קבוצת עזריאלי: שיפור בפרמטרים התפעוליים ועלייה בפדיונות

סיכמה את הרבעון השני עם 236 מיליון שקל רווח נקי - צניחה של יותר מ-60% ביחס לרווח ברבעון המקביל, שבו נרשמו רווחי שיערוך גדולים

דנה עזריאלי / צילום: איל יצהר
דנה עזריאלי / צילום: איל יצהר

ענקית הנדל"ן המניב עזריאלי  ממשיכה להציג תוצאות כספיות חזקות, והבוקר סיכמה את הרבעון השני של השנה עם רווח נקי של 236 מיליון שקל. מדובר אמנם בצניחה של יותר מ-60% ביחס לרווחי הקבוצה ברבעון המקביל ב-2017, שעמדו על כ-640 מיליון שקל, אך הללו הושפעו אז באופן ניכר משערוכים רחבי היקף שביצעה עזריאלי לנכסיה, בעיקר למגדל המשרדים שרונה שבמרכז תל-אביב, עם סיום בנייתו.

בגין ההתקדמות בפרויקט, ברבעון השני של 2017 רשמה עזריאלי שערוכים בהיקף של כ-530 מיליון שקל, לעומת כ-15 מיליון שקל בלבד ברבעון השני של השנה הנוכחית, ובחברה מציינים כי בניטרול השפעות חד-פעמיות, הרווח הנקי הרבעוני עלה ב-4% ועמד על 214 מיליון שקל. מסיבה דומה, בסיכום מחצית השנה הראשונה, רווחי עזריאלי ירדו ביותר מ-40% והסתכמו ב-495 מיליון שקל.

מלבד שורת הרווח, בסיכום רבעוני עזריאלי הציגה שיפור בפרמטרים התפעוליים המרכזיים, עם עלייה של יותר מ-2% ברווח התפעולי הנקי (NOI) מנכסים זהים, שהגיע ל-348 מיליון שקל וקפיצה של 11% בפרמטר זה מכלל נכסיה, לרמה של 380 מיליון שקל.

בפילוח הרווח התפעולי הנקי (NOI) למגזרים, בולטת לחיוב פעילות המשרדים, שם נרשמה צמיחה רבעונית של 37% ל-130 מיליון שקל, ולעומת זאת, תוצאות הקניונים רשמו יציבות, ברמה של 205 מיליון שקל. לצד זאת רשמה עזריאלי צמיחה רבעונית של 5% בתזרים המזומנים הנקי (FFO) מפעילות הנדל"ן המניב (בניטרול תחום הדיור המוגן), ל-268 מיליון שקל.

עזריאלי, המנוהלת על-ידי אייל חנקין ונמצאת בשליטת היו"ר דנה עזריאלי, החזיקה בסוף הרבעון השני של השנה ב-17 קניונים, 14 נכסי משרדים, 2 בתי דיור מוגן ו-7 נכסי משרדים בחו"ל (בעיקר בטקסס שבארה"ב), בשטחים בהיקף כולל של 1.15 מיליון מ"ר. שיעור התפוסה בסך נכסיה התקרב ל-100%, עם שיעור תפוסה של קצת יותר מ-80% בארה"ב.

פילוח הרווחיות התפעולית של עזריאלי למגזרי פעילות
 פילוח הרווחיות התפעולית של עזריאלי למגזרי פעילות

יותר משרדים, פחות קניונים

לעזריאלי גם פעילות ייזום נרחבת בהיקף מתוכנן של כ-685 אלף מ"ר, לצד קרקעות לפיתוח, ובחברה מציינים כי פעילות הקניונים שלה, המהווה כ-40% מסך הנכסים במאזן, צפויה להצטמצם לאורך זמן, "עקב הייזום הבולט יותר של הקבוצה, בשנים הקרובות, בתחומי המשרדים והדיור המוגן".

עזריאלי, בדומה לקבוצות קניונים ומרכזים מסחריים אחרות, נדרשת להתמודד עם השינויים הדרמטיים שמתחוללים בענף. הדוחות הללו מתפרסמים בתקופה בה הקניונים ורשתות האופנה נדרשים להתמודד עם שינויים בשוק, כשבראשם רפורמת השמיים הפתוחים, שהוזילה את מחירי הטיסות, והעבירה חלק משמעותי מהקניות של הצרכנים הישראלים לחו"ל, כמו גם אתרי מסחר מקוון בינלאומיים דוגמת אסוס ואמזון. על רקע הקשיים הללו ואחרים מספר רשתות אופנה קרסו בחורף האחרון, כשהמהדהדת שבהן הייתה הוניגמן.

מהנתונים הקשורים לפעילות הקניונים עולה כי בסיכום רבעוני נרשמה עלייה של 2.6% בפדיונות כלל הקניונים שלה, ושיעור עלייה דומה נרשם בפידיונות נכסים זהים. בעזריאלי מציינים כי לחישוב הנתונים הרבעוניים היא הוסיפה את הפעילות בחודש מארס, "בכדי לנטרל את עונתיות חג הפסח". בתקופת מחצית השנה העלייה בפידיונות הקניונים זו הגיעה ל-3.1%, ובנכסים הזהים עמדה על 1.6%.