חולשה בתוצאות פרטנר: הרווח הנקי הרבעוני כמעט התאפס

פרטנר הרוויחה ברבעון השני 2 מיליון שקל בלבד, זאת על רקע התחרות בשוק הסלולר • בחברה מתנחמים ב-100 אלף מנויים לשירות פרטנר TV: "יצר מפץ בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית"

מנכ"ל פרטנר, איציק בנבנישתי / צילום: יונתן בלום
מנכ"ל פרטנר, איציק בנבנישתי / צילום: יונתן בלום

על הדוח הרבעוני של חברת התקשורת פרטנר  , שהתפרסם היום (ד'), אפשר להסתכל דרך האופטימיות שהחברה משדרת, אבל אפשר להסתכל גם על הנתונים הפיננסיים, שמלמדים כי הפעילות המרכזית של החברה בתחום הסלולר מציגה תוצאות לא טובות. 

פרטנר מדגישה את הצלחתה בתחום הטלוויזיה, עם 100 אלף מנויים כיום, ואת תשתית הסיבים שהחברה פורסת, אשר הגיעה לפי דיווחיה ל-170 אלף בתי-אב. עם זאת מציגה החברה, שבשליטת חיים סבן, ירידה כמעט בכל הפרמטרים הפיננסיים המרכזיים ברבעון השני של 2018. 

ההכנסות ירדו ב-1% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, וב-3.5% ביחס לרבעון הקודם, והסתכמו ב-797 מיליון שקל; ה-EBITDA המתואם (רווח בניכוי ריבית, מס, פחת והפחתות), שהסתכם ב-172 מיליון דולר, הציג ירידה של 36% לעומת הרבעון המקביל; והרווח הנקי כמעט התאפס והסתכם ב-2 מיליון שקל, ירידה של 95.6% לעומת הרבעון המקביל, ולעומת כ-9 מיליון שקל ברבעון הקודם.

הנתונים מעידים בעיקר על המשך השחיקה בסלולר ועל העובדה שכל יתר מנועי הצמיחה (הטלוויזיה ופריסת הסיבים) לא מצליחים לפצות על הירידה הכללית של הביזנס.

תוצאות הרבעון של פרטנר
 תוצאות הרבעון של פרטנר

ירידה גם ברווחיות המגזר הקווי

בחלוקה לפי מגזרי פעילות ניכרת החולשה במגזר הסלולר, לעומת צמיחה בהכנסות המגזר הקווי - אולם גם במגזר הקווי נרשמת ירידה ברווחיות. החולשה בסלולר מגיעה על רקע כניסת המתחרה החדשה אקספון, שנכנסה לשוק באפריל, והמשך שחיקת המחירים בשוק.

וכך, הנתון הכי חשוב, שמשקף את המצב לאשורו, הוא ההכנסות משירותי סלולר. אלה הסתכמו ב-454 מיליון שקל - שחיקה של 9.7% לעומת הרבעון הקודם, ושל 9.1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

ההכנסות מציוד קצה (שפעם נחשבו להכנסות "רעות") הסתכמו ברבעון השני ב-157 מיליון שקל, ירידה של 8.8% לעומת הרבעון הקודם ועלייה של 12 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל.

ההכנסות ממגזר הסלולר הסתכמו על 611 מיליון שקל, ירידה של 5% מהרבעון המקביל. הרווח התפעולי של מגזר הסלולר צנח ב-87% ל-12 מיליון שקל, וה-EBITDA המתואם התכווץ ב-40% ל-126 מיליון שקל.

בסוף הרבעון היו לפרטנר כ-2.6 מיליון מנויי סלולר, ירידה של 22 אלף ברבעון; וההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU) הייתה 57 שקל, ירידה של שקל לעומת הרבעון הקודם.

הפעילות הקווית צמחה בהכנסות, הודות לגידול בטלוויזיה ולחיבור מנויים בשוק הקווי לשירותי טריפל. ההכנסות הסתכמו ב-210 מיליון שקל, לעומת 202 מיליון שקל ברבעון הקודם ו-192 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

לעומת זאת, הרווח התפעולי ממגזר זה ירד בהשוואה לרבעון המקביל ב-60%, ל-10 מיליון שקל; וה-EBITDA המתואם ירד ב-22% (אך עלה מעט לעומת הרבעון הקודם), ל-46 מיליון שקל.

תזרים המזומנים החופשי המתואם של פרטנר הסתכם ב-55 מיליון שקל - ירידה של 74% מהרבעון המקביל; והיקף החוב נטו המשיך לרדת והסתכם ב-893 מיליון שקל.

מנכ"ל פרטנר, איציק בנבנישתי, מסר היום עם פרסום הדוחות: "לפני כשנה התחלנו בשלב המסחרי של שני תחומי פעילות אסטרטגיים - שירות טלוויזיה ושירות אינטרנט על תשתית סיבים אופטיים עצמאית. בתוך שנה בלבד, פרטנר TV יצר מפץ בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית, והיום יותר מ-100 אלף משקי-בית מחוברים לשירות. פרטנר TV הוא שירות הטלוויזיה הצומח ביותר בישראל, בין היתר בזכות חוויית הצפייה החדשנית שהוא מעניק לצופים".

בנבנישתי התייחס גם לכניסה לתחומים חדשים, כפי שדיווחה החברה בעבר (לאחרונה התמודדה ללא הצלחה על רכישת חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד), והוסיף כי "כחלק מאסטרטגיית החברה, אנחנו ממשיכים לבחון מנועי צמיחה פוטנציאליים חדשים, בין היתר בתחומי הפינטק והפיננסים, לרבות באמצעות רכישת חברות או כניסה לפעילות עצמאית בתחום".