דוחות חזקים לבנק לאומי; יחלק דיבידנד בסך 361 מיליון שקל

אחרי שאיתר עלייה בסיכון בהלוואות למשקי בית - לאומי נזהר ממתן אשראי לעסקים קטנים • הקטין האשראי למגזר זה ב-600 מיליון שקל מתחילת השנה, על רקע עלייה בהפרשות להפסדי אשראי • פרט לכך מציג דוח חזק לרבעון השני: רווח של 1.63 מיליארד שקל בסיכום המחצית

מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח / צילום: תמר מצפי
מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח / צילום: תמר מצפי

בנק לאומי , בניהולה של רקפת רוסק-עמינח פתח היום (ג') את עונת הדוחות הכספיים של הבנקים, כשפרסם דוח חזק למחצית הראשונה של השנה. הבנק הרוויח ברבעון השני 903 מיליון שקל, עלייה של כ-3% לעומת הרבעון המקביל. הרווח משקף תשואה על ההון דו ספרתית של 11.1%, שסביר כי תהיה הגבוהה ביותר מבין הבנקים ברבעון הנוכחי, לאור העובדה כי מזרחי טפחות - שמחזיק לרוב בתואר הזה - צפוי לרשום ברבעון השני הפרשה משמעותית בגין החקירה בארה"ב. בסיכום המחצית הראשונה השנה הרוויח לאומי 1.63 מיליארד שקל, עלייה של 9% לעומת המחצית המקבילה אשתקד. על רקע התוצאות בלטה היום מניית הבנק עם עלייה של כ-2.5% במסחר בשעות הצהריים.

אחרי שהיה הבנק הראשון שאיתר את הסיכון הגדל באשראי הצרכני, נראה כי בנק לאומי מסמן את המגזר הבא בו הוא מאתר עלייה בסיכון: העסקים הקטנים. מדוחות הבנק עולה כי בעוד שבמגזרים אחרים לאומי צומח באשראי, הרי שבמגזר העסקים הקטנים נבלמת הצמיחה. היקף האשראי לעסקים קטנים עמד בסוף יוני על 26.8 מיליארד שקל, ירידה של 600 מיליון שקל מתחילת השנה, המשקפת ירידה של 2% בתיק.

יותר לנדל"ן ועסקים, פחות למשקי בית ועסקים קטנים
 יותר לנדל"ן ועסקים, פחות למשקי בית ועסקים קטנים

בלאומי הורידו את הרגל מהגז במגזר זה, שהיה מנוע צמיחה של הבנק בשנים האחרונות, כאמור לאחר שזיהו כי בסקטורים מסוימים ישנה הרעה, ועסקים מתקשים יותר לעמוד בחובות. ההרעה מתבטאת בכך שהיקף ההפרשות של לאומי במגזר העסקים הקטנים הוא הגבוה ביותר מבין פעילויות הבנק - 113 מיליון שקל במחצית הראשונה, אחרי 273 מיליון שקל הפרשות בכל שנת 2017.

תוצאות לאומי במיליוני שקלים
 תוצאות לאומי במיליוני שקלים

נציין כי מגמה זו מאפיינת גם את דוחות שאר הבנקים. על רקע העלייה בסיכון, הבנקים העלו ריביות למגזר זה, כפי שעלה מדוח הפיקוח על הבנקים האחרון, מ-3.43% בשנת 2016 לרמה של 3.97% ב-2017, וסביר כי המגמה נמשכת גם השנה.

יחד עם זאת, בעוד שהאשראי הצרכני סומן בלאומי בנורה אדומה, במגזר האשראי לעסקים קטנים המגמה פחות חד משמעית, ובבנק לא פוסלים כי ברבעונים הקרובים הם יצמחו באשראי זה במגזרים מסוימים ובסלקטיביות מוגברת.

