעבר הממונה על השכר באוצר, ששימש כמגשר בין הצצדדים. בסופו של דבר הושגו ההבנות היור

לצד ניסנקורן המו"מ לווה גם על ידי מנכ"ל אגף הכלכלה בהסתדרות שי בירן, מ"מ יו"ר איגוד עובדי המזון והפרמצבטיקה אליעזר בלו ומזכיר האיגוד המקצועי ממרחב הנגב עוזי שדה. המו"מ לווה בימים האחרונים אף על ידי יובל רכלבסקי ששימש מגשר בין הצדדים.

זו אינה השביתה הראשונה במפעל קמהדע שהוקם לפני כ-30 שנה, אולם היא הארוכה ביותר. גם תחת המנכ"ל הקודם, דוד צור, ששימש בתפקיד מאז שנוסדה החברה ובמשך 25 שנה ונחשב למנכ"ל קשוח, חלה שביתה שכללה עימות בין העובדים להנהלה.

קמהדע עשויה לאשרר תחזיות

כעת תוכל קמהדע ככל הנראה לאשרר את התחזיות שלה לשנת 2018, להכנסות של 116-120 מיליון דולר, אותן העדיפה לא לאשרר עם פרסום הדו,ח הרבעוני האחרון, על רקע אי הוודאות שנבעה מן השביתה. קמהדע ציינה אז כי צברה מלאים וכי אספקת מוצריה לא נפגעה, אולם אינה יודעת להעריך מה יקרה הלאה.

ההסכם הקיבוצי ועליית שכר העובדים, עלולים לפגוע מעט בשורה התחתונה של קמהדע, החל מהרבעון הרביעי של 2018. קמהדע רשמה ברבעון השני רווח נקי של 5.7 מיליון דולר ברבעון, גידול של 16% ברווח לעומת הרבעון המקביל. חלק מן הגידול ברווח נובע מכך שהחברה נמצאת בתקופה של הפוגה מעריכת ניסויים קליניים רחבי היקף, אשר עלותם גבוהה. ניסויים אלה יכולים להשפיע על הרווחיות יותר מאשר המשכורות.

גם לאחר החתימה על ההסכם עם העובדים, המפעל של קמהדע נמצא במצב מעניין, שכן לחברת שייר הבינלאומית, השותפה לשיווק המוצר המוביל של קמהדע, גלסיה, ישנה זכות בחוזה בין הצדדים להעביר את הייצור אליה. לא בטוח שהיא תעשה זאת - היא בחרה לוותר על האופציה הזו כמה פעמים בעבר. אולם, באופן רשמי היא אמורה להעביר את ייצור הגלסיה אליה החל מתחילת 2021, ולשלם לקמהדע תמלוגים עבור הידע.

במקרה כזה, קמהדע תצטרך לצמצם את הפעילות במפעל (כרגע לא האופציה המועדפת עליה), או למצוא למפעל מוצרים חדשים. המוצר המתקדם ביותר בנצרת של החברה, תרופה לטיפול באמפיזמה תורשתית הניתן בשאיפה (לעומת גלסה הניתן לאותה מחלה אך בערוי), עדיין נמצא לפני שלב III של הניסויים הקליניים, ובתרחיש אופטימי הוא יכול להגיע לשוק תוך 4-5 שנים (ועדיין יש סיכוי שלא יגיע לשוק כלל). שני מוצרים אחרים של החברה, למניעת דחיית השתלות ולטיפול בסוכרת נעורים, עדיין נמצאים בשלב מוקדם עוד יותר ובסיכון גדול יותר.

לכן סביר כי החברה תמלא את המפעל בהמשך הדרך בייצור מוצרים חדשים, אם כאלה שתרכוש לתוך החברה ואם כאלה שתייצר עבור חברות אחרות. אם לא תוכל לעשות זאת, תצטרך כאמור לצמצם את המפעל.