כאמור, מגמה דומה בולטת יותר קיימת בלאומי גם באשראי הצרכני, שירד ב-12 חודשים ב-4% ל-29.9 מיליארד שקל. נציין כי היקף ההפרשות במגזר זה בבנקים יותר מהכפיל עצמו בשנים האחרונות, על רקע עלייה בהיצע האשראי ושינויים בתהליך פשיטת הרגל שנעשו לטובת הלווים. לאומי החל לצמצם חשיפה לתחום לפני יותר משנה, ובאחרונה מרבית הבנקים האחרים החלו לצמצם את צמיחתם בענף זה.

לעומת זאת, בבנק לאומי חזרו לצמוח במגזר המשכנתאות. התיק של הבנק גדל ב-1.5% בשנה האחרונה וחצה ביוני את רף ה-80 מיליארד שקל. בלאומי גם מאתרים הזדמנויות מעניינות לצמיחה באשראי לענף הנדל"ן - ואשראי זה זינק בבנק בכ-14% מאז יוני אשתקד ל-22.3 מיליארד שקל.

בינתיים נראה שהחלטת הבנק להקטין סיכונים ולהתמקד במגזר העסקי ובמשכנתאות משתלמת. ההפרשות של לאומי להפסדי אשראי עמדו על שיעור זניח של 0.1% במחצית הראשונה, כשברבעון השני אף נרשמה הכנסה בסעיף זה, בסך 14 מיליון שקל. בסביבת לאומי מעריכים כי כל עוד הריבית במשק לא תעלה, זו תישאר פחות או יותר רמת ההפרשות גם בהמשך.

ביניים: המדד תרם, הפיחות פגע

הכנסות המימון של לאומי ברבעון השני קפצו בכ-11% ל-2.41 מיליארד שקל, כאשר לעלייה תרם מדד המחירים שהביא לעלייה בהכנסות של 282 מיליון שקל, וכן הצמיחה בתיק האשראי, שעלה בכ-3% ב-12 החודשים האחרונים.

מנגד הפיחות בשקל בחודשים האחרונים פגע בעיקר בשורת הכנסות המימון שאינן מריבית. פיחות זה, בנוסף לעובדה שלאומי לא ביצע מימוש השקעות משמעותי במחצית הראשונה, הביאו לכך שהיקף הכנסות המימון שאינן מריבית עמדו במחצית על 140 מיליון שקל בלבד לעומת 452 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

במחצית השנייה של השנה לאומי אמור להציג ביצועים טובים יותר במימוש ההשקעות, בעקבות מכירת החזקותיו באבגול שתניב לו רווח של 124 מיליון שקל, וצפי למימושים נוספים. כמו כן, ייתכן שהרווח הצפוי לו ממכירת לאומי קארד (234 מיליון שקל) יירשם ברבעון האחרון של השנה.

עוד נציין כי הוצאות השכר בלאומי זינקו ברבעון השני ב-9.7% ל-1.22 מיליארד שקל. העלייה נובעת ממענק בהיקף מוערך של 60-80 מיליון שקל ששולם לעובדים במהלך הרבעון על רקע הירתמותם למהלכי ההתייעלות העמוקים המתבצעים בבנק, שהתבטאו בהקמת חטיבת תפעול חדשה. לפי הערכות, חטיבה זו תניע מהלך התייעלות נוסף בבנק בשנה הבאה.

על רקע התוצאות, יחלק לאומי דיבידנד של 361 מיליון שקל בגין הרבעון השני. במקביל לדיבידנד, נציין כי הבנק החל השנה בתוכנית לרכישת מניות עצמית בסך כולל של 700 מיליון שקל. בלאומי מציינים כי עד כה ביצע הבנק רכישה של 303 מיליון שקל מתוך הסכום. לפי הערכות, אחרי שיסיים את המכסה הנוכחית, לאומי יפנה לבנק ישראל לאישור תוכנית נוספת של רכישה עצמית של מניות, וזאת על רקע עודפי ההון של הבנק.